Första hojjen CBR 600 F

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Hej!

Är på gång att ta mc kortet och har på allvar börjat leta efter MC efter några års längtande. Har hela tiden varit inriktad på att skaffa typ CBR 900 RR, GSX-R 750, ZX9R och åt det hållet men har nu hittat en supersnygg CBR 600 F och är lite fundersam på några saker.

Som jag har förstått det så betyder F:et ungefär "inte riktigt sporthoj men nära på" Är det en touring eller vad kallas modellen?
Undrar även om det är några större skillnader på motorerna om man jämför en F och RR av samma årsmodell och motorstorlek.

Som ni ser av modellerna som jag raddat upp i början så är jag ganska inne på att skaffa en sporthoj men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av MC så börjar jag fundera om det egentligen är någon större mening att hänga upp sig så mycket på fart och prestanda även fast det är det jag gillar. Bekanta varnar mig för att man blir less på ständigt varvande för att det ska hända något med 600.

Den jag funderar på är en 98 års modell för ca 45.000 och det tycker jag verkar vara ett rimligt pris. Den har gått väldigt lite, runt 1000 mil och verkar OK.

Vill någon vara snäll och ge lite synpunker på just CBR 600 F. Hur är de jämfört med t.ex R6, CBR 600 RR och andra i den storleken (toppfart, acceleration m.m.)

// JJL
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
kolla in länken:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757&highlight=cbr+600

CBR 600:an med stålram (91-98)är en BRA hoj...dock utan att vara bäst på någonting.
Skön körställning och underbar motor. Finns mycket beg delar till dem också iom att det är en av Sveriges(världens) mest sålda modeller.

EDIT:
Ett generalfel med CBR'en är kamkedjesträckaren.
Den ger sig efter cs 2-3000 mil.
Kostar 800:- att köpa ny och byts på 30 min.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
JJL skrev:
Hej!

Är på gång att ta mc kortet och har på allvar börjat leta efter MC efter några års längtande. Har hela tiden varit inriktad på att skaffa typ CBR 900 RR, GSX-R 750, ZX9R och åt det hållet men har nu hittat en supersnygg CBR 600 F och är lite fundersam på några saker.

Som jag har förstått det så betyder F:et ungefär "inte riktigt sporthoj men nära på" Är det en touring eller vad kallas modellen?
Undrar även om det är några större skillnader på motorerna om man jämför en F och RR av samma årsmodell och motorstorlek.

Som ni ser av modellerna som jag raddat upp i början så är jag ganska inne på att skaffa en sporthoj men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av MC så börjar jag fundera om det egentligen är någon större mening att hänga upp sig så mycket på fart och prestanda även fast det är det jag gillar. Bekanta varnar mig för att man blir less på ständigt varvande för att det ska hända något med 600.

Den jag funderar på är en 98 års modell för ca 45.000 och det tycker jag verkar vara ett rimligt pris. Den har gått väldigt lite, runt 1000 mil och verkar OK.

Vill någon vara snäll och ge lite synpunker på just CBR 600 F. Hur är de jämfört med t.ex R6, CBR 600 RR och andra i den storleken (toppfart, acceleration m.m.)

// JJL

Vet inte riktigt vad jag ska skriva men om du ska ha en 600cc så splear det nog inte någon roll om du köper en R6,CBR600 RR eller CBR600 F ta den som du tycker är snygg + bra pris. Honda motorerna är skottsäkra. Tycker det är mer att de har gjort så nya 600cc måste varvas mer,gamlare 600cc lite mindre top fast lite bredare register. CBR600F helt klart en bra hoj hade en sådan innan min mille.
 

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
tja!!! Själv har jag en zx 9-r men har kört 3 st cbr 600 av olika årsmodeller. Kan bara säga en sak, skit i vad dina kompisar säger om 600 kubikare! Det krävs en MAN att hantera alla hojar nuförtiden...ex en zx10-r gör 0-100 på ca 3,1s och cbr 600 på ca 3,4 sek beruende på hur fet är arslet på den som kör....men säg mig hur många på denna planet kan till max utnyttja dessa resurser? fixar du 0-100 på 3,4 med din cbr så bjuder jag på lunch


cbr är en perfekt hoj med djävligt bra kvalite....BÄST av alla jappaner!!!

så KÖP!!!! :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag måste hålla med, CBR600F är ett idiotsäkert köp.

