Första komentaren om förbud.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skönaste jag varit med om var när jag precis hade tagit kort 2001 och fick låna polarns R1 i några dagar, ja jag vet det var inget smart av mig eller honom osv, och jag parkerade den på trottoaren utanför mitt fönster. Då kom en typisk gubbjävel gåendes och såg sur ut, så jag tänkte att jag skulle "avväpna" honom redan från början med ett glatt "Hej!"... Gubben stannade och kollade på mig, sedan sade han (på Norrländska):

"Åh, fan. Jag har varit i Stockholm i tre dagar, inte nån hälsar. Jag är här och hälsar på min dotter här brevid. Du är den första som hälsar. Hur många hästar är det i den där? Hur många kubik? På min tid körde vi BSA 250, de gick som fan" osv osv osv

Störtskön lirare!

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Hehe, störtsköna händelser.
Personligen är man så less på att höra det där om att "det är så farligt att köra motorcykel" medans de brukar säga "vad kul att du rider"..
Det är 3-4 gånger farligare/större risk (enligt statistiken) att skada sig om rider hästar än att köra hoj......
Annars skapar ju ofta hojar samtal med alla åldrar och kategorier :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Hehe, en ball grej som hände när jag var o tankade i Smålandsstenar i somras. Det var jävligt varmt och jag stannade på ngn Din-X. Mitt kort funkade inte där tydligtvis så det var på med handskar o så och skulle precis iväg. Då kommer det en äldre herre i en vit 740:

- Vad är det dääär för cykel, sån har jag aldrig sett förr?
- Nä, det är rätt udda(värmen börjar påtala sig)
---- Här pågår en diskussion i 5 min om min mc--------
- Ja på min tid hade jag en trimmad BSA, ja jag körde som fan,
om man började i ena änden av byn så kunde man lätt ligga i en
160 när man kom ut. En gång skjutsade jag en snubbe så att han
blev vit i huvudet hahahaha.
(jag) - Jaså det säger du.( smått våt innanför lädret och lite småirriterad)
Sen sitter han kvar i bilen o säger:
-Ja nu skall jag höra hur den här går.
Jag startar och han instämmer att den går alldeles utmärkt.
Sen börjar han pilla på gasen och varva o skit, försökte lite snyggt o snällt avväpna honom :fatta!

Sen drog jag, jävligt varm o svettig. :brinnerup

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när jag skriver jobbansökningar brukar jag nämna mitt intresse för sporthojar i mina personliga brev. med den här "sporthojarärlivsfarligapropagandan" som snutar spyr ur sig nu så kanske man borde tala tyst om sitt hojintresse för att ens ansökan inte ska hamna i papperskorgen direkt.

jag har fått väldigt många kommentarer om min hoj när jag stannat vid mackar och sånt, men det har bara varit positiva kommentarer. folk brukar fråga hur fort den går och då säger jag alltid rakt ut att igår fick jag upp den i 285 på sundbyholmsrakan eller nått sånt och alla ser bara glada ut då.

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Hoke skrev:
Hehe, störtsköna händelser.
Personligen är man så less på att höra det där om att "det är så farligt att köra motorcykel" medans de brukar säga "vad kul att du rider"..
Det är 3-4 gånger farligare/större risk (enligt statistiken) att skada sig om rider hästar än att köra hoj......
Annars skapar ju ofta hojar samtal med alla åldrar och kategorier :tummenupp

Stämmer den statistiken?

Det där är en lite intressant jämförelse. Inte ser jag något mediadrev som ropar "förbjud ridsporten" särskilt ofta. Även om vi här defenitivt talar om personer som verkligen inte har koll på sina hästar mellan benen.

Hur många har dött i ridolyckor i år?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Mina gamlingar på jobbet (jobbar på ålderdomshem) beundrar min mc nåt grymt, en av dom vill tom. ut och åka med mig :tummenupp

En tant sa: "Jag älskar motorcyklar- jag tänker på hur min man och jag var ute på hans gamla Indian strax efter kriget... Det bästa med motorcyklar är att man kunde lasta på en filt och köra låååångt ut i skogen och ha roligt.." :D
Tanten är 96 år gammal.... hehehe.
Så det är inte den generationen som är emot sporthojar ,det kan jag lova, det är de sura 40- talisterna som är allmänt avundsjuka för att dom inte vågar köra själv.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Kevlar skrev:
Eller klassikern -"Jag skulle gärna köpa en mc men vågar inte då jag skulle köra ihjäl mig"

Ja... den kommentaren kan man ju spy på.... !!! :3freak

Snacka om dålig självkontroll...eller vad dom nu lider av!! :rolleyes:

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Håller med om det där om farlighet och självkontroll, en hammare kan vara otroligt farlig med om man inte kan behärska sig :tungan

Hittar inte rapporena på häst/mc-skadade.. Tro det var i DN för ett par år sedan. Här är en om hästar iaf..
http://www.equerry.se/document/art/hur_farligt_ar_det_att_rida.pdf

Har fört lite statistik själv över de olika hotyper jag ägt och vilka som brukar komma fram/börja prata med en.
1. Classiska hojen med för mycket crom: Äldre gubbar och ungdommar :3freak
2. Sporthojen: Medelsålders (nåja yngre medelåldern) stockholmskvinnor och unga ungdommar.
3. Offroadhojen: Fjortisar och en och annan medelålders man.
4. Gubbhojen: Lååånga trånade blickar och långa samtal från drygamedelålders/äldre män, samt barn.

Efter det hystande i media om sporthojar nu, lär väll knappt någon prata alls med en om kör en dylik.. Media gör så mycket bra nu för tiden -not...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Hoke skrev:
1. Classiska hojen med för mycket crom: Äldre gubbar och ungdommar :3freak
2. Sporthojen: Medelsålders (nåja yngre medelåldern) stockholmskvinnor och unga ungdommar.
3. Offroadhojen: Fjortisar och en och annan medelålders man.
4. Gubbhojen: Lååånga trånade blickar och långa samtal från drygamedelålders/äldre män, samt barn.

...
Det med sporthojen känner jag inte igen alls, nästan bara pojkspolingar imponeras av sådana och möjligen en och annan äldre som har en själv kan vara intresserad, inga andra vad jag nånsin märkt.
kromslädar imponerar mycket mer med sitt utseende och framförallt det ofta väl tilltagna ljud de har, där glor väldigt många och är intresserade.

Gubbhojar kan jag tänka mig men har aldrig haft nån själv, men jag kan tänka mig tat åker man på nåt som ser ut som en engelsman från 50-60-tal så råkar man ut för en del gubbar.

Imho så har dessa som åker på stan för att impa med sin sporthoj helt fel hojtyp, vill de synas och märkas possitivt så skaffa en kromsläde med raka rör.

Diversion

Guest
Eller klassikern -"Jag skulle gärna köpa en mc men vågar inte då jag skulle köra ihjäl mig"[/QUOTE]

Ja fyy fan, hur ofta har man inte hört den i lunchrummet från nåt miffo :huvet[/QUOTE]

Då är det ju tur att vi som kör sporthoj har rätt inställning och inte planerar att köra ihjäl oss. Tänk om alla dessa skulle sätta sina planer i verket. Ut med den nya hojen från handlarn och ta sikte på närmaste lyktstolpe :D

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Diversion skrev:
Tänk om alla dessa skulle sätta sina planer i verket. Ut med den nya hojen från handlarn och ta sikte på närmaste lyktstolpe :D
Vilket inte är så ovanligt(antagligen), vet om minst en som har gjort just det, ut från yamaha-center mot bilprovningen, "rak-sträcka" på 300m, svag vänsterkurva, planta nya R1an i telefonstolpe, *applåder* :huvet

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
raceman_peps skrev:
Stämmer den statistiken?

Det där är en lite intressant jämförelse. Inte ser jag något mediadrev som ropar "förbjud ridsporten" särskilt ofta. Även om vi här defenitivt talar om personer som verkligen inte har koll på sina hästar mellan benen.

Hur många har dött i ridolyckor i år?

Kanske därför att det inte händer så ofta att ryttare skadar andra om det händer en olycka.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Silwer skrev:
Det kom en gubbe hem till mig och skulle läsa av elmätaren (jo det händer så här ute i obyggden), den sitter i mitt garage.
Gubben följde med mig in i garaget till mätaren och där står ju mina hojar parkerade, gubben stelnade till som om han sett ett farligt monster i garaget.
Jag tittade åt samma håll för att se vad gubben höll på med, han stirrar på min R1a och säger -Jaha, en sån där farlig maskin som ska förbjudas.
Jag svarar -Det är nog inte de motorcyklarna som är farliga utan den som kör.

Gubben svarar inget på det utan ser mer ut som att han vet nog hur det är för det har han sett på tv.
Så då var man trafikgalning nu då.

Har ni fått några komentarer angående det här?
visste att du va en sån där OUTLAW

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Jag var på Filipstads marknan (Oxhälga)
När jag och min polare skall åka hem för dagen så kommer det fram en läder pajsare lite allmänt lullig :D

Jag har hojen på tomgång medans jag tar på mig hjälm m,m

Han säger: ursäkta, hur känns det att ha en sådan hoj som skall förbjudas...
Såg ett reportage på tv att ni kör som idioter m,m sen hur orkar ni ligga så m,m
Jag: äh jag kan sitta upprätt om jag vill, sen kan de ej förbjuda....
Alla kör vi som de vill... jag har sett Custom hojar köra som idioter med.
Diskutionen fortsätter lite... men visar mitt ointresse varvid han går.

Ser att han fortsätter till lite andra hojar.

Visst han var ej otrevlig (inte jag heller) men diskutionen var för mig ett in och ut genom örat.

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda VTR1000F
Min kära far har den enda inställningen att om en förare råkar ut för en singelolycka "då har det gått för fort" :kocko
"Kvaddade i och för sig hans bil för 10 år sen efter en "nybörjar-gasa-som-fan-körning" på grus och vi vet alla var det slutade)
Förra Lördagen la jag hojen i en regnig rondell... Jag körde i "45" och farsans teori är fortfarande att det gick för fort... Hade jag kört i 20 och klotat hade denna "äldre" herre fortfarande haft invändningar om mitt hastighetsval.
Samma herre kommer själv mot väjningsplikt i 35-40 och nitar 10 meter innan och när jag påpekar att folk som kommer på huvudleden kanske inte behöver gå på toaletten under resten av dagen säger han bara "Jag har läget under kontroll"
Vad gör man åt dessa seniorer?
Klaga på oss hojåkare bara, själv gör du heeeeelt rätt farsan :hihi

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000k4
de där känner jag igen.. samma visa så ere högerregel o bilen från vänster inte uppmärksammat de så visst fan kör dom" för dom har ju rätt"...

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
frankof skrev:
Vilket inte är så ovanligt(antagligen), vet om minst en som har gjort just det, ut från yamaha-center mot bilprovningen, "rak-sträcka" på 300m, svag vänsterkurva, planta nya R1an i telefonstolpe, *applåder* :huvet

Det var en kille från Yamaha Center i Haninge som hade köpt en ny R1:a med diverse tillbehör som skinnställ m.m. kommer inte ihåg om han la den ner eller ramlade under den i rondellen utanför. Inte ens 50m bort.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
PMR skrev:
Det värsta är att flickvännen och hennes familj också fäller dito kommentarer i tid och otid. De verkar inte fatta att med mig får man MC:n på köpet. Jaja bara att lägga dövörat till, man har ju övat upp den förmågan genom åren......

Jag känner igen det där. Minst ett par gånger i månaden under hojsäsongen måste jag försvara det jag håller på med. :gnissla Speciell den här helgen har det vart mycket, eftersom ämnet är "på tapeten".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år