Första hojjen, försäkringen?!

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Svedea har en försäkring med fri utlåning. Ställ hojen på morsan eller farsan bara så blir det jävligt billigt! :rock

Funderat på precis detta... han har ju inget mc kort dock. Men som du säger är det ju fri utlåning, funkar detta eller börjar dom bråka om det nu skulle hända något?
 

cross250cc

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2010
Ort
åkersberga
Hoj
Honda xr650r sm
I mina försäkringspapper så står det att det är fri utlåning. Dock så måste personen som framför hojjen ha ett giltigt körkort, dvs du. Jag har läst igenom dessa papper ett par gånger och har aldrig hittat nån textrad där det står att "han eller hon som äger hojjen ska ha körkort". Alltså gör du inget fel om du ställer den på farsan!
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
I mina försäkringspapper så står det att det är fri utlåning. Dock så måste personen som framför hojjen ha ett giltigt körkort, dvs du. Jag har läst igenom dessa papper ett par gånger och har aldrig hittat nån textrad där det står att "han eller hon som äger hojjen ska ha körkort". Alltså gör du inget fel om du ställer den på farsan!

Tycker det med... men samtidigt finns det ju något som kallas skenförsäkring, dvs att anser dom att det inte är den riktiga ägaren som står för cykeln så nekar dom dig ersättning. Hade ju varit kanon bra om det funkat men man måste ju vara väldigt säker på att det faktiskt gör det.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Rekommenderar dig att kolla med Länsförsäkringar. Dom spöar alla bolag för mig, till och med märkesförsäkringarna. En Triumph Daytona 675 skulle kosta 14 lök för mig hos IF märkesförsäkring med 6000 i självrisk (tror jag dom har), på LF landar den på 11 lök med 3000 i självrisk. Nu är jag visserligen 32 och har haft kortet med skadefria mil i snart 11 år.

Men det jag tror talar emot dig är din ålder. Polaren är oxå 32 men tog sitt kort förra sommaren. Han får nästan samma premiekostnader som jag. Rättvist va?

Ska väl tillägga att jag bor i Alingsås oxå, inte samma zon som gbg.
 

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Mitt tips är Aprilia Shiver med märkes försäkring hos Svedea. En lättkörd twin med tillräckligt mos. Inte så vanlig och har rätt mycket saker att uppgradera hojen med tex nytt system.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
När jag fick mitt kort för något år sedan hade jag en ER6-f. Kan säga att det var inte många gånger man körde med full gas. Ligger man rätt i varvtalet så finns kraft. 600 är smidigt att börja med.

Har själv efter Er6´an gått vidare till zx10-r via en VFR (som var en lugn och stabil hoj. Som en Volvo Turbo ungefär.)
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Gsx-r 750 -98
Bor visserligen på landsbyggden
Är född -86 och har haft mc-kort sen jag var 16
4500kr - halv försäkring hos salus ansvar
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har haft en f800st, så jag kan rekomendera BMW:n! Låg bränsleförbrukning och helt ok motor. Kör en Versys 650 nu som jag är helt nöjd med också!

Men jag behöver inte fundera på premien, betalar ca 2000kr hel/helår!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Säger som EPD, köp en suzuki deras märkesförsäkring e billig, TL hojarna ligger i samma grupp som sv650 i listan, dvs 7k för dig halvförsäkrat.

Alternativt köp en 20år gammal hoj och kör classicförsäkrat för 1500 sådär hos antingen bilsport eller svedea, finns mycket kul gamla hojar med.

edit: kan tillägga att dte inte behövs så jävla snabb hoj för att ha roligt heller, har själv gått från 150hk till 120 och sen från 120 till 59 nu, och har fan roligare med 59hk än med 150 ;D
 
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Just Z750 verkar rätt orimligt dyr att försäkra. Brorsan var såpass bestämd att det den enda hojen han ville ha, men det slutade med att han fick sälja den.

Körde själv Triumph Street triple, samma prestanda, men 40kg lättare. Tyckte min kändes som en mycket modernare hoj, men det är ju inte alltid man köper hoj med hjärnan.
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Svedea har en försäkring med fri utlåning. Ställ hojen på morsan eller farsan bara så blir det jävligt billigt! :rock

Detta alternativ kör jag på, fick ner mina försäkringskostnader från 9000 (hel/hel) till 4000.
Försäkringen heter Säker och de har märkesförsäkring på Kawasaki så värt att kika på i alla fall om du har möjligheten..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Suzuki GSX-R 1000 k6
20år utan körkort än( fyller 21 tar kortet då )
Bor i Malmö
Trafik 12k/år
Halv 18k/år
Lustigt, jag trodde du hade kört hoj i 15 år, du vet väldigt mycket om allt i många trådar... :rolleyes:

Vänta tills du får köra hojen också, och se om premien förändras, klart det är billigt att försäkra något man inte får använda :D
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har en Ducati Monster S2R 800 och den är riktigt billig i försäkring hos Bilsport & MC samt Svedea. Den kan verka klen på pappret, men tänk på att vridet i en twin är helt annorlunda än i en radfyra. Att det dessutom är en av de vackraste hojarna som finns med enkelsving och annat ögongodis är ett extra plus.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Köp en sådan här http://www.blocket.se/malmo/Fzr_600_39094936.htm?ca=23_8&w=3, helförsäkra den för 1500:- / året (om du är medlem i SMC), kör den 1-2 år tills du lärt dig köra någotlunda ordentligt, sälj den för lika mycket du köpte den för och lägg pengarna på något annat om du så vill.

Jag gjorde samma sak, köpte en Yamaha FZ 750 från 85, tog kortet förra året och ska köra med denna året ut sen byter jag upp mig till något nyare/finare.

Den räcker gått och väl för mig att lära mig köra ordentligt med sina 100 kusar. Nästa år, när jag har hunnit gått några "knixkurser" och kört 2 år totalt så kommer jag att köpa en nyare/finare hoj, men inte förräns jag kan hantera denna hoj riktigt bra.

Sätt dig och ring runt till alla bolag, berätta att bolag X gav dig Y Kr i kostnad och kolla om de andra kan matcha det.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top