Se upp med kamkedjesträckaren (som catman sa), laddningsregulatorn (omöjligt att se om den kommer att gå sönder inom kort, iofs...) och hjullagren. Annars är det bara att köpa och se glad ut. 45000:- låter lite dyrt, dock. Pruta till 40 jämnt.
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Hej igen!

Tack för svaren.

Ok då vet jag att 0-100 ska vara ca 3,4 sek. Men vad är ungefärlig toppfart då? Lite fånig fråga iof men ändå kul att veta.

Kan jag kontrollera kamkedjesträckaren själv innan jag slår till?

Har provat att pruta men säljaren är ganska bestämd på den fronten. Med tanke på det låga antal mil så tänkte jag att det kanske inte är så farligt pris ändå men vad vet jag. Hur bra är smr-mc.se värderingslistan att gå efter? Där står den i 44.000kr.

En annan sak. Står 34 kW effekt i papprena men enligt säljaren stämmer inte detta. Låter 74kW rimligt?

Mer synpunkter på vad som bör kollas?

// JJL
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är inte sannolikt att kamkedjesträckaren är sliten på en såpass lite körd hoj.
Testa såhär: Åk iväg på en provtur. Kör som vanligt (dvs fullgasrepor och sådär). Sen när du kommer tillbaka slår du av motorn, låter den stå i fem minuter och startar den sen igen. Rasslar det superilla nu är kamkedjesträckaren sliten, rasslar det bara lite smått är allt i sin ordning.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tophastighet runt 250 riktighastighet(körde min till 240 på mätaren lätt). Man kan jämföra riktighastighet med 285 på en gsx1000r så den går typ bara 35km/h fortare. Inte så noga igentligen. (Glädjemätare finns det alltid så lysna inte på någon som säger att de har kört 299 det stämmer ej så bra oftast)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja den uppdaterades väl 99 ..
har för mig..lättare,mer effekt, 180 bakdäck o ja allt möjligt..
mion 99 har gått 2200 mil o går för 42 som de även står i annonserna :rolleyes:
"detta är ej för att sälja min hoj" :tungan :hihi
fast de står oså att du får byta en bromsskivan fram.. :rolleyes:
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
JJL skrev:
Hej!
Är på gång att ta mc kortet och har på allvar ...
...vara snäll och ge lite synpunker på just CBR 600 F. Hur är de jämfört med t.ex R6, CBR 600 RR och andra i den storleken (toppfart, acceleration m.m.)
// JJL

Jag var precis i din sits förra året. Utan kort och hoj och visste inte exakt vad jag ville ha. Jag resonerade så som att en 600 var alldeles lagom och vettig för mej. Varför? Som du säger så måste den varvas vilket jag tycker är en fördel, dels för att jag trivs med högvarviga motorer och dels för att kraften inte är överdriven på lägre varv. När det börjar dra iväg duktigt då låter det och känns även. Hojtypen stegrar inte över och runt vid full gas på 1:an. Maskinen måste hållas över 8-9000 för att de ska bli åka av ordentligt.

De hojar jag var och kollade på var bland annat CBR600F, YZF600R (ThunderCat), Zx6r. Men det finns ju även Gsxr600 och R6:eek:r från ungefär den tiden/priset.

Utav dem alla fick jag intrycket att Hondan var den mest alldagliga. Zx6r den mest touringanpassade och YZF600R mest underskattad. GSXR:en och R6 gav intrycket att vara mer renodlade racing-maskiner.

Nu ska man dock ha i baktanke att skillnaderna mellan hojarna är väldigt små. Jag tror att du kan välja vilken som och ändå bli nöjd. Jag skulle gå på känslan, vilken förmedlar mest "vill ha" när du ser den, provkör den.

För mej blev det en zx6r tillslut. Jag körde dock en YZF600R ett par 100 mil innan. Skillnaden däremllan var att zx6r kändes något modernare men behövde samtidigt högre varv. YZF:en har sedan dess körts av min lillebror och han är mer än nöjd och min hoj har med mej i sadeln sprungit 1200 glädjefyllda mil utan missöden.

Angående de höga varven. Detta har stört mej 1 gång och det var för någon månad sedan när jag körde ner hojen till Österrike, dvs låg på Autobahn i timtal. Efter att ha avverkat 10-tals mil med varvräknaren konstant på 5-siffrigt så började mitt motorhjärta säga ifrån. Inte för att maskinen protesterade utan för att det "kändes" fel.

Skulle jag köpa en hoj nu skulle det bli en gsxr750 av nyare snitt eller en zx636r. De höga varven har som sagt inte stört mej.

Hoppas det hjälpte dej något
/Oskar

Ädith:
För 0-100-200 siffror och toppfarter, vikt mm så studerade jag BIKE. Det hjälpte dock inget då ALLA ovanstående ligger runt 11-11.5 på kvartsmilen med slutfart på kanske 205-210. Toppfarter på 250-260km/h. Vikter 170-180kg. Skillnader är minst sagt minimala!
/Ädith
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
JJL skrev:
Hej igen!

Tack för svaren.

Ok då vet jag att 0-100 ska vara ca 3,4 sek. Men vad är ungefärlig toppfart då? Lite fånig fråga iof men ändå kul att veta.

Kan jag kontrollera kamkedjesträckaren själv innan jag slår till?

Har provat att pruta men säljaren är ganska bestämd på den fronten. Med tanke på det låga antal mil så tänkte jag att det kanske inte är så farligt pris ändå men vad vet jag. Hur bra är smr-mc.se värderingslistan att gå efter? Där står den i 44.000kr.

En annan sak. Står 34 kW effekt i papprena men enligt säljaren stämmer inte detta. Låter 74kW rimligt?

Mer synpunkter på vad som bör kollas?

// JJL


Jag köpte min -99 för 45000 och den har gått 2100 mil, jag tycker 44000 låter dyrt eftersom den uppdaterades rejält -99.



.
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Tack för svaren igen.

Vad hände med 99:an? Vad blev nytt och uppdaterat jämfört med 98:an?

// JJL
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Min första tunga hoj va en CBR 600F 97:a.
Tyckte det va en kanonhoj, skön att köra, går att skjutsa på, bra drag i motorn.
Efter den köpte jag en GSXR 600 -98, vart som natt&dag. Jäkla skräp till mc.
Ska du ha en 600a för vettig peng och bra kvalitet så välj honda.
 

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
WR450F -05
Allt blev nytt 99. Ny ram (alu), ny motor, nya kåpor osv. Helt ny hoj helt enkelt...

mvh
Erik
 

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Såld
Jag har en CBR 600F -97 som jag övningskör på.
Har inte kört så mycket, ca 40mil. Jag har inget att klaga på.
Funkar perfekt.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Kan inte säga annat än att det är en kanonhoj!!
Jag är supernöjd med min, man sitter i en mer naturlig ställning än de flesta sprthojjarna.
Den är rätt lättkörd oxå, dvs. en bra förstahoj! :tummenupp
 
Last edited:

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Hade en cbr 600 som första hoj. Måste Säga att den inte överhuvudtaget levde upp till mina förväntningar. Surt skit som inte gick att varva fullt med. Sen att det var en sönderkörd racehoj från -92 för 20k kan vi ju prata lite tyst om. Men har provat polarens hela -94 å en annan från 98. Dom var däremot helt ok. Men skulle jag vetat det jag vet nu skulle jag ha köpt en 750 direkt. :rolleyes:
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Ja då va det klart då. Första körlektionen i tisdags och första hojen idag. Det blev CBR'en. Var lite orolig i morse när jag åkte iväg för att hämta den. Det va snö på marken och 0 gradigt. Men det blev snart sol och vägarna torkade upp.

Har kört ca 15 mil idag och utan att ha någon tidigare erfarenhet av MC så säger jag bara att den går som satan. Få se vad jag tycker om en månad.

Kan någon tipsa om var jag kan läsa på lite om service och sånt. Vill veta vad som ska göras och vid vilken intervall. Har inte kollat instruktionsboken men jag är intresserad av vad ni anser ska göras med en MC för att hålla den vid gott skick?

// JJL
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
JJL skrev:
Ja då va det klart då. Första körlektionen i tisdags och första hojen idag. Det blev CBR'en. Var lite orolig i morse när jag åkte iväg för att hämta den. Det va snö på marken och 0 gradigt. Men det blev snart sol och vägarna torkade upp.

// JJL

Grattis till köpet!! :tummenupp
Kör nu lugnt och sansat :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top