Första motard med längst serviceintervall ?

Krille_92

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2013
Hoj
01 ktm lc4
Tjenare!:)
Har tänkt att införskaffa en motard och är ny inom det området och skulle behöva lite hjälp med vilken som är bäst för mig.
Hojjen kommer köras mest från A till B men också lite buskörning, av ren lathet så vill jag inte hålla på att serva den mycket så den ska vara ganska så underhålls fri men med bra drag osv.
Den får kosta Max 40 lax, så vad har ni för tipps till mig ? :)
Med vänlig hälsning, krille.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Mest "Bang for the buck" borde vara KTM 690 SM. Kan du lätt få för 40K och har 500 mils intervall på dom första årsmodellerna. Får du prutat till dig en SMC så är det grymt svårslaget.

Krille_92

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2013
Hoj
01 ktm lc4
okay det låter helt okay med den intervallen !:) då blir det till att kolla upp en sådan, tackar och bockar för svar :)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur pallar folk som kör 660 serva typ var 25mil? Det låter ju helt jävla sjukt. Är det bara olja och filter som ska bytas då eller? Men ändå, blir ju service ungefär två gånger i månaden om man är ute och kör i alla fall nån gång i veckan.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Hur pallar folk som kör 660 serva typ var 25mil? Det låter ju helt jävla sjukt. Är det bara olja och filter som ska bytas då eller? Men ändå, blir ju service ungefär två gånger i månaden om man är ute och kör i alla fall nån gång i veckan.

250 mil snarare än 25 mil, har inte läst någonstans att folk byter olja och filter efter 25 mil på sin LC4a..

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Sv: Första motard med längst servicintervall ?

660 har ingen service intervall på 25 mil, snarare 250...
Kan däremot svara för min EXC som jag kör med service-intervall på 10 timmar.
Byter olja varje gång, filter varannan, och det är inte särskilt jobbigt.
Har köpt en 20-liters-dunk med olja och 10 filter av varje sort, sedan har jag gjort en specifik KTM-verktygs låda jag har på jobbet (där jag har hojen) med allt som behövs, ett oljebyte går på dryga kvarten och är inte ett dugg jobbigt.
Tömma gamla oljan, kolla metall-filtren efter spån, slå i ny olja, done.

Varför väljer jag då att ha en hoj som kräver sådan extrem service?
Jag får en fantastiskt rolig maskin som väger ytterst lite (117 kg), utan problem hänger med alla 660, 690 etc jag åkt med, men som dessutom passar lika bra på vägen i motardsulor som i skogen på endurodäck, samt på isen, grusväg och på gokart-bana..

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Kan rekommendera något lättare om du är ny på området.
Jag har haft ett antal duke honda suzuki motard och ju lättare desto bättre, inget ont om 690´n för det är en skitfin hoj speciellt -12:an men dom väger.
Inget roligt att baxa runt på 140-150kg

Titta på säljes avdelningen så hittar du en smidig hoj jag har min Yamaha wr250x till salu.
säljes endast pga byte till offroad.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Jag har haft ett antal duke honda suzuki motard och ju lättare desto bättre, inget ont om 690´n för det är en skitfin hoj speciellt -12:an men dom väger.

Titta på säljes avdelningen så hittar du en smidig hoj jag har min Yamaha wr250x till salu.

Om man tycker att det är att "baxa runt" en 690 smc, då är man sjukt klen :fakta

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Det är inte särskilt kul med total avsaknad av motoreffekt heller även om cykeln är lite lättare.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

En 250 e ju inte precis en optimal hoj för A till B körning

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
En 700:a stånka är inte precis optimal om man ska börja med motard.

En mindre hoj har fördelen med jättebilliga premier och ägandekostnader när ekonomin inte är den bästa kanske.

Vill man bara köra och ha en snygg hoj får man säkert mest för pengarna om man köper en 690 smcr.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
En 700:a stånka är inte precis optimal om man ska börja med motard.

En mindre hoj har fördelen med jättebilliga premier och ägandekostnader när ekonomin inte är den bästa kanske.

Vill man bara köra och ha en snygg hoj får man säkert mest för pengarna om man köper en 690 smcr.
En otrimmad SMC är väldigt snäll och fin i registret. Sen när man har kört en stund och vill ha mer "ommz" i grejerna så sättet man på en slipon, öppnar luftburken och byter till en kugge mindre, så går den som ett troll.

Men andra ord en perfekt motard för gata. Helt utan konkurrens skulle jag säga.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj

Sen var det ju det här önskemålet som trådskaparen hade om serviceintervallerna också.
Valfri 250= ca 10h.
SMC 08-09= 500 mil
10-11 = 750 mil
12-13 = 1000 mil

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024