Första vurpan avklarad...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu vet jag hur sent man inte ska bromsa in i esset på Sviestad, hur fort man kan åka i vänstern, och hur mycket man kan lägga ner.... :kocko

Karriärens första vurpa avklarad. Har fått kritik för att jag slår av för tidigt på start/mål rakan på Sviestad, och får för dålig fart in i esset. Försökte jobba på det under tisdagsträningen igår...

Första tanken var: "Helvete, det här går aldrig. Jag rätar upp och styr av banan.."

Andra tanken var: "Äsch, det finns ju 100 tals förare som kör snabbare än mig i den här kurvan, det ska gå. Jag viker ner lite till bara...."

PANG!

Nästa tanke: "Ajdå, jag måste ha vurpat.. Det var ju inte så farligt som jag trodde..."
Ligger nu på mage och armbågar på asfalten, kollar ner på asfalten och tänker: "Vänta nu, asfalten rör på sig...? Shit, jag glider juh på magen, man ska ju ligga på ryggen!!!"
Försöker komma över på rygg, men kommer nu ut på gräset... Ser himmel, gräs, himmel igen, gräs, damm, gräs, ouch..... Pust och flämt, jag har stannat..

Känner efter lite grann, dags för skadekontroll... Kan röra på alla vitala delar, reser mig upp. "Fan, inte ont nånstans, tappat luften bara... Skönt.."

"Neeeeej, hojen... Nylackade kåpor, tävling i helgen... SHIT!!!" Linkar bort mot hojen som ligger på vänster sida... Inga skador på höger sida iaf, den har inte voltat, fan vad skönt...
Välter upp hojen och kolla över den. Skrapad krashpuck, och.... Hmmm... Inget mer? Styrhalvan är ok, fotpinnen och växelföraren ok, alla kåpor ok, inte en repa... Helt jävla otroligt!! Generatorkåpon lite repad, men inte hål igenom iaf..
Verkar som mina kraschpuckar med det enorma utsticket verkligen fyllt sin funktion.... :tummenupp

Försöker starta hojen, står och nöter på startmotorn i nån minut... SATAN!! Sneglar ner mot högerhanden, vänta nu, den här röda strömbrytaren ska väl stå på run...? Klick... Sen hoppar hon igång så snällt... :kocko

Skinnstället är nött och repat lite varstans, känner mig glad att jag köpte ett beggat till slut ändå... Bara ett 3mm stort hål på armbågen, annars bara skrubbat lite på armbågarna, knän, vänster axel, och ryggen. Kanske inte ens behöver lappa det?
Handskarna lite nötta oxå, men inga hål där heller. Och inte en skråma på hjälmen...

Helt otroligt, det enda som verkar ha knäckts till ordentligt är självförtroendet... :D

Hoppas jag inte åker och funderar över det här nu till helgen, jag som ligger i farozonen att inte kvala in.... :rolleyes:
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag låg tio meter bakom när du stöp i backen och min första tanke var; han ligger och glider på magen och skulle inte kunna komma över i ryggläge ens om han velat. Nu fick jag ytterligare stöd för min tes att man är en passagerare när man vurpar och alla klämkäcka idéer om att "falla rätt" och "rulla över på rygg" är rent struntprat. Det finns bara en väg till backen och den är ner, ner, ner. Hade Macke försökt med att trycka en armbåge ner i backen för att komma runt på rygg hade det bara resulterat i att hans kropp börjat volta okontrollerat. Han gjorde det enda man kan och ska göra och han gjorde det omedvetet. Ligg stilla, glid och hoppas på det bästa.

Gårdagens hårigaste vurpa stod Torkel för när han i ösrgnet gav sig ut på sin Aprilia RS 250 med Dunlop 207 GP (en slags möstrad gatracinghybrid långt ifrån riktiga regndäck). Han fick framhjulsläpp när han greppade handtaget till frambromsen i slutet av långa rakan där farten under de förutsättningarna är någonstas runt 180 km/h. Då är man inte kaxig vill jag lova. :skrämd
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
:) Bra beskrivning hur man tänker. Har vurpat en del och egentligen aldrig skadat mig. Tror alltid att hag ska kunna rädda situationen fast man ligger ner och glider tillsammans med hojen, "får jag bara ner knät och kan trycka till får jag nog upp den igen" typ.
1 down 10 to go....
 

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
Tur som en tok!!! Nu vet du var gränsen går. Bara att backa av lite på gasen, sen åker du som en raket genom esset på kvalet. Tror nog att du kvalar in utan problem. Du har ju fått upp farten ordentligt sen du skaffade R1:an :tummenupp

Nu är det väl jag som står på tur att avklara min första vurpa :( Men så lugnt som jag kör så kanske det dröjer....
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Tråkigt, men visst är det skönt att ha avklarat sin första vurpa! :)

Jag hade mindre tur med min juniorvurpa i fredags... Kopplingsgrepp, kåpglas är kaputt samt att Pålle fick spackla mina kåpor till 23.30 igår! I övrigt bara en massa böjda prylar!

Vad blev det för tider förresten?
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Ténéré 700, XSR900
Da Weasel skrev:
Tur som en tok!!! Nu vet du var gränsen går. Bara att backa av lite på gasen, sen åker du som en raket genom esset på kvalet. Tror nog att du kvalar in utan problem. Du har ju fått upp farten ordentligt sen du skaffade R1:an :tummenupp

Nu är det väl jag som står på tur att avklara min första vurpa :( Men så lugnt som jag kör så kanske det dröjer....


jag har ju lovat att hjälpa dig med den om du är för feg
att hoppa av själv :crash :crash
/m
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
heggeli skrev:
Fråga, hur fort gick det när det sket sig?
Hmmm, har ingen koll riktigt... Kollade inte på hastighetsmätaren direkt (den funkar ju iofs inte i alla fall He he he).

Men uppskattningsvis strax under 100 kanske, eller vad tror ni andra som brukar köra på Sviestad, vad har man för hastighet i ingången på esset, när man bromsat lite för lite...?
Tror inte det är allt för fort iaf...
 
Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Grattis Macke till invigningen!

Vaddå knäckt självförtroende? Själv kom jag inte helt oskadd ur min första vurpa men det var inte värre än att jag kunde köra nästa pass, dock med en annan hoj (den första highsidade och gick jättesönder). Vurpa två och tre fick jag bara lite blåmärken (come to think about it, vurpa tre fick jag inte ens blåmärken). Det kändes nästan bekvämt att vurpa. Det gjorde att jag blev mer orädd när jag körde; självförtroendet och farten ökade.

Bra att du och cykeln klarade sig! Nu är det bara ut och testa gränser igen!

pilsner
 

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
slowmotion skrev:
jag har ju lovat att hjälpa dig med den om du är för feg
att hoppa av själv :crash :crash
/m

He he...det var ju iallafall ruskigt nära att jag storkraschade på Knutstorp.
Den kommer nog när man minst har råd med den :(

Ser förresten ut att bli regn till tävlingen. Det gillar väl du :7peta
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Iceman1975 skrev:
Skönt att du klarade dig så pass bra då..

Och du fick säkert massage av flickan sen?? :rolleyes:

Jodå.. Både igår kväl, och imorse.. Nu får hon visa vad hon lärt sig... He he he
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Min första vurpa för säsongen är avklarad, dundrade in i HÖGA trottoaren på centalbron, ja det gjorde ont. :3freak
 

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
Mrlind skrev:
Min första vurpa för säsongen är avklarad, dundrade in i HÖGA trottoaren på centalbron, ja det gjorde ont. :3freak


Du såg iallafall tillräckligt pigg ut för att kunna tävla till helgen :tummenupp

Tack för drickan :fyllisar
 

joar

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R6
Teddy skrev:
Gårdagens hårigaste vurpa stod Torkel för när han i ösrgnet gav sig ut på sin Aprilia RS 250 med Dunlop 207 GP (en slags möstrad gatracinghybrid långt ifrån riktiga regndäck). Han fick framhjulsläpp när han greppade handtaget till frambromsen i slutet av långa rakan där farten under de förutsättningarna är någonstas runt 180 km/h. Då är man inte kaxig vill jag lova. :skrämd

Min depotgranne gjorde samma sak lite senare. Vet inte hva han het, men han kjörte en rød/hvit R6. Han hadde ca. 230-240 km/t när han la seg ned i asfalten (hans sykkelcomputer viste max hastighet på 238 km/t...). Hans sykkel så inte veldig bra ut etterpå, men han själv var lika hel.

Gårsdagens märkligaste vurpa sto vel Swedie för? Var det inte han som la ned sykkelen presis i innkjöringen til depot? Hva hendte?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
joar skrev:
Min depotgranne gjorde samma sak lite senare. Vet inte hva han het, men han kjörte en rød/hvit R6. Han hadde ca. 230-240 km/t när han la seg ned i asfalten (hans sykkelcomputer viste max hastighet på 238 km/t...). Hans sykkel så inte veldig bra ut etterpå, men han själv var lika hel.

Gårsdagens märkligaste vurpa sto vel Swedie för? Var det inte han som la ned sykkelen presis i innkjöringen til depot? Hva hendte?
HAHA! :D Det var den sjukaste vurpan jag gjort på skitlänge. Vad som hände var att fästanordningen för styrdämparen hade flyttat på sig varpå jag inte kunde svänga alls åt höger. Så när jag tog den där lilla knixen höger för att köra in i depån så ville hojen inte svänga. Så jag försökte ta kurvan genom att lägga ner hojen lite, men det var ju dumt (dock bättre än att ramma en däcktrave) så jag helt enkelt trilla omkull. :rock :rolleyes:
 

joar

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R6
Swedie skrev:
HAHA! :D Det var den sjukaste vurpan jag gjort på skitlänge. Vad som hände var att fästanordningen för styrdämparen hade flyttat på sig varpå jag inte kunde svänga alls åt höger. Så när jag tog den där lilla knixen höger för att köra in i depån så ville hojen inte svänga. Så jag försökte ta kurvan genom att lägga ner hojen lite, men det var ju dumt (dock bättre än att ramma en däcktrave) så jag helt enkelt trilla omkull. :rock :rolleyes:

Hehe, synd ingen har det på film :hihi
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top