Första hojen, vad ska man satsa på?

Razola

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki er-6n
Tjena

Ska köpa första riktiga hojen nu och ja har haft 125 men undrar nu hur mycket man bör lägga ner på första hojen och vilken som passar.
Drömmen är att sitta på en kawa 636.
Vad har ni för råd, har tittat på honda cbr, yamaha r6:er o kawa 636 runt -01 till -03. Är det kanske för nya årsmodeller? borde man satsa på något äldre, bör nämnas att jag inte är något proffs på meck.

Tacksam för svar!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kanske en Fireblejd från 90-talet?

Tänk på att kolla premie innan du köper hoj också.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Köp inte "nåt att växa i", det är bättre både för din hälsa och din plånbok att byta hoj senare i så fall.

Skulle som ovan tipsa tidig cbr, gsxr, yzf eller liknande.. De exemplar som är välskötta kräver inte så mkt mer än regelbunden service, och det gäller nya hojar också!

Tänk på premierna, flyttar du från 125a kommer alla större hojar att vara "vassa". En ny sporthoj levererar mer än du behöver ändå..

Läs tidigare trådar om försäkringar så förstår du vart jag vill komma!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om du kollar på Kawa så är det samma mellan -95 och -97, sedan ny mellan -98 och -02 och igen -03 till -04. Fjärde generationen kom -05. Första med 636 cc kom -03 och den låg då före konkurrenterna med teknikgodis.

Det är väldigt lite problem med sporthojar över huvud taget så jag tror inte du behöver bekymra dig om dina mekkunskaper oavsett om det är en -95 eller -05 du köper. Normal service räcker långt.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Mackan_80 skrev:
Ja, men då måste han ju montera turbo, och han var ju inte så bra på meck.

Jag funderar på hoj igen, men här på Irland vet försäkringsbolaget (inte bolagen) hur man tar betalt av sina kunder. Så vi får se om det blir till o spara tills man kommer hem igen. Så gnäll inte allt för mycket på Sverige, ni vet inte hur bra ni har det där hemma :)

[iRiSH mode on]
Sol? -Glöm det!

Lokaltrafik? - Jo, men inga busshållsplatser och busschaufförerna ser passagerarna som något nödvändigt ont och inte som sina kunder.

Vattenkran? -Ja, en för skållhett vatten och en för iskallt vid varje handfat.

Trottoarkanter? - Ja, nog för att Visbys ringmur är imponerande, men detta tar ändå priset.

Isolering i husen och treglas? -Vad är det? Enkelglas räcker väl bra?

Övningsköra? - Ja, jag har fyllt i ett papper hos myndigheten så jag övar på egen hand. Handledare är överskattat.

Väggren? -öhh...var skulle då murarna få plats?

[iRiSH mode off]

[Swedish mode on]
Allt är bara skit
[Swedish mode off]

Förlåt mig för att jag hamnade lite :felämne

Smal

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
hmm funderar på en ny nu:D
Hur mycke kan du spendera.. köp en 04 R1 enligt mig.. eller något liknande:D

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
En tidigare fireblade 92-98 borde du kunna få en fin för ett bra pris en kanon hoj enligt mej, lättkörd, bra kvalitet (honda), snygg, hyfsat billig försäkring, och kommer man från en 125 a så tycker man garanterat att den går som en raket. :tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
espa skrev:
En tidigare fireblade 92-98 borde du kunna få en fin för ett bra pris en kanon hoj enligt mej, lättkörd, bra kvalitet (honda), snygg, hyfsat billig försäkring, och kommer man från en 125 a så tycker man garanterat att den går som en raket. :tummenupp

Allt går som en raket om man går från 125:a till större.... :7peta

Va du än köper så kommer det att räcka till.........................Oftast är det inte maskinen som är största hindret när det gäller att åka fort.

Beträffande Blade så kan jag bara instämma. En bra hoj med kvalitet och lättkörd. "En hoj man kan åka fort med redan från början" enl. Bike´s recension från -93

Har haft fyra stycken så jag är nöjd!

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Neutral skrev:
Om du kollar på Kawa så är det samma mellan -95 och -97, sedan ny mellan -98 och -02 och igen -03 till -04. Fjärde generationen kom -05. Första med 636 cc kom -03 och den låg då före konkurrenterna med teknikgodis.

Fast zx6:an fick 636cc till -02. Däremot så uppdaterades den ju till -03 och blev en, i princip, helt ny motorcykel.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Såg ett kanonerbjudande på en sv 650 04 som hade gått 85 mil för 49900! (nu vet jag inte hur mycket du hade tänkt att lägga ut) i senaste nr av bike.

FZR 600 är också ett alternativ om du vill ha en billigare äldre hoj. :tummenupp

Provsitt, kolla för och nackdelar, prova alla hojmodeller du kommer över, kolla försäkringar, köp en hoj som DU vill ha och inte någon för att "alla andra tycker det".

Lycka till. :tummenupp

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
Razola skrev:
Tjena

Ska köpa första riktiga hojen nu och ja har haft 125 men undrar nu hur mycket man bör lägga ner på första hojen och vilken som passar.
Drömmen är att sitta på en kawa 636.
Vad har ni för råd, har tittat på honda cbr, yamaha r6:er o kawa 636 runt -01 till -03. Är det kanske för nya årsmodeller? borde man satsa på något äldre, bör nämnas att jag inte är något proffs på meck.

Tacksam för svar!

om du inte är miljonär kolla försäkrningarna med
jag köpte hoj efter det skillnaden var ca 50.000/år på halvförsäkring mellan en r6 som jag var lite sugen på och den zx6r som jag har och älskar

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring