första hojen!!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
mcbrud 21 skrev:
det känns som de flesta är emot DUCATI varför???

Vill du ha en väldigt förlåtande, snäll nybörjarhoj så kanske en ducati 600ss är något för dig. Verkligen inte nåt effektmonster (55 hk på bakhjulet?) och är billig att försäkra. DOCK är det väl lite si och så med driftsäkerhet och kvalitet, iaf vad en bekant med en gammal ducce har fått erfara, + du tröttnar kanske på prestandan rätt fort.

Ska du ha något lite rappare och helt enkelt sportigare så är väl en FZR600 som jag har ypperlig... Fklass 6 = Överkomlig försäkring, 91 hk, rapp o smidig. Käns absolut inte trött. lättkörd men ganska explosiv på höga varv.
Med din längd fungerar det nog rätt OK också, då det inte är nån jättestor hoj.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är rätt kul att folket klagar på att killar väljer 600cc sporthojar som första hoj, men när det är en tjej så är det andra bullar :tummenupp
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Swedie skrev:
det normala "tjejtempot" (då de flesta, vill jag påstå, inte ligger och rödvarvar och slänger sig in i kurvorna i högsta möjliga fart)

Det här skulle vi kunna ha en lång diskussion om.

KÖP INGEN MONSTER! Du ska ha kåpor och bra köregenskaper.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
cRoC skrev:
Det är rätt kul att folket klagar på att killar väljer 600cc sporthojar som första hoj, men när det är en tjej så är det andra bullar :tummenupp

Jag kan besvara det på en gång så slipper du undra sen. Tjejer behöver varken kompensera för små kukar eller har prestigetänkande. De har inte den attityden som killar har.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag kan besvara det på en gång så slipper du undra sen. Tjejer behöver varken kompensera för små kukar eller har prestigetänkande. De har inte den attityden som killar har.

Tänkte precis skriva det, bra skrivet altså. :hihi
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag kan besvara det på en gång så slipper du undra sen. Tjejer behöver varken kompensera för små kukar eller har prestigetänkande. De har inte den attityden som killar har.

Håller med där, men har en känsla av att de flesta här ändå svarar med ovannämda kroppsdel så att säga :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag kan besvara det på en gång så slipper du undra sen. Tjejer behöver varken kompensera för små kukar eller har prestigetänkande. De har inte den attityden som killar har.

Ähh, det är ju för att kompensera för den stora magen och att man måste skjutsa man måste ha kubiken :rolleyes: :kocko
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
OLJEKYLD GSXR skrev:

Nja, det räcker med en fjollmoppe för egen del ;)

För att återgå till frågan, så mcbruden, en monster är en perfekt hoj för någon som är lite kort i rocken, dessutom rätt sportig, 600'an är väl inget fartmonster, men det räcker väl som första hoj, dessutom inte för blodig i försäkringskostnadet.
 

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
suzuki sv650 måste ju vara det ultimata?!? hyffsat snygg, bra vrid, billig försäkring (ja allt är ju relativt) dessutom sänkbar utan problem för den som är kort.

förlåtande kanon bra hoj, tycker JAG
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag kan besvara det på en gång så slipper du undra sen. Tjejer behöver varken kompensera för små kukar eller har prestigetänkande. De har inte den attityden som killar har.

Jag kör ruskigt långsamt i kurvorna, ni skulle nästan skratta :banana
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Macho Woman skrev:
Det här skulle vi kunna ha en lång diskussion om.

KÖP INGEN MONSTER! Du ska ha kåpor och bra köregenskaper.
MW, ja du kör säkert annorlunda, men när man precis tagit körkort ville jag säga det jag sa... Det finns ju en del tjejer som kör rätt OK. ;) hehe. okej, tetas.

Jag har inte kört med nån här på forumet typ, så jag kan inte bli uppbackad av nån, så jag säger inte hur bra jag kör, för det är en personlig åsikt, öh om mig själv. hum (titta ej på min avatar)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Monster!

mcbrud 21 skrev:
jag hade tänkt på en dukati monster!! men det gäller att jag når ner jag är bara 165 och lätt så jag ´nådde aldrig marken när jag övningskörde men jag har tittat på cbr 600 som alla säger är en bra första hoj men jag tycker den ser ganska trist ut men vad vet jag!!! har nog heller dukati än honda :tuttar

Köp en Ducati! Jag tog lappen i sommras och har ett monster. De är billiga att försäkra(jämnfört med tex min honda 600 hornet som jag hade innan).

För mig kostade försäkringarna(kille 25, sthlm, hojkort(då) en månad):
Honda CB600 Hornet -98 28000:- hel/hel (11900:- halv/hel)
Ducati 750 monster dark -01 12900:- hel/hel

Finns billiga Monster 600 som lär vara ännu billigare att försäkra. 600 är kanske aningen tam men ska du lära dig köra hoj är det nog inget dåligt val. "Billig" inköp, billig försäkring och hellre lär jag mig köra hoj PÅ vägarna med än slö hoj än kör av dem med nått as.. kommer ju en säsong nästa år med då du kan byta upp dig..
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
fredrik_wt skrev:
suzuki sv650 måste ju vara det ultimata?!? hyffsat snygg, bra vrid, billig försäkring (ja allt är ju relativt) dessutom sänkbar utan problem för den som är kort.förlåtande kanon bra hoj, tycker JAG


Suzuki SV 650(s)
Äntligen! Varför tog det så lång tid innan någon föreslog en SV 650 ?
Den tycker jag helt klart att du skall kika på, vet fortfarande inte vad din mc får kosta men det finns många prisvärda beg. SV 650. Personligen skulle jag satsa på den som kom 03 vilket i mitt tycke är mycket snyggare och något uppdaterad. Lättkörd, driftsäker, bra väghållning och skönt ljud om du sätter på ett slipon också, den blir nog precis lagom. Borde vara hyggligt billig att försäkra också.

eller...

Ducati Monster 600, 620

Nu snackar vi Ducati! Fetaste ljudet som får håret att resa sig :kär (köp slipon och lyssna på musiken). Vill du inte göra som alla andra och köra japanskt skulle jag lätt kika på nån Monster. Snygga, lättkörda, finns mycket tillbehör. Dock lite mindre effekt än SV650. Gillar du sedan modellen finns det många större att växa i (750,800,900,1000,S4...)



Jag skulle nog välja Duccen av dessa två mc, men smaken är som baken och jag vet inte vad du trivs bäst med? Kåpor eller naket?

Frågar du mig så skulle jag bli mer impad om du kom på en Ducce Monster än en SV 650. Provkör och bilda din egen uppfattning!

:tummenupp
 

Bifogat

  • 03monster620ieaction1.jpg
    03monster620ieaction1.jpg
    34.8 KB · Visningar: 144
  • sv650s_2003.jpg
    sv650s_2003.jpg
    53.3 KB · Visningar: 107
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
mcbrud 21 skrev:
men det gäller att jag når ner jag är bara 165 och lätt så jag ´nådde aldrig marken när jag övningskörde
Om du är 1,65 så kan du köra det mesta. Visserligen kan det kännas konstigt i början, men mycket är en vanesak. Sen kan i princip alla hojar kan "sänkas" lite genom att bakfjädringen justeras så den bli mjukare.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Macho Woman skrev:
Det här skulle vi kunna ha en lång diskussion om.

KÖP INGEN MONSTER! Du ska ha kåpor och bra köregenskaper.
Motivera gärna varför? Menar du att kåpor och bra köregenskaper skulle vara direkt relaterade till varandra?

Med eller utan kåpor är i stort sett en smakfråga, vissa gillar att köra med kåpor, andra utan. Visst, skall man tävla eller köra riktigt snabbt så är kåpor att föredra, men min okvalificerade gissning är så kanske inte riktigt är fallet i denna tråd.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top