Första träningen 2009 på Sviestad avklarad

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Härlig att det är igång igen. :)

Hoppas att nån vill ställa upp som depåvärd den 7:e.
Då tänkte jag vingla ut på bana för att se om jag kommer ihåg hur man gör.

Helvete är vi redan igång?? ett april skämt hoppas jag:rolleyes:

Jag och Olle "fjordmannen" tänkte eventuellt offra oss och stå frysa som depåvärdar första träningen om det bara funkar med våra jobb:tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Helvete är vi redan igång?? ett april skämt hoppas jag:rolleyes:

Jag och Olle "fjordmannen" tänkte eventuellt offra oss och stå frysa som depåvärdar första träningen om det bara funkar med våra jobb:tummenupp

Det behöver ni inte göra grabbar, jag har bara inte kommit för att maila till den officiella mailen. Se till att fixa dit hojarna istället. :tummenupp

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
CBR600rr 07a
Hej igen Christer:) riktig kanon kväll blev det ju..jäkla tur att jag hade studiedag idag så man fick köra av sig sina abstinensbesvär:banana och btw häsla andreas att jag kan intyga att han och håkan va jävligt nära varandra i S-et..blev ett så kallat dekalbyte ;) ses inom kort igen:fyllisar

Det var ju inte alls nära :tummenupp

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Som sagt, igår va det ju 1:a April:arsele :arsele :D

Så svälj iskan över att ha missat "första " träningen, den blir nu på tisdag under förutsättning att vi får till depåvärd och några som kan flagga (känns som om man tjatat om det förut).

/Christer

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Det behöver ni inte göra grabbar, jag har bara inte kommit för att maila till den officiella mailen. Se till att fixa dit hojarna istället. :tummenupp

Härligt då tar vi nån annan vecka om det krisar:tummenupp Hojarna är fixade och redo men både olle och jag har varit sega med att skicka in licensbet iår:huvet

Är det ok köra om man betalt allt men inte hunnit få hem varken svemo eller lms kortet?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Skämt å sido.

Saxat från hemsidan:

"Krav på motorcykel
bla...bla...bla..
2009 gäller 95dB(A) i förbifart eller 100db(A) i stillastående mätning, mätning sker under hela träningen och motorcyklar som överstiger gränsvärdet måste åtgärda ljudet innan de släpps ut på banan igen. (Enligt SVEMO reglemente för 2009)

Observera att från och med 2009 har vi fast ljudmätaranläggning på plats och kommer följa ljudreglerna från första träningen.
Tror du att du låter mer än 95dB(A) i förbifart, åtgärda det innan du åker till träningen."

Så nu är det på allvar alltså? Ingen mer 125R och 250R på träningarna? Kommer det att finnas något tillfälle att lufta racern på i klubbens regi eller gäller dessa regler vid alla tillfällen, träningar, SM och KM?
:(

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Skämt å sido.

Saxat från hemsidan:

"Krav på motorcykel
bla...bla...bla..
2009 gäller 95dB(A) i förbifart eller 100db(A) i stillastående mätning, mätning sker under hela träningen och motorcyklar som överstiger gränsvärdet måste åtgärda ljudet innan de släpps ut på banan igen. (Enligt SVEMO reglemente för 2009)

Observera att från och med 2009 har vi fast ljudmätaranläggning på plats och kommer följa ljudreglerna från första träningen.
Tror du att du låter mer än 95dB(A) i förbifart, åtgärda det innan du åker till träningen."

Så nu är det på allvar alltså? Ingen mer 125R och 250R på träningarna? Kommer det att finnas något tillfälle att lufta racern på i klubbens regi eller gäller dessa regler vid alla tillfällen, träningar, SM och KM?

Nej, det verkar så....

Ska bli intressant att se hur det går vid Classic tävlingarna.... eller får dom dispens?

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Härligt då tar vi nån annan vecka om det krisar:tummenupp Hojarna är fixade och redo men både olle och jag har varit sega med att skicka in licensbet iår:huvet

Är det ok köra om man betalt allt men inte hunnit få hem varken svemo eller lms kortet?

