första vurpan i år , Parkerade hojjen i baken på en häst transport

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Jepp var ute o körde i lördags gutt väder o allt sånt , skulle köra o möta upp ett par polare , kom på motorvägen närmade mig en rondell , hade en hästtransport framför mig , märker hur den börjar sakta ner , men inga bromslysen tänds , tänkte att han motorbromsar väll bara in lite för att köra in i rondellen med en gång , rätt som det är står han näst intill stilla innan rondellen och fortfarande inga bromsljus , sagt o gjort jag nitar för fullt det bara går , framhjulet bara börja kana , släpper bromsen o trycker till igen , fattar att jag inte hinner få stopp på hojjen , slänger mig ner och kanar rätt in i transporten med hojjen , styret fastnar lite i transporten , och idioten ser förmodligen inte mig när jag ligger där , trots att det blev en ganska rejäl duns in i släpet, han kör helt sonika in i rondellen hojjen börjar hänga på o där ligger jag också , hojjen släppte nästan med en gång , sen slänger jag mig upp och lyfter upp hojjen , och ställer mig i vägkanten och ser att dom med släpet har kört ur rondellen och stannat 200 meter från rondellen , och sen när dom ser mig resa mig upp så kör dom bara

:huvet jävla nötter det finns ..... han ju inte ta regnummret , inte det först jag tänkte på när jag låg där.

Skador hjälmen pajj , skinnstället , repat , handtagsskydden pajj , kylarkåpan pajj. Ont i Armen , dock inte magiskt ont...

Ta det lugnt , det behöver inte alltid vara mcligisternas fel i trafiken.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte rätt att smita om man märker att man blivit påkörd förstås.
Men hade hästmänniskan haft anspråk så hade du åkt dit som vållande.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Vållande för vadå?? För att hästsläppet har bristfällig bromsljusfunktion eller? Man ska hålla avstånd i trafiken, men det finns ju gränser för vad som anses vara normalt avstånd och speciellt i denna situation då man närmade sej en rondell. Jag håller helt och hållet på på mcförarens sida.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte rätt att smita om man märker att man blivit påkörd förstås.
Men hade hästmänniskan haft anspråk så hade du åkt dit som vållande.

Jag tror mer att det blivit delat ansvar - man ska inte ligga för nära så man krockar, men samtidigt är man ansvarig vad som sker bakom och får ej bromsa så att det sker olyckor. Polisen brukar se till att alla inblandade i liknande incidenter får sig en känga (och bot + rapport till länsstyrelse).

Om bromsljusen var trasiga, så ligger det hästägaren i fatet. Dessutom var det smitning och det är det feta böter på (som minst).

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror mer att det blivit delat ansvar - man ska inte ligga för nära så man krockar, men samtidigt är man ansvarig vad som sker bakom och får ej bromsa så att det sker olyckor. Polisen brukar se till att alla inblandade i liknande incidenter får sig en känga (och bot + rapport till länsstyrelse).

Om bromsljusen var trasiga, så ligger det hästägaren i fatet. Dessutom var det smitning och det är det feta böter på (som minst).

Ja bromsljusen glömde jag bort. Det hade ju varit belastande för hästmänniskan helt klart.
Men situationen att folk plötsligt hesiterar på väg in i rondeller är ngt man normalt torskar dit på om man bumpar in i den ängslige. Jag är alltid på min vakt nuförtiden när jag ska in i rondeller, ty många, speciellt tjejer, kan ofta först bestämma sig för att köra in i rondellen. Som bakomvarande är det då vanligt att man släpper deras bil med blicken och istället vrider huvudet mer åt vänster för att som god trafikant vara förutseende och börja titta ut en lucka i rondellen åt sig själv samtidigt som man rullar framåt. Då helt plötsligt ångrar sig kvinnan i bilen framför och ställer sig på bromsen utan ngn anledning, trots att den lucka hon hade tittat ut var passlig och generös för hennes bil. I såna situationer har jag varit nära att bumpa in när jag var yngre. Nu är jag mycket mer misantropiskt lagd i trafiken.

Vållande för vadå?? För att hästsläppet har bristfällig bromsljusfunktion eller? Man ska hålla avstånd i trafiken, men det finns ju gränser för vad som anses vara normalt avstånd och speciellt i denna situation då man närmade sej en rondell. Jag håller helt och hållet på på mcförarens sida.

Som sagt, bromljusen glömde jag bort. Vad jag menade var att rent allmänt så brukar man torska dit om man bumpar in i ngn bakifrån, i synnerhet innan rondeller och rödljus, ty där ska man ju vara extra beredd på inbromsningar.

Hade trådskaparen kört lastbil och hästmänniskan motard så hade den sistnämda varit platt nu.

Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
det där med "ångrande kvinnor i korsningar och rondeller" är min specialite' nu för tiden. Inte särskillt länge sedan jag lyckades köra in i en annan bil, förd av en kvinna, med min egen bil, just på grund av att hon ångrade sej när jag vridit huvudet åt vänster redo att köra ut i korsningen i "min lucka".

Skadorna höll sej till lackskador på min bil, och ett uthoppat skyltbelsyningsglas på hennes, så det var bara att skska hand och köra vidare, efter det att jag tryckt in hennes skyltbelysningsglas i kofångaren igen.

Ska man se ljust på det så slapp trådskaparen att slitas-med hästsläpet de där tvåhundra metrarna..! Hellre hojen än en själv. Jag hade däremot kickat igång hojen och kört ifatt åsnorna med hästsläpet och visat var skåpet ska stå. ;)

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
zx10r ^ninja^
köra på någon bakifrån brukar vara svårt å lösa rättsligt men smitning från olycksplats aj aj !! men du klarade dej iallafall kunde ju slutat värre =I

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Lite klantigt måste jag faktiskt säga att det var att braka in i häcken på transporten.
Vet inte alla att det krävs en lite extra försiktig körning i rondeller när hästar står i transporten?
Dessutom kan det vara så att dom trodde först att det var just hästen som bråkade, vilket inte är så ovanligt. Antagligen är det bara vi som håller på med hästar som vet hur det kan bli när det svänger för mycket och att vissa hästar får mer eller mindre panik då, därav hålls farten nere till ett minimum.
Att dom bara drog iväg är ju långt ifrån bra, men kan bero på att hästarna ofta blir mer eller mindre nervösa när transporten står stilla för dom vill komma ut. Många glömmer/struntar i att se till att alla lampor lyser på hästtransporter tyvärr, dom litar nog på att skylten "Djurtransport" håller andra trafikanter på avstånd.
Du kanske ändå ska vara glad att dom inte kunde/ville stanna för det kan ju faktiskt ha blivit skador på transporten och dom är inte så billiga att laga.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Du kanske ändå ska vara glad att dom inte kunde/ville stanna för det kan ju faktiskt ha blivit skador på transporten och dom är inte så billiga att laga.

*asgarvar* Dom hade kunnat se sej om i molnen efter pengar av mej. Det är ju knappast gratis att laga en motorcykel heller you know. :arsele :tummenupp

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Även om det är den bakomvarande som ska hålla avstånd är det aldrig rätt att smita:mad: . Är man osäker på vad som hände så stannar man ju!!! Tänk om motorcyklisten skadat sig allvarligt? Om det hade varit jag och hojen var körduglig så hade jag gasat ifatt och tagit ett snack med honom. Skadar inte med vittnesuppgifter för ev försäkringsskador.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag lider med dig floodi men felet ligger tyvärr hos dig även om släpet inte hade några bromsljus. Se kan man diskutera det där med att de åkte iväg men om de hade stannat så är nog risken att du hade åkt på att både bekosta släpets samt ev hästen om det fanns någon om den skadat sig + din egen hoj. Så ta lärdom att hålla avstånd & alla inte alltid kollar sina lampor innan avfärd inte ens motorycklister är 100% felfria. Om du måste bromsa till två ggn hur hög hastighet hade du då?

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
.
Att dom bara drog iväg är ju långt ifrån bra, men kan bero på att hästarna ofta blir mer eller mindre nervösa när transporten står stilla för dom vill komma ut.

Ja att hästarna inte blir nervösa är ju viktigare än att kolla att allt är bra med killen som körde in i din bil bla pga att du saknade bromsljusen.

Edit: Sen håller jag med om att det var klantigt gjort och mycket hans eget fel, trots att bromsljusen inte fungerade.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Ja att hästarna inte blir nervösa är ju viktigare än att kolla att allt är bra med killen som körde in i din bil bla pga att du saknade bromsljusen.

...

Jag tror nog han menade att föraren av bilen inte uppmärksammade dunsen från motorcykeln pga att han trodde det var hästen som förde oljud?

Tyvärr tror jag nog dock att även om bilen/släpet saknade bromsljus så räknas det som motorcyklistens fel. Man ska hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna i tid - även om fordonet framför tvärnitar.

I princip är det väl alltid ens eget fel om man kör in i fordon framför = för kort
avstånd och/eller för hög hastighet.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
En mycket enkel anledning till att den som körde släpet inte stannade är att den inte upptäckte att du körde in i släpet.

När man har hästar bakom så är man van vid att de rör på sig, stampar i golvet och för oljud. Själv skulle jag aldrig märke det om inte bilden åkte framåt av smällen. Att de sen stannade ca 200 m längre bort är rätt naturligt, man undrar varför hästen/hästarna för oväsen och går av och kollar är allt ok så kör man vidare. Det behöver ju bara vara slumpen att du reste dig just i det ögonblicket som de körde iväg.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Körde hästsläp förra helgen, och som skrivits krävs det en del för att man ska märka att någon slammar in i ekipaget. Kusen jag körde blir skitnojig så fort man stannar, och börjar stampa och stå lite på bakbenen m.m. Då gungar det ordentligt i kupén.

Läropengen i det här fallet är nog att aldrig utgå från att belysningen funkar på folks fordon. Finns ju gott om folk som inte ens har halvljus på på dagen.

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Jag lider med dig floodi men felet ligger tyvärr hos dig även om släpet inte hade några bromsljus. Se kan man diskutera det där med att de åkte iväg men om de hade stannat så är nog risken att du hade åkt på att både bekosta släpets samt ev hästen om det fanns någon om den skadat sig + din egen hoj. Så ta lärdom att hålla avstånd & alla inte alltid kollar sina lampor innan avfärd inte ens motorycklister är 100% felfria. Om du måste bromsa till två ggn hur hög hastighet hade du då?

Ja du vet , det är inte så varmt i asfalten nu hjulet släpper ganska så lätt...
där av 2 nitningar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...