eisbaer skrev:Jag har precis avslutat ett samtal med Folksam om detta.
Du skriver att det är din mc. Din far "kan" inte ta en försäkring på din mc så jag antar att det inte är din mc utan din fars. Dvs han står som ägare på den.
Stefan jag pratade med på Folksam förklarade att det inte är olagligt på något sätt att din far försäkrar sin motorcykel och att du använder den men om det är uppenbart, vid en ev. skada, att du har det ekonomiska intresset (du är den som kör hojen mest) kan de neka dig ersättning oavsett om ni är skrivna på samma adress eller ej. Det som står på deras hemsida om att en person på samma adress får köra motorcykeln innebär helt enkelt att din far får låna ut sin motorcykel till t ex dig. INTE att du kör hans motorcykel på heltid eftersom försäkringen då skall tas av dig. Så ligger det till. Så fundera på det när du basonerar ut att allt snack om skenförsäkring är BS.
Okej, då vet jag det.
Men jag har inte basonerat ut att ALLT snack om skenförsäkring är BS ?
Jag har endast påstått att mycket av det som sägs är onödiga påhopp och rätt mycket skitsnack. Visst finns det mycket som stämmer när det gäller skenförsäkringar osv, men det är många som bara slänger ut en kommentar när de inte vet exakt hur det ligger till i just det fallet.
Sen kan man ju diskutera om vad som är skenförsäkring och inte.
Men tack för informationen iaf.