Ring kansliet 013-362690 och be dem skicka medlems/tränings kort bums så har du ju dom innan tisdag:tummenupp

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Vem va dr och körde trodde första va nästa vecka??

EDIT: Men går ju inte o läsa sånt här en dag för sent :näsblod

Jag vill gärna köra på tis men kan dela depåvärd med någon, vill ju få reda på om hojen låter för mycket eller ej så ett varv kan ja väl få köra :)

Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Skämt å sido.

Saxat från hemsidan:

"Krav på motorcykel
bla...bla...bla..

Nog måste man kunna få till ljuddämpare på en racer oxå, packa om burkarna nu Teddy, räcker inte det så fixa större burkar.

Vem va dr och körde trodde första va nästa vecka??

För satan Hampus, se till att vakna till nu, det var ju ett skämt förstås:D

Last edited:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös

Gött :tummenupp

För satan Hampus, se till att vakna till nu, det var ju ett skämt förstås:D

Skyller på att jag inte såg det var skrivet igår och så e man lite seg efter o ha räknat lite matte :rolleyes:

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Skämt å sido.

Saxat från hemsidan:

"Krav på motorcykel
bla...bla...bla..

Vi som semestergasar kommer klara oss fint. ;)

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nog måste man kunna få till ljuddämpare på en racer oxå, packa om burkarna nu Teddy, räcker inte det så fixa större burkar.
Tyvärr tror jag inte att ompackade ljuddämpare räcker. Jag tror inte ens att det räcker med att byta ut ljuddämparna på racern mot de som sitter på en gat-legal Aprilia RS250. På racern består hela avgasröret en tunn enkelvägg, sidorna på luftburken är av tunn kolfiber och tanken som är av tunn aluminium agerar lock till densamma. När man står bredvid en racer smattrar det betänkligt från plåten i avgasröret och genom den tunna kolfiberväggen till luftburken och när man kör smattrar det även ordentligt från luftburken genom den ofta 1/4-fulla tanken. Man kan faktiskt höra hur mycket bensin det är i tanken genom volymen på insugsljudet. Förutsättnignarna är raktigenom urusla och om man ska vara realist så tror jag det är omöjligt att komma ner i 95 db förbifart vid fullt gaspåslag på en racer utan att byta ut eller modifiera alla dessa delar. En original gat-Aprilia RS250 klarar 98 db statiskt, men det är innan avgasventilerna öppnar, sen blir det livat värre. Jag är tveksam till om ens en original gat-Aprilia RS250 klarar 95 db förbifart, alltså fullgas och fullt öppna avgasventiler. Finns det någon mätning på en Aprilia? Aprilian har dock de bästa förutsättningarna genom dubbla väggar i avgasröret och en luftburk i tjock, mjuk plast med ett skumfilter i mitten.

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Som sagt, igår va det ju 1:a April:arsele :arsele :D

/Christer

Hehe när jag såg tråden igår tänkte jag direkt att det var ett aprilskämt, men sedan fick jag för mig att jag nån gång sett att första körningen skulle vara en onsdag så till slut jag jag också på det :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10

Ni får nog nöja er med att hjälpa till som flaggvakter i år eftersom ni inte har träningsledarlicens. Men passa på att skriva upp er redan nu så att ni får träna billigt redan från första träningen. :tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
abslout ingen dispens... det blir tomt helt enkelt, bara supermono som får köra :yoparty

LOL

+95% av supermonohojarna kan vi också räkna bort direkt. Vid tidigare mätningar är supermono hojarna i stort sett de ända som ger utslag på en ljudmätare tex uppe på vallen.

Det blir säkert kul att köra 2st hojar runt banan.

pälle_

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
r6
Men efter att ha blivit både förbannad och senare insett att jag blivit aplurad, så tänkte jag och Mårten tänkte ta oss an den första träningen.

Gustav H är frivilligt utpekat som svar-på-allt-mannen :)
2 eller kanske en till behövs som flaggis.
Ambulans bokas väl inte av oss utan av LMS?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0