Jag hade KTM 640 som första mc. Den var otroligt lättkörd men inte supersnabb över 100 km/h. Trots att den inte var så snabb så hände det ofta att jag missbedömde bromslängd/kurvor de första åren, med resultat att man var på väg ut från vägen eller in i fel körfält. Med en 1290 hade jag nog haft ännu mindre marginaler att gå på. Det tar tid att lära sig att köra.
Med en 1290 SA hade du kunnat klippa bromsarna fullt ut under ditt påbörjade nedlägg i kurvan, den har elektronik för det, således tror jag du klarar dig bättre med en 1290 SA.
1290 SA är en potent touringcykel med mkt körglädje och som inte bangar för grusväg. Jag tror man kan köra ihjäl sig på precis vilken maskin som helst utan större problem, fördel borde va att välja någon modern maskin med all elektronik som finns om det nu skulle gå åt skogen.
Fattar inte snacket om att köpa gammal hoj för att jobba sig upp i hierarkin, gamla hojar är osäkra, köper man en 1290 så gasar inte hojen av sig självt utan det gör föraren beroendes vad han har innanför pannbenet. Har man pengar och lusten att köpa en ny hoj så är det det klokaste valet, om man kör vettigt. Är det inte rätt val av maskin så får man välja något annat, om man har pengar.
Risken är betydligt större att man ratar ett segment, säg tex äventyrshojar eller touringhojar om man köper en gammal häck och bildar sin uppfattning om segmentet via den.