Första mek frågan ang en GPZ900R

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Hej på er i vintermörkret!

Har nu satt verktygen i det nyinköpta vraket! Har ett olje läkage vid rören till oljekylningen längst upp på motorn, bakom kylaren. Har någon koll på om det är en pakning som behöver bytas eller om det är konade fästen? Något man skall tänka på innan man börjar skruva med detta??..

Ventiler e ställda för 300mil sedan och det sitter en ny kamkedje spännare på den! Lamell paketet e bytt. Förutom detta, och det vanliga med stift/olja/filter/ny lack mm. Något annat jag skall kolla medans jag har den ner plockad!!

Ha de gör gött!!

MVH
Jörgen

Sorry Swedie!!! :( La den på fel forum!!!! e du snäll o ändrar!!

Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Vilken årsmodell? De tidigare har några barnkrämpor..

Alla oljeledningar sitter med banjobult och kopparbrickor. Det är inte ventilkåpspackningen som läcker?

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Ugluk skrev:
Vilken årsmodell? De tidigare har några barnkrämpor..

Alla oljeledningar sitter med banjobult och kopparbrickor. Det är inte ventilkåpspackningen som läcker?

De e en 84:a!!
Nep! inte ventilkåpan! Där e de tort och fint!
Vilka krämpor e de jag skall se upp med nu när man inte kan ändra sig!! :)

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
JörgenT skrev:
De e en 84:a!!
Nep! inte ventilkåpan! Där e de tort och fint!
Vilka krämpor e de jag skall se upp med nu när man inte kan ändra sig!! :)
Krympande insugsventiler, dålig kamsmörjning, kass kamkedjesträckare..Lite smågrejer.. Kolla in www.gpz900.org för ytterligare support..

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Ugluk skrev:
Krympande insugsventiler, dålig kamsmörjning, kass kamkedjesträckare..Lite smågrejer.. Kolla in www.gpz900.org för ytterligare support..

Kamkedja och sträckare e nytt sedan 300mil. Skall kolla ventiler i vår!
Polarn har en GPZ från 86 och enl honom så låter min bättre i motorn. Bara o hoppas att han har rätt!!

Tackar!

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
CBR 1100XX
JörgenT skrev:
Hej på er i vintermörkret!

Har nu satt verktygen i det nyinköpta vraket! Har ett olje läkage .........

Jag hade en lika dan för några år sedan, så jag tänkte berätta en lite om vad som hände med den.
Köpte den som min första hoj på våren med nytaget körkort och va j-vligt sugen ut o åka. Hade åkt runt och tittat på olika märken men så dök den upp i närheten där jag bor och fastande för den. Den såg fräsch ut, ca. 3500 mil men den va lite svår startad :confused: när den va kall när den var varm var det inga problem och annars gick den bra. Ägaren sa att den skulle in på service men jag kunde nog ta det till hösten. Det fanns ingen servicebok så jag köpte den i god tro att det va så :kocko . Det blev en hel del åka den sommaren inkl. en Norge resa och problemet blev bara värre, så i Augusti åka jag till en Mc-firma så dom fick serva den.
Efter några veckor ringde meken och frågade om jag satt på en stol annars vad det bäst att jag gjorde de. Han sa att samtliga insugventiler va helt slut och reparationen med 8 ny ventiler och slipning av ventilsäterna om inte dom också behövdes bytas skulle kosta mellan 7000-10000 :huvet . Han tyckte att jag hade två val att skrota hojen eller reparera den Han sa även att det var ett känt :fakta problem på några av dom första årgångar på GPZ 900 84-85 (och det var klart att jag skulle hitta på en sån) det var så dåligt material i ventilerna att dom blev utslita på kort tid. Det kändes inte så kul då med första hojen och allt men det var bara att reparera, notan blev 7524.
Jag fick med de gamla ventilerna när jag hämtade hojen och dom var lövtunn längst ut på tallriken. Jag fick senare läsa i en mcguide (se nedan = kass scanner) om det här problemet men det var så dags då. Jag hade kvar den några år tills jag byte till en lite nyare -90.
Hoppas inte att jag skrämmer dej det här är ju några år sen så 84-85-orna har nog rullat en del så det borde vara åtgärdat nu. Var noga med ventiljusteringen så att det görs med rätt intervall för övrigt är det ena riktiga slitvargar :) .

Bifogat

• 1.1 kopia.jpg
    1.1 kopia.jpg
    128.3 KB · Visningar: 118
  • 2.1 kopia.jpg
    2.1 kopia.jpg
    134.6 KB · Visningar: 100
  • 3.1 kopia.jpg
    3.1 kopia.jpg
    93.9 KB · Visningar: 93

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Man får tacka för all info ni tillfört vid detta tillfälle!
Det kommer säkert fler ?-tecken under vinterns gång som jag behöver hjälp med
Skall lämna in den till våren och få ventiler och kamkedja kollad innan man börjar långköra

Ha de gött i mörkret och god jul på er! :tomten

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
(Det var så dåligt material i ventilerna att dom blev utslita på kort tid.)

Hmm.. :) Hojen har gått 7100mil så dom "borde" redan vara bytta!! Hoppas jag!! :(

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
CBR 1100XX
Hmm.. :) Hojen har gått 7100mil så dom "borde" redan vara bytta!! Hoppas jag!! :([/QUOTE]

Det ska inte var något problem efter dom milen tycker jag och det var ju inte alla som blev drabbade av de. Hade nog lite oflyt och för bråttom.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0