första olyckan för mig.

Raderad medlem 51742

Guest
Är det den cirkelformade utformningen du menar? :va

Ja, de borde bygga raka rondeller, hehe.
Nej vad jag menar är att rondeller antingen är så pass tighta eller har flera filer samt har annan trafik, dålig beläggning m.m. man behöver anpassa takten till, vilket gör det svårt att ta svängen, eller snarare svängarna på ett för mc särskilt bra sätt. Helst skulle man ju kunna hålla jämn fart och använda en gnutta gaskontroll som i andra kurvor, men det är sällan som det går.

När jag kör bil upplever jag mer rondellen som en sväng, medan jag på mc mer upplever den som en oförutsägbar hinderbana, om du är med på jämförelsen. Därmed inte sagt att jag kör bilen genom rondeller som om det vore en vanlig sväng ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har hittat lagningsgrus i några rondeller, det är rätt otrevligt när båda hjulen på hojen börjar förflytta sig lite hur de vill. Ta det lugnt i de där satans påfund.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bor i sveriges rondelltätaste stad(?).
Många rondeller blir det, de flesta i krypfart.
Dessutom finns ett antal hål i asfalten i våra rondeller. :dummer
Ett 20-30cm djupt 50-60cm långt mitt i idealspår i utgången av Gråda-rondellen. :huvet
De har lagats flera ggr med sån där skitasfalt som lastbilarna dundrar bort på 2 veckor.
Har ringt flera ggr om det, men det lär inte fixas permanent innan nån hojjare klotar rejält. :crash

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Hur är erfarenheten i snustorra rondeller utan grus då? Jag har ju försökt få puckskrap genom att köra norska varianten (max 10 varv) men förjäves ändå... :död
Kör på diablo däck tror jag

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Även om rondellerna inte är jättehala när de är torra så är de ändå ofta halare än vägar i allmänhet. Inte för jag strävar efter knäskrap men nog har jag fått lätta bakhjulssläpp i rondeller även när de inte är regnblöta.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Har gjort samma grej i typ samma hastighet för ca 5 år sen, mitt i morgonruschen i Stockholm :)
Motorkåpan sprack så det rann ut olja överallt och hjulaxeln hade fastnat i någon kavitet så svingen knyckla ihop sig... Stackars cbr 600... men jag klarade mig med typ en blånagel :p

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024