Första turen!! Och en liten fråga =)

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Ja då var den avklarad. Var igår och hämtade hem bågen FINALLY! Så nu är det bara lite bättre väder att invänta.

Det var dryga 6 mil i ösregn, blåst och väldigt mycket vatten på vägarna, men det var det värt! :D

Jag passar på och fråga nu (som lite nybörjare i regnväder):

Hur pass känslig är en mc att få vattenplaning? Jag kände inget igår alls men jag körde ganska lugnt pga just vattnet på vägarna. Är det lätt att få? jag menar med bil säger det ju bara wush så hugger det till om det är för mkt vatten. Iom att det är så liten yta mot vägen (mc-däck) borde det ju vara mindre chans att få planing? Rätta mig om jag har fel. Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana[/QUOTE]


Jag tog MC kort förra året , hade kört till Kiviks marknad och kört runt lite på Österlen med min GSXR 750 1986 , i alla fall, körde när det spö regnade till Brösarp, och innan Brösarp ligger där lite backar, konstigt nog så heter området faktiskt Brösarps Backar eller nåt .

Körde i typ 30 , det regnade så hårt, sen hände det, jag fick vattenplaning , tänk dig att sitta på hojen och att du åkte isskridsko med den !!!

Blev så rädd, och fick stanna till strax efter . inte skoj, men nu vet man i alla fall hur det känns !! :)
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Går iaf att få det med en crosshoj utan problem, så det borde väl gå med mc också, om det tex är en vattenpöl eller spår i vägen..
 

AXL ROSE

rock n`roll !!
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
HONDA 954
heke skrev:
2049107 Ja då var den avklarad. Var igår och hämtade hem bågen FINALLY! Så nu är det bara lite bättre väder att invänta.

Det var dryga 6 mil i ösregn, blåst och väldigt mycket vatten på vägarna, men det var det värt! :D

Jag passar på och fråga nu (som lite nybörjare i regnväder):

Hur pass känslig är en mc att få vattenplaning? Jag kände inget igår alls men jag körde ganska lugnt pga just vattnet på vägarna. Är det lätt att få? jag menar med bil säger det ju bara wush så hugger det till om det är för mkt vatten. Iom att det är så liten yta mot vägen (mc-däck) borde det ju vara mindre chans att få planing? Rätta mig om jag har fel. Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana

Du måste nog upp i en bra hög fart för risk för planing, däremot blir det ju halt
(slipprigt)vid bromsning o kurvor.........man ska vara väldigt försiktig vid vått väglag.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Åkte från Västervik i riktigt hällregn förra sommaren på 929:an med fräsha pilot power, efter att ha fått hjulspinn i 150km/h vid en omkörning så fick det gå max 110km/h efter det!

Ingen direkt vatten planing men skapligt nervig när varvnålen går i bott samt att arslet på hojen börjar komma i sidled :brinnerup

När jag höll 110 så gick det att köra som vanligt fast att det flöt på vägbanan, nog för att man får planera inbromsningar och kanske inte kasta om kul hojen i riktigt håriga nerlägg annars gick det bra!

Polarna fortsatte att hålla ursprungstempot ca 150 tills de fick varsin vattenplaning och jag kom ifatt dem efter det :hihi
 

Ronnybrottom

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
G-borg
Hoj
YZF1000R
Del av grejen är att regnvattnet kyler däcken = kallare gummi = sämre grepp.
Gör inte saken bättre.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fick vattenplaning upp för en backe inne i stan en gång i 70, forsade vatten ner för backen och det var mycket obehagligt. Däremot körde jag hem ifrån lms i höstas och fick vattenplaning i 100 några gånger på rakorna men med gämn gas så blev det någorlunda kontrollerat, dock höll jag en mycket lägre fart i kurvor.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
har faktiskt aldrig lyckats få vattenplaning med hojen och då har jag ändå kört i hyfsat tempo i spöregn ganska många gånger. Däremot som sagt är det jävligt farligt att accelerera och bromsa snabbt vid blött väglag.
 

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
r6
Fick min första planing i somras. Va på väg till kalmar från gbg. Kom till Borås och vädret blev sämre, tänkte va fan jag kör på. Det ösregnade i 25 mil. Det blev mörkt o massa vatten på vägen. När man fick möte såg man ingenting. Till planingen iaf, fick först när jag körde rakt fram, inte så farligt, bara släppa på gasen så kom fästet tillbaka. Men när jag låg i en svag vänster kurva o framhjulet fick planing, då blev det spännande, riktigt spännande.. klarade mig ur den dock men e fan så mycket försiktigare i regn nu mera.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
En trevlig kombination är ny asfalt + vatten. Blir rena skridskobanan :)

Hade flickan på, skulle köra om och bakhjulet släppte ordentligt. Blev 50km/h resten av färden.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
akta dig för gamla vägar där de bildas djupare spår i asfalten, där lägger sig vattnet gärna.
jag har provat med en marauder med sletet framdäck..
ca 10 vattenplaningar inom loppet av 15 min typ :3freak
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
kenniestarfight skrev:
2049261 Fick min första planing i somras. Va på väg till kalmar från gbg. Kom till Borås och vädret blev sämre....

Borås är ett regnhål, vet inte hur många gånger man fått vända när man vart ute och kört och närmat sig borås
:hihi
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top