Första hojj? Bandit, Monster?

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Ingen Ännu
Hej!

Är i fullfärd med att ta mc kort, har kört cross sen jag var 4 så det borde inte vara några problem om inte med teorin då.

Jag vet att det finns diverse trådar om första hojj osv men jag behöver lite annorlunda tips och synpunkter som inte riktigt återspeglar sig i de jag har läst.

Hojjen jag letar efter är något somjag kan åka på långfärder med samt leka lite bakhjul osv, Vill gärna kunna ha passagerare relativt lätt då min sambo skall få följa med, om hon sköter sig vill säga!

Jag har kollat lite på monster eller bandit, är öppen för förslag men jag gillar inte renodlade sporthojjar. Risken finns att jag inte kan kontrollera den och blir för gasglad. Om ni lägger tips ge då gärna en liten motivering, efter som det är första hojjen så vill jag inte lägga ut allt för mycket pengar!

Hojj Hojj!

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Tjena.
Honda Hornet kanske.
Har haft en själv. Säkert som de du nämnt, dvs. lättkörd, enkel, bra kval. bra med effekt per krona.
Enda sättet är att prova, tyvärr :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Er-6 -- Populär, smidig och prisvärd
Monster -- Snyggaste hojen, låter underbart, otroligt trevlig att köra. Kostar en slant extra.
Bandit -- Lite tyngre men väldigt mycket hoj för pengarna.

Ska du åka en bit med damen bakpå tror jag att Banditen gör ett hyffsat jobb.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Bandit 1200s så klart :yoparty

Köper du en med den gamla luftkylda motorn, så får du en spis som är snudd på skottsäker.
Det skulle inte förvåna mig om den skulle funka utan problem med mosade bananer i oljetråget...

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Hade också bandit 1200 som första hoj. Övningskörde många mil
på den också.

Funkade kanon för mig!

Invalido

Guest
hornet låter bra tycker jag,lättast är att pröva en så lär du märka om du sitter bra och om det är något för dig mm
Kämpa på!:tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En sansad variant av " jag skulle köra ihjäl mig DIRECKT" onekligen.

Ja Monster är sur att skjutsa på, för alla inblandade.

Fast du blir ingen beundrad Superhjälte på macken med en Bandit.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du skriver inget om vilken storlek du funderar på. Det är ju lite skillnad på en Bandit 600 och en Bandit 1200. :rolleyes:

Skulle jag vara dig så skulle jag nog kolla på t.ex. en Honda Hornet 900. Kanske Kawasaki Z750. Eller Suzuki SV1000.

Edit: Kanske en Kawasaki ZRX?

Last edited:

Mooga

Oh snap!
Gick med
11 May 2009
Hoj
Kawasaki meanstreak 1670cc
Jag kör en Kawasaki z750. Det är en mycket trevlig båge, lättkörd, tillräckligt med krut sen gör det inget att den är snygg som faen också ;P

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag var och kollade på ett par Monster 600.. ja, de är grymt snygga och trevliga.

Men av en slump så såg jag en annons på en Hornet 600 med få mil på mätaren, dessutom precis där jag bor.

Ångrar det verkligen inte.. visst.. Monstern ser snäppet brutalare ut.
Men du får en ett par år nyare hornet som gott kortare för samma pengar.
Dessutom har de 40-50hk mer än Monstern (som ganska fort blir "seg").

Så provkör iaf en Hornet, grymt trevlig hoj och enkel att köra men ändå bra drag. (jag är oxå relativt nybörjare)

edit: billig försäkring med Hondas märkesförsäkring oxå. Betalar 9300:- helförsäkring/år. Bor i dyraste försäkringzonen och är 29 år.

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Suzuki Tl1000R
TL 1000 r kan rekomenderas, gumman sitter bekvämt på den feta sadeln och bra vrid, se till att köpa något med pulver åtminstånde, själv började jag med en gsx-f 750 tröttnade efter en vecka

Bram Stoker

Citat är ett bra substitut för kvickhet
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
96a, 600cc Monster
Jag stod i samma val som gör och landade på Monstret!

ångrar det inte en sekund, Lizelott heter hon och skilladen mellan henne å många andra i den klassen e ju att hon inte spinner som e katt - hon låter som ett "Monster" - riktigt skönt ljud med v-twin å ett par bra rör!

För min del e d inte toppfarten som räknas utan med vilken stil du tar dig till 29khm över hastighetsbegränsnignen^^ Monster 600(den vekare av monster) gör detta ypperligt!

lizelott sends her best

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Ingen Ännu
Tack för alla tips! Z750 och hornet fastnade jag lite för. Man verkar få mycket för pengarna. En annan aspekt som kanske skulle vägas in är att jag åker från Tierp (4mil norr om Uppsala) till Sthlm dagligen, Hojjen bör även lämpa sig för att åka 140-150 på motorvägen i ett par mil!

Fortsätt gärna med tips! bram_stoker hur går det med att ha folk bakom och hur är den att köra långa sträckor?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Personligen tycker jag Bandit!! Jag har ägt en liten Sergeij i några år nu och man sitter som hemma i soffan på den, 80mil om dan är inga problem!

Den funkar att skjutsa på och man kan lasta bra på den med.

Kostar inget att försäkra samt att eftermarknade med bling är enorm!!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Ah, nu är jag med;) Vilken årsm och hur måna cc hade du ?

Hade en 01 en 600cc, den var inte mina 1a hoj utan mer kanske min 12 hoj, tror jag, har tappat räkningen. Men som någon annan redan har påpekat så är den så driftsäker som man bara kan tänka sig, den tuffar på!!

Drar knappt någon bensin heller, tror att förbrukningen låg mellan 0,3-0,5 beroende på....

Varit på hojsemster Polen/Tyskalnd och jag var den enda som inte hade ont i kroppen efter långa dagsetapper......

Nu har Sergeij flyttat, ja förra månaden och den nye ägaren är minst lika nöjd med den som jag!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha