OK, mitt bidrag i debatten...
Var ute o körde en sommardag ifjol. Lite längre fram på vägen ser jag en flock med fåglar i modell "gråsparvs-storlek".
Jag gassar på ganska bra, en runda jag har kört x antal gånger och som väldans sällan är speciellt trafikerad, så jag har väl en 150-160 på mätaren medan jag närmar mig fågel-flocken.
Jag missbedömer TOTALLT både fåglarnas förmåga att lyfta snabbt samt den lilla tid det tog för "impact".
Genom fågel-flocken far jag, lyckas missa alla UTOM en stackare som tar snett ovanför lyktan på frontkåpan, så det smäller till ganska duktigt.
FAAAAN tänker jag medan jag brmsar in, och börjar räkna på x antal tusenlappar för en ny lykta.
Otroligt nog har lyktan klarat sig, men HELA den stackars ex-fågeln innanmäte finns på min frontkåpa och jag kan säg att en sådan liten varelse innehåller MYCKET(!) gojja!!
Well, historien är inte slut, utan får sin upprinnelse när jag kommer hem och möts av min flickväns "HJÄÄÄÄÄLP; vaffan har HÄNT" i dörren...
Jag fattar ingenting utan tar av mig hjälmen och undrar vad som står på.
Då får jag se vad som fick henne att vråla rakt ut - HELA min hjälm var nerkletad av blod/inälvor samt diverse fjädrar så jag såg ut som en förrymd Sitting Bull med fjäderskrud ungefär.
Tydligen hade fågeln rickoshetat(stavning??) upp ifrån träffpunkten, längs med kåpan och slutligen träffat mig i huvudet/hjälmen.
GODDAMN vilken syn det var, såg ut som om jag varit med i Slaget vid Little Big Horn!!
Tog ett tag att få rent hjälm + hoj.......