det är väl tipset som alltid vart från körskolorna.
1) Fotbromsen är bara till för att tända bromslampan,,,
2) gällande låsa frambromsen, jag har för mig att man övade det på skolan varje gång man var på teknikbanan.
"dra nu på rakt fram, och så kniper du uttahelvete med frambromsen, och när det låser sig så släpp upp lite"
1) Bero på att man i Sverige aldrig övar bromsning på halkbana. Så när vurpar MC-förare?
Jo av någon märklig anledning när de bromsar med enbart frambromsen och det är halt. Märkligt.
I Bosch ABS-tips (numera borttagna från webben, kan inte hitta dem längre)
"Bromsa med ABS som utan ABS, dvs börja med bakbromsen, fortsätt med frambromsen, dra åt hårdare och hårdare, när hjulen börjar kasa , lätta på bromsen."
Tänk på att det alltid är lättast låsa hjulen vid låg fart för då är rotationsenergin i hjulet som lägst.
Så lätta alltid på bromsen när farten sjunker.
2) Kasa ? Ja kasar gör hjulet när det rullar omkring 5 % långsammare än hojen fart.
Dvs när hojen gör 100km/h och hjulet rullar ca 95 km/h.
Och då är det dags börja lätta på bromsen.
Jag läser i MC-boken, 9e utgåvan, 2010
"Den bästa bromsverkan har du när du bromsar så hårt att båda hjulen rullar men är på gränsen till låsning."
Jag har en vän som kört över 50000mil på hoj. Han använder inte frambroms under +2C.
Jag har sett foto när han ska köra iväg med sin BMW R90S med snö halvvägs upp till hjulnaven.
Här vid ett annat tillfälle. Ready to go.
Och jag gör som han.
Lär av andras erfarenhet, livet är inte långt nog prova allt själv.
På snö och is bromsar jag bara bak. Likaså på gräs, enbart bak.