Första hojen

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Dt125lc, Kx500 och Honda Cr83
Hejsan

Ska snart köpa hoj och nu sitter jag och funderar över vart strypningarna sitter? Hojen är en Yamaha dt125 lc 1983 utan YPVS.

Mvh Almost

Ska inte köras på allmän väg :rolleyes:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
Yamaha DTR (Nyare modellen): Plugg långt inne i kröken. På tyskimporterade kan det vara ett annat topplock med lägre komp.

Yamaha RD 125 YPVS (85 och uppåt): Strypt i kröken, mer vet jag inte.

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
hornet 600
köper du en såpass gammal hoj är risken för strypningar på hojen ganska liten...

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Tack för dom snabba svaren :) Att jag frågar är för att jag funderar att köpa 175 cc cylinder som finns i addemotos katalog (Om jag inte minns fel så var det de) för strax över 2 k. Så om det finns några "pluggar" som måste avlägsnas innan bytet ^^ Ingen som vet vart man kan köpa orginal delar till dessa?

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
Som någon skrev i en tråd om ett 175 kit så tror jag inte att det där röret vill arbeta ihop med cyllen... Så dra ner lite "rörbyggar-program" och laga ett eget som är byggt för cylindern... Sen så kan du kolla igenom insuget, folk brukar få för sig att proppa ner strypningar där... Och sen kan en ny fögg vara bra att ha till cyllen... Så lite mera än 2k får du nog räkna med...

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Som någon skrev i en tråd om ett 175 kit så tror jag inte att det där röret vill arbeta ihop med cyllen... Så dra ner lite "rörbyggar-program" och laga ett eget som är byggt för cylindern... Sen så kan du kolla igenom insuget, folk brukar få för sig att proppa ner strypningar där... Och sen kan en ny fögg vara bra att ha till cyllen... Så lite mera än 2k får du nog räkna med...

Ok just det jag var rädd för :va Blir nog enklare att investera i en ljud anlägning (Rör och ljuddämpare) eller räcker det med krök? Tanke på att org ljudämparen är "tyst" (Giannelli mohlins)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Seriöst, orka trimma en skramlaha från stenåldern..

Var glad om den håller ihop öht.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jo, men jag hade hellre köpt en lite nyare årsmodell och skippat trimmet.

Tänk såhär, kopplingen kanske inte är helt hundra, lagerna är inte nya direkt. Så sätter du på 175cc och helt plötsligt blir det lite mer kraft i maskinen. Kopplingen börjar slira och lagerna ger sig.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Kan du inte köpa den först innan du börjar tänka på trim?
Du kommer ändå tänka att den går som ett djur jämförelse mot din gamla moppe om du hade nån:p

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3191744 Precis, många snackar om att trimma, få gör det.
Mycket är nog pga vad Loy säger. Skippa trimmet köp en nyare istället. Många resonerar så. Jag resonerar så ibland i det här fallet så gör jag det med. Det blir mycket pengar i onödan för motorn lär haverera ganska fort.

Jag pratade även om trim, men så kom ju det här med 18år och det kändes inte lika attraktivt längre. Skulle vara kul om någon skulle göra ett riktigt ordentligt bygga nån gång. :gnissla

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Loy: Jo det är sant :va Lätt man dras med så här första kvällen av BIG bore Vattnas bara i munnen på en ;) Sedan mår ju inte motorn sämre av att den får andas lite ^^

Snubbben: Har redan kört den flera gånger ^^ Han har även haft han om den mesta skruvningen själv eftersom det är mig dom kommer till om dom vill ha hjälp :tungan Hahah :D Du tror jag är 15 bast eller? Kör till vardags en Kx500. Så kraft har man redan så det räcker :smasha :crash

Härnborg: Sant. Många kör bil i stället :huvet :gnissla

Lundgren: Skulle ha gärna ha gjort men har inte den ekonomin. :confused: Fick den billigt så nu har jag något att skruva och utveckla mina kunskaper i vinter.

Last edited:

_RaLLaN_

Guest
Loy: Jo det är sant :va Lätt man dras med så här första kvällen av BIG bore Vattnas bara i munnen på en ;) Sedan mår ju inte motorn sämre av att den får andas lite ^^

Snubbben: Har redan kört den flera gånger ^^ Han har även haft han om den mesta skruvningen själv eftersom det är mig dom kommer till om dom vill ha hjälp :tungan Hahah :D Du tror jag är 15 bast eller? Kör till vardags en Kx500. Så kraft har man redan så det räcker :smasha :crash

Härnborg: Sant. Många kör bil i stället :huvet :gnissla

Lundgren: Skulle ha gärna ha gjort men har inte den ekonomin. :confused: Fick den billigt så nu har jag något att skruva och utveckla mina kunskaper i vinter.

Du kör en tvåtakt 500? tillvardags, visst. och därför döper du denna tråden till FÖRSTA HOJEN? :va

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014

Men varför då trimma, lika olagligt som att köra me din FETAÄCKELSNORSNABBA kx500, som sagt du har ju redan kraft så de räcker.

Det låter som att du är jättegammal så du kan väl satsa stor hoj direkt? Nog me OT.

Last edited:

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
_RaLLaN_: Antog att cross och motorcykel är 2 olika kategorier. I det här fallet blev den min första hoj ;)

Härnborg: Jag vill ju verkligen skryta. Se på mig jag vill pöka dig xP

Snubben: Precis ^^ Men i det här fallet fick jag köpa Dt125an billigt så kunde inte låta bli ;) Härligt att ha något att skruva med i vinter ^^ Skulle gärna köpt en större hoj men tyvärr så räcker inte ekonomin :/ Efter mycket utgifter så som körkort, hyra m.m. blir det inte mycket pengar kvar :(

Semesterpojken: Jag antar att också du tycker jag är dum i huvet ^^ xP

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06

Semesterpojken: Jag antar att också du tycker jag är dum i huvet ^^ xP

Haha absolut inte, tycker det är kul när folk tjafsar om små saker...
Är vi inte vuxna? :gnissla

Förstår dig om du inte har ekonomi då jag är i kanske liknande sits då jag är arbetslös, att köpa en DT125 för 14 500:- och sen trimm för 2 000:- det är väl ok!?

Skippa trimmet köp nyare? Öööh? Vafan får man en mycket nyare
för 14 500+2 000??? Sen förstår jag att visst den kan vara sliten osv m.m. KAN inte en "nyare" vara detta också? Du kanske VILL skruva med också!

Men vad vet jag? Jag äter bara popcorn.... :corn

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...