Victor0020
Ny medlem
Hej! Har precis fyllt 16 år och skulle gärna vilja ha förslag på lätta motorcyklar Är själv inte så insatt så alla tips uppskattas Kan tillägga att jag har kört växlad moppe i ett år nu. mvh Victor
Vad är du ute efter rent allmänt i utseendeväg?
Ska den vara laglig för dig?
Prisklass?
Men, CBR125 är en hoj som ofta tas upp i sånhär trådar. Den bara går och går, och sedan när du är 18 kan du sälja den ganska lätt.
Annars finns Varadero 125 för det lite mer äventyrsaktiga stuket.
KLX125, för en som ser offroadig ut.
KTM 125 Duke för lite motardstuk.
Tack så sjukt mycket!! Var sugen på att köpa mig en "crossliknande" MC men fastnade direkt i den där CBR125, så det blir nog en sådan!!
Det finns fler 125or med sportutseende, till exempel yamahas YSF-R125, Aprilias RS4 125 med flera.
Det varierar lite i pris bara.
Yes , tack än en gång. Har en sista fråga , är väldigt kortväxt av mig så är cirka 1,70 och undrar ifall detta blir något problem?
Vad har du för budget?
Tänk på att körkort och skyddsutrustning kommer kosta rätt bra med stålar också.
Vad ska du använda hojen till och vad vill du få ut av den?
Vill du ha möjlighet att trimma den när du tröttnat på 15hk?
Kika även på Honda XR125 eller Yamaha XT125 om du vill köra laglig fyrtakt. Slö, men det är som det är. Med lite större budget kanske Yamaha WR125 kan vara något, om du vill kunna ta dig fram på alla underlag? Verkar vara lite mer "vuxen" storlek på den, och mer hk.
När jag körde 125:a fanns det bara ett fåtal 125r som verkligen var motorcyklar och inte en förvuxen moped. Nu när de flesta om inte alla sedan dess blivit kastrerade cyklar med klen ram och gräklipparmotor misstänker jag att det samma gäller idag.
Gamla 2t RS 125:an och Cagiva Mito var, och är så vitt jag vet fortfarande det som gäller på sportsidan, båda har chassie & bromsar som lätt sopar banan med ett gäng 400-500cc pendlarhojar typ ER-5 / sucka GS, speciellt Cagivan är riktigt potent och har i england tex. ofta utrustats med mycket kraftfullare 350 & 500cc tvåtaktsmaskiner utan att chassiet gått kort. Även maskinerna i dessa knuffar på alldeles tillräckligt för att ha roligt i en så lätt hoj.
Vill man ha en cross / sm är det KTM exc och husqvarna som gäller. Powerwheelies på en 125:a är inget man hittar hos fyrtaktarna.
Tyvärr kommer du att få skruva lite på dessa. Dock är tvåtaktsmotorerna lätta att meka, och ett bra ställe att lära sig pilla när man är ung.
Skulle nog säga att budgeten ligger på 40k. Ska främst använda motorcykeln till att resa till städerna i närheten , cirka 7 mil bort då jag bor i en liten skitort. Det jag vill få ut av den är väll egentligen att den ska va ett snabbt och bra sätt att ta mig runt , som jag märkte att mopeden absolut inte dög till. Har inte tänkt trimma
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |