Första klotningen

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Mattsvart litertwin
Kanske inte jättesmart att skriva på internet att du har kört för fort om du har tänkt att använda dig av din försäkring.

Menar du att man inte skulle få ut pengar på försäkringen om man kört för fort?? Spelar det verkligen någon roll :va

Jag tycker inte att det låter realistiskt iaf...

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Menar du att man inte skulle få ut pengar på försäkringen om man kört för fort?? Spelar det verkligen någon roll :va

Helt orealistiskt är det ju inte.. Du förutsetts ju hålla dig inom lagen..
Flyr du från snuten t.ex. så gäller ju inte någon försäkring...

Och eftersom du begår ett brott när du kör för fort så gäller därmed inte försäkringen... Bevisbördan ligger ju på FB så det är ju en bra idé att hålla inne med vissa delar av sanningen... Men chansen att nån kopplar ihop allting och dessutom får det att hålla i rätten är ju rätt liten.. Trådskaparen kan ju bara hävda att han vill vara häftig inför polarna på SH så.... :D

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM
Klart man inte får om de nu kan "anta" att man kört för fort.

"Bevisbördan ligger ju på FB så det är ju en bra idé att hålla inne med vissa delar av sanningen..."
Tyvärr inte de har ingen bevisbörda alls.

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Lawner,

Kurvan svänger inte mycket svagt utan är faktiskt rätt skarp, med både varningsskyltar och sedan blågula "pilskyltar". Du ser även på en av bilderna jag laddade upp hur den mer eller mindre oljiga vägbanan ser ut:

Bjuder även på en kartbild för att visa kurvan. Kurvan finns på vägen mellan Jönåker och Stigtomta.

Bifogat

• karta.JPG
    karta.JPG
    9.1 KB · Visningar: 51

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Om du tänker på hur många som är medlemmar på sporthoj.com så är ju högst troligt att det finns ett flertal personer som jobbar med försäkringar. Sedan kanske det är lite långsökt att dom skulle kunna hitta just denna tråden och relatera det till just "sin" skadeanmälan.
Men trådskaparen har ju bevisligen inte turen på sin sida med tanke på hans bakhjulssläpp i laglig hastighet när han pressar hårt i en kurva (som på bilden) ser ut att svänga mycket svagt.

Personligen skulle jag inte utryckt mig så som han gjorde i förstainlägget just för att det kan misstolkas ganska grovt (jag med flera)

/Oskar
D blir nog fan inte bättre av att du sitter å tjatar om d heller,PUCKO!!!!:mad: :mad: :mad:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Helt orealistiskt är det ju inte.. Du förutsetts ju hålla dig inom lagen..
Flyr du från snuten t.ex. så gäller ju inte någon försäkring...

Och eftersom du begår ett brott när du kör för fort så gäller därmed inte försäkringen... Bevisbördan ligger ju på FB så det är ju en bra idé att hålla inne med vissa delar av sanningen... Men chansen att nån kopplar ihop allting och dessutom får det att hålla i rätten är ju rätt liten.. Trådskaparen kan ju bara hävda att han vill vara häftig inför polarna på SH så.... :D

Vid grov vårdslöshet kan det bli problem med försäkringen. I annat fall så skulle den ju enbart träda in vid rena olyckshändelser, och dessa är nog lätträknade. Bryter du mot högerregeln och krockar, backar in i 1/2 milj.bilar på landsväg= försäkring (har en sambo som icke borde framföra fordon). Wheelar och kraschar framför skaderegleraren=försäkring(bekant till mig) osv.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
D blir nog fan inte bättre av att du sitter å tjatar om d heller,PUCKO!!!!:mad: :mad: :mad:

Övergångsbesvär??

Kan hända det finns fall där försäkringsbolag har varit ute och mätt bromsspår på platsen för att fastställa hastigheten på den / de inblandade fordonen.

Lawner,

Kurvan svänger inte mycket svagt utan är faktiskt rätt skarp, med både varningsskyltar och sedan blågula "pilskyltar". Du ser även på en av bilderna jag laddade upp hur den mer eller mindre oljiga vägbanan ser ut:

Bjuder även på en kartbild för att visa kurvan. Kurvan finns på vägen mellan Jönåker och Stigtomta.

Jag skrev utifrån den information jag fick och hur jag tolkade texten i första inlägget. Jag har ingen som helst avsikt att klanka ner på dig som kört av eller någon annan moralpredikan då jag själv både kört av vägen och brutit mot de flesta trafiklagar. Min enda avsikt med mina inlägg i tråden var att du skulle tänka på vad du skrev så att det inte blir jobbigare för dig vid en eventuell försäkringsbolags tvist. (vet hur jobbiga dom är när pengar ska betalas ut)

MVH Oskar

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Först och främst: Bra att du klarade sig såpass bra! Hojen går alltid att laga.

Sen reagerar jag inte direkt på att du skriver "låg och pressade rätt bra", de som verkligen inte gör det någonsin är nog rätt svårräknade, utan snarare att du gör det på din kompis premiärrunda på hoj.
Är inte det att be om problem för honom?

pajas

Bannad
Gick med
28 Jun 2007
egen brygga och havs utsikt, vindruvor och äpplen
Hoj
GSX R 1000 K7....
Tjenare!

Jag och polaren skulle ut och ta hans premiärtur idag ( han tog körkort idag) men det gick inte precis som smort. Låg och pressade rätt bra på en väg jag kört hur mycket som helst när bakhjulet helt plötsligt släpper och jag lowsidar ut för ett "stup" som är ca 2-3m högt och landade på axeln och voltade i ett par buskar. Klarade mig fint utan skador förutom lite känningar i axel och nacke, värre blev det med hojen. Hela baken gick av och ramen sprack i bakramens fästen. Tanken intryckt av baken, spegeln gick av, Vance&Hines-dämparen helt ihop knycklad, en fälg skev, vänster motorkåpa, helt nerslipad och i princip hela hojen är helt sönderrepad. Skinnstället, handskarna och hjälmen fick också smaka på asfalten och är fula och repiga. :(

När man hade lugnat ner sig lite så kände vi på vägen där jag hade gått omkull och vägen var dyngsur av nån typ av olja! :huvet

Har helförsäkrat så det löser sig nog fint men det lär ju dröja innan man får ny hoj igen plus att Motorhusets bandagar skiter sig bigtime. :(

Hallå, du lever!!!:yoparty

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
skit i hojjen var glad att du lever å än så länge mår bra...

men de ser rätt kraftigt ut som diesel eller liknanden å när man ser så tydligt att vägbanan har fått nått som inte bör vara där som bilden visar är väll lämpligt att hålla annorlunda spår? finns flera liknande spår på vägen till jobbet för min del.. håller innanför eller utanför strängen med förmodligen diesel..

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Jag förstår inte....nu får ni förklara...:huvet :huvet

Det är inte okej att skenförsäkra, men däremot okej att lura försäkringbolaget om man kört vårdslöst, dvs säga att man kört lagligt.
Har jag förstått allt rätt då?:confused:

Tur att du klarade dig förresten, hoppas du får en ny hoj snart! :)

Helt rätt:tummenupp

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Först och främst: Bra att du klarade sig såpass bra! Hojen går alltid att laga.

Sen reagerar jag inte direkt på att du skriver "låg och pressade rätt bra", de som verkligen inte gör det någonsin är nog rätt svårräknade, utan snarare att du gör det på din kompis premiärrunda på hoj.
Är inte det att be om problem för honom?
Nja, han har tro det eller ej omdöme och kör i det tempot han klarade av.

Mina problem att somna igår natt kan nog endast jämföras med hur det var när man skulle fylla år eller julafton när man var liten. Tänkte på crashen hela tiden och kom fram till man nog har haft rätt mycket tur. När man har klarat sig så bra som jag har gjort efter en sån crash börjar man funderar på om man verkligen hör hemma på en sporthoj. Man kanske ska börja snegla på en sån där superretard? :tungan

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Räkna kallt med att bolagen skannar av sporthoj.com samt andra forum.

Men jag undrar.... i vad som står här ligger ett reellt bevisvärde som verkligen binder personen i olyckan till det som påstås skrivas av densamma ?

Om vi hittar på att personen i fråga heter Oslomov Bisbavetskii så är det inte möjligt för ett FB att bevisa att Oslomov verkligen är trådskaparen.

Skall dom bevisa något så får dom bege sig till platsen, och där upptäcker dom förhoppningsvis slibb på vägen.

Jag skulle överklaga ett eventuellt nederlag ända tills FB blev tvungen att redogöra att bevisen finns att hitta i ett anonymt internetforum....

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3026791 Men jag undrar.... i vad som står här ligger ett reellt bevisvärde som verkligen binder personen i olyckan till det som påstås skrivas av densamma ?

Om vi hittar på att personen i fråga heter Oslomov Bisbavetskii så är det inte möjligt för ett FB att bevisa att Oslomov verkligen är trådskaparen.

Skall dom bevisa något så får dom bege sig till platsen, och där upptäcker dom förhoppningsvis slibb på vägen.

Jag skulle överklaga ett eventuellt nederlag ända tills FB blev tvungen att redogöra att bevisen finns att hitta i ett anonymt internetforum....
Om ett försäkringsbolag misstänker något så vet jag flera fall när dom sagt nej till stålar och säger att man får bevisa motsatsen. Inte alltid så lätt...

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Om ett försäkringsbolag misstänker något så vet jag flera fall när dom sagt nej till stålar och säger att man får bevisa motsatsen. Inte alltid så lätt...

Snubben tog foton av en slibbig väg.
Ring vägverket assistans och be dom sanera där och be att få "kvitto" på saneringen och deras analys av vad som låg där.

Sedan kan FB säga vad dom vill. Slibb är slibb, och finns det slibbiga bevis så tycker jag det borde räcka.

Men, du har rätt i att FB trolgitvis kommer att försöka. Man har ju hört skräckexempel ang. deras egna läkare osv som utan att ens träffa klienten säger NEJ till ersättning trots flera experter som faktiskt träffat klienten.

Men sånt borde kunna överklagas, och om bevisningen ligger i ett anonymt forum tror jag ingen rättsinstans dömer i FB's favör !

Observera dock att jag inte för ett ögonblick försvarar han som körde av om han nu körde för fort eller vårdslöst (vilket jag inte vet något om). Men om diskussionen handlar om FB's bevis så tycker jag inte FB har något att gå på. Det låg slibb där.

Det kanske tillockmed är så att det i det fallet är vägverket som är ersättningsskyldig !?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024