Första hojj? Bandit, Monster?

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Roligt att du säger det. En kompis bor i tierp o pendlar till sthlm på en hornet 600 -08. Nu vet jag inte hur ofta detta sker, men i början när han var som hojkåtast så blev det nog rätt ofta :) Äger själv en gammal hornethäck, som jag skjutsar runt tjejen på, går alldeles förträffligt! :tuttar

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Ingen Ännu
Men, att du inte ringde mig så hade jag hämtat den;P Vad svårt det blir helt plötsligt, var rätt säker på bandit, eller monster men nu har hornet och Z750 letat sig in. Ingen som har några erfarenheter av Z750?

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Funderar du på Monster skall du titta åt 620 o inte 600. Lite mer klös och dessutom insprutning. Det var insprutningen(mot förgasare på 600) som fick mig att välja 620 i stället för 600.

För Monster så är "Dark" en modell, inte en färg, o det är den billigare modellen jämfört med ie eller Sie. När jag läste manualen för mitt monster visade det sig dessutom att den har slirkoppling, det tycker jag är en tjusig grej för en "vanlig" hoj!

Lycka till med ditt köp!!! Monster är supertrevliga hojar!! Inga som helst problem att sitta bak, har åkt en del bakom sambon på min hoj o det funkar bra.

/Hanna

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Men, att du inte ringde mig så hade jag hämtat den;P Vad svårt det blir helt plötsligt, var rätt säker på bandit, eller monster men nu har hornet och Z750 letat sig in. Ingen som har några erfarenheter av Z750?

Z750 -07 har jag kört en del samt suttit bakpå.... Hård dyna samt inga kåpor, blir jobbigt att köra längre sträckor i högre hastigheter. bakpå sitter man sådär bra......

Men den är snygg :tuttar

Och har ABS.....

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gasglad kan man bli med en Bandit med..denne har vekare ramverk.

Passagerare, Thunderace kanske?

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Jag har provkört BMW F800R, kul och lättkörd hoj. Numera överförs kraften till bakhjulet med en kedja. När du åker så har du "bara" en knapp för blinkers:confused:. Kan vara bra första hoj, men ändå bra med vrid.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Tack för alla tips! Z750 och hornet fastnade jag lite för. Man verkar få mycket för pengarna. En annan aspekt som kanske skulle vägas in är att jag åker från Tierp (4mil norr om Uppsala) till Sthlm dagligen, Hojjen bör även lämpa sig för att åka 140-150 på motorvägen i ett par mil!

Fortsätt gärna med tips! bram_stoker hur går det med att ha folk bakom och hur är den att köra långa sträckor?

Din "motorvägspendling" gör att alla nakenhojar blir ganska ointressanta. Jag tycker du skall titta på en hoj med minst halvkåpa t.ex VTR 1000, Bandit 1200 eller SV 1000 s. Mindre nakna maskiner blir bara jobbiga.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Din "motorvägspendling" gör att alla nakenhojar blir ganska ointressanta. Jag tycker du skall titta på en hoj med minst halvkåpa t.ex VTR 1000, Bandit 1200 eller SV 1000 s. Mindre nakna maskiner blir bara jobbiga.

+1.
Med en nakenhoj ligger man inte så jätte gärna milatal i 150. Det går i nån minut, men sen börjar det bli jobbigt.
Jag tänkte ge mina 2 cent åt min egen hoj, GSR, men är du ute efter en hel del motorväg så ska du nog skippa hakenhojar och snägla på halvkåpa. Ev. lägga kåpglas på en naken, men de blir ju sen fula som fan (tycker jag)..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
+1.
Med en nakenhoj ligger man inte så jätte gärna milatal i 150. Det går i nån minut, men sen börjar det bli jobbigt.
Jag tänkte ge mina 2 cent åt min egen hoj, GSR, men är du ute efter en hel del motorväg så ska du nog skippa hakenhojar och snägla på halvkåpa. Ev. lägga kåpglas på en naken, men de blir ju sen fula som fan (tycker jag)..

Det är enbart en vanesak ligga mot vinden. Sen gör kläder mycket oxå..fladdrigt textilställ gör det jobbigare än tajjt skinnställ.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu VET jag att du inte efterfrågande en ren sh men att pendla på en naken hoj i 140-150 går fetbort i alla lägen! Att du sen gasar lite mer med ren sh tror jag inte stämmer bara att det går lite fortare än den nakna! Nakna hojar toppar väl runt 200 och det spelar ingen roll om du klotar i 200 eller 250!

Köp en sh 600-1000cc så slipper du byta när du tröttnat på vinddraget!

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Naket, FTW!

Jag har åkt landet upp och samma väg ner igen, Malmö-Malmberget med 2 olika hojar nämligen:

1. Ducati Monster 600 -01(dark, med förgasare), utrustad med myggflärp. Gick fint i de farterna och krävde ca 0,4L/mil då.

