Första resan till Norge

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Även jag vill rekommendera Geiranger och Trollstigen. Se upp med polisen bara; det är DYRT att åka fast för fortkörning i Norge.

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Regnställ! Om du inte har ett BRA allvädersställ.

Jag har varit i norge över helgen, sammanfattningsvis måste man gilla att tälta mer än nånting annat om man ska kombinera det med hojåkning den här årstiden. 5-10 grader varmt och gott om regn. Då är en varm hytte och dusch värd varenda krona. Värt att notera är att Norge har ingen allemansrätt så du får bara tälta på campingar och det kostar också pengar.

Laerdal - Aurland - Stryn - Geiranger. In och ut i Norge via Sälen, Sista natten i Elverum var det nog inte mer än nån enstaka plusgrad.

Tänk också på att Norge är hårt hastighetsbegränsat med höga bötesbelopp, så det tar tid att nöta mil.

Häftigt längs vägen, gamla Aurlandsvägen, Stegastein, gamla Strynvägen(grus), Dalsnibba(serpentin på grus och magnifik utsikt)

En lite rättelse.

Norge har visst allemansrätt även om den är lite annorlunda utformad (inte alltid strängare) jämfört med den svenska. Den norska allemansrätten skiljer sig från den svenska genom att dela på in- och utmark. Du har full rätt att fritt ta dig fram i "utmark" dvs på stranden, i skogen, på fjället och i andra områden som inte är brukade. Det är däremot inte tillåtet att ta sig fram i "inmark" utan tillåtelse från markägaren. Som inmark räknas odlad mark och ängar, ängslotter, skogsplanteringar och liknande områden där allmänheten kan vara till skada för ägaren eller brukaren av marken. I utmark är det fritt att tälta bara du är minst 150m från närmsta bebodda hus.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ja med tanke på att jag åkte själv och för tillfället inte hade pengar till flotta resturangbesök eller andra dyra tidsödande nöjen så var det lagom.

Precis, är det flotta restaurangbesök man är ute efter så är MC-åkning i Norge ett av de sämre alternativen.. :tungan

Generellt tips oavsett var du styr kosan: Undvik de stora vägarna, de är raka och trista som våra stora riksvägar. Kör de mindre vägarna på andra sidan älven, i en omvägsböj ner i skogen eller upp på fjället - skitsamma om det är miltals längre väg - det är det här du är ute efter om du ska ha valuta för pengarna i Norge. Glöm inte tanka i tid bara!

Håll koll på vädret på yr.no. Geiranger och Trollstigen ligger i trakter där det blir många vägtunnlar om du inte kan köra över fjällen pga vädret. Då försvinner mesta av nöjet med turen.

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
tänkte hålla mig i sydnorge, fick väskorna idag så kanske kan åka i helgen.

Hur är det med färjorna? kostar dom? måste man ha med något?

Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
TYVÄRR har det kommit saker i vägen igen, så det får vänta tills nästa år med resan.

Tack för alla hjälpsamma svar iallafall!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning