Första hoj r6 lr ceber?

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
eisbaer skrev:
Jag har precis avslutat ett samtal med Folksam om detta.
Du skriver att det är din mc. Din far "kan" inte ta en försäkring på din mc så jag antar att det inte är din mc utan din fars. Dvs han står som ägare på den.

Stefan jag pratade med på Folksam förklarade att det inte är olagligt på något sätt att din far försäkrar sin motorcykel och att du använder den men om det är uppenbart, vid en ev. skada, att du har det ekonomiska intresset (du är den som kör hojen mest) kan de neka dig ersättning oavsett om ni är skrivna på samma adress eller ej. Det som står på deras hemsida om att en person på samma adress får köra motorcykeln innebär helt enkelt att din far får låna ut sin motorcykel till t ex dig. INTE att du kör hans motorcykel på heltid eftersom försäkringen då skall tas av dig. Så ligger det till. Så fundera på det när du basonerar ut att allt snack om skenförsäkring är BS.

Okej, då vet jag det.
Men jag har inte basonerat ut att ALLT snack om skenförsäkring är BS ?
Jag har endast påstått att mycket av det som sägs är onödiga påhopp och rätt mycket skitsnack. Visst finns det mycket som stämmer när det gäller skenförsäkringar osv, men det är många som bara slänger ut en kommentar när de inte vet exakt hur det ligger till i just det fallet.
Sen kan man ju diskutera om vad som är skenförsäkring och inte.
Men tack för informationen iaf.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
peligroso skrev:
Okej, då vet jag det.
Jag har endast påstått att mycket av det som sägs är onödiga påhopp och rätt mycket skitsnack. Visst finns det mycket som stämmer när det gäller skenförsäkringar osv, men det är många som bara slänger ut en kommentar när de inte vet exakt hur det ligger till i just det fallet.

Du skrev "Så allt snack om att det är skenförsäkring och att det är som att köra olagligt är skitsnack!" Hur man tolkar det är en annan sak.

I vilket fall är det ganska mkt dubbelmoral inblandat i skenförsäkringsgegget. Jag t ex försäkrar min ktm på ursprungseffekten fast den är tre ggr starkare. Men det är väl upp till var och en om man vill riskera att bli ersättningslös om nånting händer.
Det finns ju dock en anledning till att premierna är högre för effektstarka hojar. Tror det kan vara vettigt att utgå från en hoj man har en chans att bemästra som nybörjare. Iaf en säsong.

Jag praktiserar nästan det jag predikar oxå.. körde tre säsonger på en xt350 innan jag köpte nått större (850). Bra ja e va.

Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
peligroso skrev:
Okej, då vet jag det.

Man kanske ska kolla upp saker och ting innan man säger att folk snackar skit.

Du kommer att bli ersättningslös om du kraschar på din pappas hoj och det visar sig att det bara är du som kör den och betalar försäkring. Så enkelt är det!

Det här är inget nytt utan händer ganska ofta. Dom flesta som hänger på den här sajten och har gjort det ett tag har full koll på att så är fallet.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
fortsomfan skrev:
Men bra mkt billigare och absolut inte olagligt någon stans. Sen om man smäller är det inte kul eftersom man har halv men fan 7 papp/år är det inte värt. En cbr 99-01 är mkt fulare å mkt dyrare å går sämre....
Nej olagligt är det inte, men det kan som andra sagt bli mindre eller ingen ersättning.

Men en CBR från -97 är snyggare alltså.
:skrattaåt
Det är iofs en smaksak. Men fråga dessa mängder av tävligsåkare i Sverige vilken hoj som går bäst, deltager mest och vinner mest - cbr så klart. Sen tycker jag också att R6 är snygg och den går säkert bra,i princip var den mitt andra val när jag själv köpte hoj.

Mitt tips blir alltså att du ska köpa den hoj du känner mest för. Skit i vad vi andra säger, för vi försvarar och kämpar bara för den hoj vi för tillfället äger (shit vad självkritisk man kan vara).

//Linus

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
Jag ber om ursäkt om jag har trampat någon på tårna,
det visade sig att jag inte visste till 100% vad som gällde.
Har väl missuppfattat det dom sa till mig när jag ringde. :va

Men nu vet jag iaf vad som gäller, så tack för all info.

Kolla upp Ninja -00/-01 också, om du har svårt att välja.
Då får du ett tredje val. En grym hoj den också helt enkelt.
Har för mig att försäkringen är billigare på en sådan också.
Polaren har iaf en -00 som är grymt billig.

(Tror det var något med att alla "R"-hojar klassas in i den dyraste gruppen,
men just den ninjan heter egentligen ZX6J bla bla...så alltså ingen "R"-hoj...
rätta mig om jag har fel även här :gnissla)

Lycka till med köpet oavsett hoj

Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Säljarna som man pratar med när man ska teckna en försäkring vill ju sälja, klart dom säger att det inte är några problem.

Skadereglerarna som har hand om utbetalningar av ersättningspengar har även till uppgift att hålla i försäkringsbolagets pengar. Får dom en anledning att inte betala ut ersättning tar dom den.

Sen kan man ju ta den aspekten att vi som betalar dyra pengar för våra försäkringar inte vill subventionera er nybörjare när (inte om) ni står på öronen. Har man inte råd att skriva och försäkra sin hoj ska man inte ha den.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...