Bo på hotell för fan. Fattar inte hur folk orkar bo dåligt efter att ha suttit hela dagen på en hoj.
Blev faktiskt lite småsugen köpa det större tältet......
En annan aspekt på det hela......
Om man köper ett tält för t.ex. 5.000:- är det ofta inte mycket mer än mellan 5 - 10 nätter på hotell. Om man tältar 30 nätter under tältets livslängd så så har man sparat ganska mycket pengar. Man har sparat mindre pengar än om man tältat lika många nätter i ett 400:- tält istället för att bo på hotell givetvis. Men det är kanske så att man väljer att bara tälta 5 gånger och tar in på hotell resterade 25 gånger för att vädret är för dåligt eller tältet är för stort/tungt/dåligt och då har man sparat mer pengar på att köpa ett bra tält som håller mygg, kondens och regn borta än om man köpt ett 400:- tält......
Mitt kupoltält har jag haft i snart 10 år nu och nog sovit någonstans mellan 80 och 100 nätter i det. Ungefär så många tror jag. Det är ett BRA tält. Tror att jag betalade runt 3.500:- för det för 10 år sedan. Ett liknande tror jag ligger på ungefär 5.000:- idag. Det kommer nog hålla 5 - 10 år till. Ser fortfarande väldigt fint ut och har inte läckt igenom en droppe vatten när det regnat. Om man räknar lågt så 80 x 500:- (vilket ett hotell kostar MINST) = 40.000:-. Nu har jag haft med tältet ner till Afrika där det i detta fall inte funnits några hotell så där har jag inte haft det valet. Men OM det funnits hotell på småöarna i Tanganyika-sjön så hade jag sparat en rackarns massa pengar. Nu har tältet mer gett mig oförglömliga minnen och det med högre komfort än i ett sämre tält. Och hyffsat billiga resor.
Vårt nya tunneltält som vi köpte innan sommaren släpade vi med runt hela Östeuropa på hojarna och vi använde det bara två nätter. Så det har kostat oss hittills. Men det kommer användas mycket sommaren -11. Och framförallt 2012. DÅ ska det tältas.....
Men i grund är det ju så att för varje natt man tältar i stället för att ta in på hotell så sparar man pengar. Eller tjänar in tältets kostnad.....
//J
Jotack, jag vet hur en fullastad Adventure ser ut. De senaste turerna har vi rest två på EN hoj och haft med mindre packning än ni hade på en hoj. Varsin sidoväska för privata grejjer, topbox för gemensamma prylar och stor tankväska med alla kartor, regnkläder etc. Less is more, specielt när man skall packa sig iväg på morgonen. Ingen camping de gångerna. Fanns inte en chans.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari