Första mc semestern 2011. Vad bör man..?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Bo på hotell för fan. Fattar inte hur folk orkar bo dåligt efter att ha suttit hela dagen på en hoj.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bo på hotell för fan. Fattar inte hur folk orkar bo dåligt efter att ha suttit hela dagen på en hoj.

Ofta funkar det med hotell men ibland har man faktiskt inget val. Fick inte tag på ett enda rum en kväll i Österrike i somras. Noll. Nix. Tvärfullt. Hade 6 - 7 receptionister som tittade på oss, skakade på huvudet och sa: "Nein". Vi hittade däremot en camping och slog upp tältet. Funkade. Och sov bra. Kan vara en fördel att ha proppar och ett hyffsat liggunderlag. Vi hade dock tänkt att tälta betydligt mer men nu är boendet så himla billigt i Östeuropa så det blev inte så många nätter. Och i Österrike hade vi verkligen inget val. Väldigt glad att vi hade tältet med oss.

Har man råd och det finns lediga rum, bo på hotell. Om det inte finns hotell eller om man vill spara pengar, tälta. Kan vara riktigt mysigt också. Finns inga rätt eller fel. Man bestämmer själv.

//J

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har precis bokat alla boenden för min Norrlandstour och jag och polaren bor 4 nätter för under 2000:- och då är det dubbelrum i form av campingstugor, vandrarhem och ett hotell (var bara 200:- dyrare) inklusive sänglinné!

Värt som bara den att slippa kuska på både sänglinne och campingsaker!

Då vi ska köra ganska långa dagsetapper och jag bara har sadelgummi så köpte jag även en sån här(via ebay för 750:-ink frakt): http://www.airhawk.se/se/order.php

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En annan aspekt på det hela......

Om man köper ett tält för t.ex. 5.000:- är det ofta inte mycket mer än mellan 5 - 10 nätter på hotell. Om man tältar 30 nätter under tältets livslängd så så har man sparat ganska mycket pengar. Man har sparat mindre pengar än om man tältat lika många nätter i ett 400:- tält istället för att bo på hotell givetvis. Men det är kanske så att man väljer att bara tälta 5 gånger och tar in på hotell resterade 25 gånger för att vädret är för dåligt eller tältet är för stort/tungt/dåligt och då har man sparat mer pengar på att köpa ett bra tält som håller mygg, kondens och regn borta än om man köpt ett 400:- tält......

Mitt kupoltält har jag haft i snart 10 år nu och nog sovit någonstans mellan 80 och 100 nätter i det. Ungefär så många tror jag. Det är ett BRA tält. Tror att jag betalade runt 3.500:- för det för 10 år sedan. Ett liknande tror jag ligger på ungefär 5.000:- idag. Det kommer nog hålla 5 - 10 år till. Ser fortfarande väldigt fint ut och har inte läckt igenom en droppe vatten när det regnat. Om man räknar lågt så 80 x 500:- (vilket ett hotell kostar MINST) = 40.000:-. Nu har jag haft med tältet ner till Afrika där det i detta fall inte funnits några hotell så där har jag inte haft det valet. Men OM det funnits hotell på småöarna i Tanganyika-sjön så hade jag sparat en rackarns massa pengar. Nu har tältet mer gett mig oförglömliga minnen och det med högre komfort än i ett sämre tält. Och hyffsat billiga resor.

Vårt nya tunneltält som vi köpte innan sommaren släpade vi med runt hela Östeuropa på hojarna och vi använde det bara två nätter. Så det har kostat oss hittills. Men det kommer användas mycket sommaren -11. Och framförallt 2012. DÅ ska det tältas.....

Men i grund är det ju så att för varje natt man tältar i stället för att ta in på hotell så sparar man pengar. Eller tjänar in tältets kostnad.....

//J

Jag gjorde en 10 dagersresa i Normandie med ett billigt skittält.
Jag säger bara aldrig mer, vaknade dyblöt varje morgon eftersom ventilationen var felkonstruerad så det droppade kondens konstant och sömmarna i golvet läckte som ett såll. Några fina nätter valde vi att sova under bar himmel pga tältet.

Tältet var det som sabbade en annars helt underbar resa ner till 60års dagen av landstigningen.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jotack, jag vet hur en fullastad Adventure ser ut. De senaste turerna har vi rest två på EN hoj och haft med mindre packning än ni hade på en hoj. Varsin sidoväska för privata grejjer, topbox för gemensamma prylar och stor tankväska med alla kartor, regnkläder etc. Less is more, specielt när man skall packa sig iväg på morgonen. Ingen camping de gångerna. Fanns inte en chans.

Vi körde samma koncept på vår Africa Twin med undantaget att vi campade och hade med oss ett primuskök... Trångt och jävligt, få ombyten men sjukt roligt! Knappt tre veckor var vi ute. Hade vi haft en generösare budget hade vi nog inte sovit lika många nätter i tält, men det funkar kanon om vädret tillåter! Även primusmaten duger åtminstone en gång om dagen om man är en ok hobbykock.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping