Första körlektionen

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Debatten om "Motstyrning" är överdriven enligt min mening. När jag var 4 år fattade jag att om man cyklar på vägen och styr plötsligt åt vänster så ramlar man åt höger. Tycker att det ska nämnas och att man ska bli påmind såklart, men de allra flesta lär sig det utan att förstå det, precis som mig. Lär man upp en helt grön människa som aldrig suttit på en MC förut att hon ska motstyra blir det bara en extra grej att tänka på som man egentligen bara gör omedvetet.
Håller med om att det kommer instinktivt. Råkade ut för tvärtom när jag var 15 och skulle prova en flakmoppe första gången. Började rulla sakta framåt, reptilhjärnan svänger lite mot diket och kroppen väntade i vild förtvivlan på att den skulle börja luta så att man kunde svänga. Var halvvägs ner mot diket innan intellektet övervann reptilhjärnan och svängde på styret åt rätt håll. Men det var bara den gången, hade aldrig mer problem med att köra flakmoppe.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det märks tydligt när man kör atv ibland på dåligt underlag. Då har jag använt motstyrning utan tänka på det ibland. Då är jag glad att jag körde sakta...

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
STORT grattis Maxxim!

Tänkte att även jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har A2-kort och kör kawa er6-n ABS från 07. Tidigare kört bmw f 650 gs och f 650 cs, men kawan är tveklöst favoriten.

Er6 ligger på 53kw i orginal, men eftersom de bara stryps med gasstopp så har du kvar allt mysigt bottenvrid även om du stryper. Halva gasvredet försvinner, men min går upp i ca 170km/h vilket är fullt tillräckligt för att köra ihjäl sig.

Dessutom får du mer hoj för pengarna än om du skaffar monster. Nyare, mer välutrustad, körts kortare.

Vad lutar det åt för hoj?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
När polarn tog kortet o gjorde riskettan o frågade om just motstyrning fick han svaret "Haha jahaja, det gamla roadracingtricket! Nä det är inget ni behöver bry er om!". Underbart ^^

Haha, underbart. När jag gjorde risktvåan för 2 år sen så hade vi en specifik övning för just motstyrning. Vi skulle i princip bara åka runt en gräsplätt och tangera två punkter genom att motstyra och luta sig lite inåt, precis som när man kör bana. Det var en jättebra övning, tyckte de hade lagom mycket fokus på motstyrningen, alla fick testa och inse att "aha detta händer när man gör så", men ändå inget dom tjatade om. Jag hade redan rätt bra koll då jag kört bana en del innan men man såg verkligen på de andra att de lärt sig något.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
STORT grattis Maxxim!

Tänkte att även jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har A2-kort och kör kawa er6-n ABS från 07. Tidigare kört bmw f 650 gs och f 650 cs, men kawan är tveklöst favoriten.

Er6 ligger på 53kw i orginal, men eftersom de bara stryps med gasstopp så har du kvar allt mysigt bottenvrid även om du stryper. Halva gasvredet försvinner, men min går upp i ca 170km/h vilket är fullt tillräckligt för att köra ihjäl sig.

Dessutom får du mer hoj för pengarna än om du skaffar monster. Nyare, mer välutrustad, körts kortare.

Vad lutar det åt för hoj?

Er6N Och Yamaha XJ6 Kollar jag på.
Ska bara Hitta en bra parkering där jag kan ha den ståendes, i Malmös Centrum vilket är rätt svårt haha..

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Om du inte vet vad det är kanske du bör undvika att uttala dig om det :) Inte för att vara "sån" men om man inte vet vad motstyrning är så har något gått ganska fel under körkortstagandet :p Det är väl ändå en del av teorin så även om man kör upp privat har jag svårt att tänka mig att man inte kommer i kontakt med uttrycket. :fakta

FÖRMODLIGEN gör även du det utan att tänka på det (det sker ganska naturligt för många). Men om du inte gör det kan jag rekommendera att du tar en titt på detta klipp så kan jag garantera att du blir en bättre mc-förare om du börjar tillämpa det på korrekt sätt.

Jag får väl uttala mig om va fan jag vill! Jag sa bara att jag inte har en jävla aning om vad de är och att de trots det gick bra ändå. Därför gör jag de "FÖRMODLIGEN" omedvetet ändå.
Bara för att man inte vet namnet på manövrar man gör så behöver man väl inte göra fel i praktiken eller bör jag kanske ta om mitt kort?

Hade aldrig problem med högfarten (körde som privatist) trots att flera körskoleelever hade de.
Men de kanske är så att vissa har de medfött och andra måste få de inpräntat. :7peta

Och till kärringen; nej jag skämtar inte..

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag får väl uttala mig om va fan jag vill! Jag sa bara att jag inte har en jävla aning om vad de är och att de trots det gick bra ändå. Därför gör jag de "FÖRMODLIGEN" omedvetet ändå.
Bara för att man inte vet namnet på manövrar man gör så behöver man väl inte göra fel i praktiken eller bör jag kanske ta om mitt kort?

Hade aldrig problem med högfarten (körde som privatist) trots att flera körskoleelever hade de.
Men de kanske är så att vissa har de medfött och andra måste få de inpräntat. :7peta

Om du inte märkt det, Så klarade jag kortet igår ;) så Högfarten är inga problem mer ;)

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Kul! välkommen till galenskapen :)
Det är nästan skrämmande hur snabbt man vänjer sig vid allting. tricket sen är att fortsätta hitta glädjen utan att ta onödiga risker ute på vägarna. och testa för fan inte på bankörning, det blir dyrt, skitkul och kommer ta upp all din vakna, lediga tid ;)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Grattis! Glad för din skull!! Men just nu håller jag på å ta i tu med någon som uppenbart lagt mycket pengar på motstyrningslektioner. :tummenupp

häftig du är som "tar i tu" med någon på internet, skämmas ska han kärringen för han försökte lära dig något, inte fan i helvete vill väl någon bli en bättre MC-förare! ush vilket folk att pracka på andra kunskap sådär utan att de bett om det, att kärringen vågar !

annars kan man ju lära sig nåt :glömdet

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
häftig du är som "tar i tu" med någon på internet, skämmas ska han kärringen för han försökte lära dig något, inte fan i helvete vill väl någon bli en bättre MC-förare! ush vilket folk att pracka på andra kunskap sådär utan att de bett om det, att kärringen vågar !

annars kan man ju lära sig nåt :glömdet
De va skämtsamt menat, tanken va inte att vara "häftig". Var kanske inte tydlig nog med detta. Går de att ens att köra högfarten i 50 km/h utan att motstyra i någon form??

Jag menade till (användaren) "Tjerringen" men missade sättet hon stavat till sitt alias och för de ber jag om ursäkt, tanken var naturligtvis inte att trampa på någons tå.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)

I så fall missuppfattade jag ditt inlägg. Speciellt delen där du skriver
Motstyrning hit och motstyrning dit... bla bla bla...

Man får lätt uppfattningen om att du anser att motstyrning inte är viktigt när du uttrycker dig på det viset och att man kan klara uppkörningen utan att ha dessa kunskaper. Det är ju möjligt att du endast saknar kunskapen om vad "tekniken" kallas, vilket jag också skrev ganska tydligt i inlägget som du svarade på. Saknar man däremot kunskaper om hur man motstyr (vilket var precis det vi diskuterade) så bör man nog inte ha ett mc-kort, nej.
Självklart FÅR du uttala dig om i princip vad du vill men om man inte känner till själva innebörden av ett ord kanske man bör låta bli att uttala sig kritiskt om just det begreppet.

Men nu löste det sig ju fint för TS som har fått sitt kort och kanske både kan motstyra och vet vad det kallas :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år