2. Kawasaki Z750 -04. Gick fint i de farterna och krävde lite mer bränsle än monstret, insprutning till trots.

Sedan har jag gjort nästan samma resa igen med nuvarande hoj ZX7R-98 men då bara från Sthlm/uppsala och uppåt (neråt också iofs:rolleyes:). Gick fint det med.

Jag var vid alla tillfällen 181 cm hög. Vägde , i nummerordning enligt ovan: 84,80 och sist 74. Vill du ha en komfortvinnare är det troligen någon av kaworna men rätt jämnt skägg mellan samtliga i alla fall.
De ger smärtor på lite olika ställen när man långkör, så skulle man kanske kunna sammanfatta det hela.

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Triumph street triple R :yoparty Billig att försäkra, Grymt rolig och lättkörd! Enda sättet är att provköra så många hojar som möjligt! Körde nog 10 olika nya hojar innan jag bestämde mig för trajan, Testade bla Z750/Z1000 cb1000R, B-King, CB600 Hornet mm

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Ingen Ännu
Vad svårt ni gör det, önskade att ni bara kunde säga kör på hornet! Sh tycker jag har en lustig position, vill gärna kunna sitta avslappnat. Vet inte varför jag tycker monster eller bandit som inte har alla kåper är så fruktansvärt mycket snyggare! B.A.D.D känns fel att köpa sin första hojj för närmare 100. Ser runt 50k klassen.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Vad svårt ni gör det, önskade att ni bara kunde säga kör på hornet! Sh tycker jag har en lustig position, vill gärna kunna sitta avslappnat. Vet inte varför jag tycker monster eller bandit som inte har alla kåper är så fruktansvärt mycket snyggare! B.A.D.D känns fel att köpa sin första hojj för närmare 100. Ser runt 50k klassen.

Provkör samt kolla försäkring innan du bestämmer dig! Fast min röst hamnar på Banditen.
Alla dar i veckan!!

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N
Gick i ganska identiska tankar när jag tog mitt kort för en 4-5 år sen. Mitt val föll på Suzuki SV650s som klarar allt detta utmärkt. Samtidigt som den ser sportig ut är den extremt lättkörd och bekväm. Har skjutsat en hel del på den och det funkar bra även om man kanske kunde önska lite lite pulver till. Hade jag varit dig hade jag nog testat en Honda VTR 1000 Firestorm, som mer eller mindre är sammatyp av hoj i större förpackning. En sportig landsvägshoj med både körglädje och mänsklig försäkring. Inte skrämmande eller extrem på något sätt.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Det där med kåpor är nog mest en vanesak. Själv pendlar jag på en naken Bandit 600 ca sju mil om dagen. Mestadels motorväg. Tycker inte att det är några problem att marscha i 140-160. Den ända gång det blir jobbigt är om det är väldigt byig motvind.

wallden_66

Stjärna
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Ingen Ännu
SV650 tycker jag verkar vara en fin hojj! därmeot lite för trött. VTR har jag lite svårt för antingen helkåpa eller naket. bra kubic däremot. Nipponbagarn: Hur är den att skjussa på?

Ingen som tror att en monster skulle passa? smälter när jag ser dessa!! vill försöka köpa hoj innan jag lägger ner allt för mycket pengar på den äckliga konbanan där man ska köra långsamt, vilket är ett "big ops" för min del.

Tack för alla svar! snart ska vi sy ihop det här! :)

http://www.blocket.se/kronoberg/Ducati_Monster_1000_21690152.htm?ca=5&w=3

Mhmm!

Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
SV650 tycker jag verkar vara en fin hojj! därmeot lite för trött. VTR har jag lite svårt för antingen helkåpa eller naket. bra kubic däremot. Nipponbagarn: Hur är den att skjussa på?

Ingen som tror att en monster skulle passa? smälter när jag ser dessa!! vill försöka köpa hoj innan jag lägger ner allt för mycket pengar på den äckliga konbanan där man ska köra långsamt, vilket är ett "big ops" för min del.

Mhmm!

Köp den hoj du känner mest för. Oavsett vilken det är kommer du bli nöjd då. :)

Tröttnar du är det bara att byta.:tummenupp

Monster är en jäkligt kul hoj. Vet dock inte hur den är att skjutsa på eller att pendla längre sträckor.
Är inne på 3'dje säsongen med Monstret nu och jag trivs fortfarande mycket bra på den.

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Jag har kört monster sen -03, 2 långresor i Europa med 40-milasträckor som standard, inga problem. :tummenupp Den är lätt att skjutsa på och helt ok att bli skjutsad på. (har dock inte provat 40 mil som skjuts)

En sån här tråd sträcker sig vanligen till vägs ände, alla pushar för sin favvo (även jag) men till sist är det du som måste välja. Jag köpte min fösta hoj, utan provkörning, för att den var röd och det vackraste jag sett, om det är rätt sätt vet ja´nte, men det funkade för mig.

Lycka till!

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N

Mhmm!

Smälter du av en Monster är det klart du ska go for it.. ! Som ovan talare sa, tröttnar du är det bara att byta.. :) Det är du som ska leva med hojen!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha