Förstahoj att skjutsa på?

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Jag har läst lite köpaförstahojtrådar men hittar inte riktigt svar på min fråga.

Jag ska köpa en förstahoj men undrar lite vilken man ska välja om man vill ha en som är bra att skjutsa på?

Lite att gå efter..
Prio 1 är att jag måste kunna skjutsa på den eftersom sambon inte har eget kort.
Har släkt 60 mil hemifrån så jag vill ha en hoj som går att åka nån långtur med.
Helst vill jag har en lite sportigare hoj mellan 85-90.

Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.
Jag har oxå en FZR1000 -87 med 94-ans motor på gång.
Skulle jag välja efter utseende så skulle jag ta nån av dessa men jag är lite orolig att VRF:n är för klen att skjutsa med och att FZR:n är för vass :va

Nåt förslag på nån hoj som är lite sportigare men kanske mer touring?
CBR1000F?
GPZ1000rx?
ZZR1100

Har åkt offroadhoj när jag va yngre och åker enduro så det blir inte första gången jag sitter på en hoj.
Jag kanske ska nämna att jag närmar mig de 40 så jag kommer att köra med insidan även om jag köper en större(liter)hoj :)
 
Last edited:

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Jag tycker ju att Yamaha Thundreace e en kanon hoj å ha å äga om man ska åka 2.
Helsadel som har lite bredd:tummenupp
Kraft i motorn:tummenupp
Å lagom Billig åxå:tummenupp

Men av dom 3 du sa där... så zzr gillar ju jag.
Men T-ace`n e trevligare om man vill åka lite solo åxå:tummenupp
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Beror på hur viktigt det är med årsmodellerna

Suzuki RF900RR är annars en grymt trevlig hoj med härlig motor.
Av de hojar jag haft var den som min sambo gav högst betyg åt :)
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Tack för svaren men det blir nog nån mellan 85-90 som förstahoj pga alldeles för många intressen som kostar pengar.
Blir väl antagligen nån nyare hoj sen :rolleyes:
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
VFR 750 är väl alldeles utmärkt att skjutsa på..?
 

Tommy.exe

Guest

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
CBR1000F Helt ok maskin. Stabil o bra kraft.
Men på en XX sitter damen bättre om de är under 1.75 m.
(Säger de som åkt m mig på bägge mina).

T.o.m 1990 får du dessutom en klassic-försäkring á la "billigt" :D
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Är i samma situation... Har just nu både en trimmad Fireblade från 96 och en GSXR 1100 -92. Min sambo föredrar GSXR. Har själv haft 3 gsxr. 1- 92 när jag tog kort, en-93 som jag och sambon åkte långsemester på och nu en 92 igen av nostalivärde(14 år efter den första) och jag kan säga att det inte finns mer hoj för pengarna än en välbehållen GSXR 1100 89-92. PUNKT. Vridet gör att du knappt känner att du skjutsar... och jag kan rekommendera den oljekylda över den vätskekylda(93-98) eftersom de är så jääävla sexiga. Skit i FZR. GSXR är kult på ett helt annat sätt och är en bättre motor. Bilden är från den vätskekylda då vi var ute på semester med lite packning. Machfart.... 160-180 och vårat bästa MC minne.
 

Bifogat

  • gsxr 1100 w -93 på tur.jpg
    gsxr 1100 w -93 på tur.jpg
    127.4 KB · Visningar: 229

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Hell_man: Det va nog jag som va lite otydlig såg jag nu. Jag menade alltså årsmodell före -90 pga billigare försäkring.

gramseboy: Jag har kollat på GSXR1100 som i mitt tycke är den snyggaste hojen i de årsmodellerna. Det är väl det där med mycket effekt som jag funderar på. Fast samtidigt är det väl bra med en större hoj när man åker 2.. Hur är den att åka långt på? eller ja långt och långt men en 65milatripp på en dag borde man väl klara trots att man snart är gubbe :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du kan ju hitta en sleten R1:a under 30k. En tidig zx9R går säkert att hitta närmare 20k än 30. Cbr 900RR? Dom borde väl vara nästan gratis.
Skulle du vilja sitta på bönpallen i 60mil på en R1?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
VFR 750 är inte alls för klen för att skjutsa på. KÖP! :)
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Hell_man: Det va nog jag som va lite otydlig såg jag nu. Jag menade alltså årsmodell före -90 pga billigare försäkring.

gramseboy: Jag har kollat på GSXR1100 som i mitt tycke är den snyggaste hojen i de årsmodellerna. Det är väl det där med mycket effekt som jag funderar på. Fast samtidigt är det väl bra med en större hoj när man åker 2.. Hur är den att åka långt på? eller ja långt och långt men en 65milatripp på en dag borde man väl klara trots att man snart är gubbe :D

Det längsta jag kört på en dag med GSXR var på 93an som var just ganska precis 68 mil... sedan körde jag hem med firebladen samma dag då jag bytte med en kille( som ville byta tillbaka till just GSXR 1100 som han haft tidigare...). Så totalt blev det 136 samma dag. Första 68 var inga problem men du har ganska mycket knävinkel på GSXR (och FZR) ... på min nuvarande 92 har jag skurit bort ca 1,5 cm från gummit på "fotpeggarna" vilket gjort det betydligt bättre utan att förlora markfrigång. Mycket effekt? Alltså ...vet inte om du är ute efter det eller inte. Men om du ska skjutsa så är ALLTID högt vrid bra för att utväxlingen ska fungera även vid skjuts. 900an som även den går bra att skjutsa på och som har betydligt bättre effekt än original känns ändå mer plågad med skjuts just för att man måste hålla varvet uppe. Med GSXR en (speciellt oljekylda 1127) så behöver du aldrig växla ner i motorvägsfart för omkörning och skönt ax. Sambon beskriver den som skönare att åka på oxå just för att hon sitter närmare bakom mig och att den känns stadigare säger hon. (Och hon har åkt mycket hoj sista åren). Effekt finns det så att det fortfarande idag inte finns någon hoj märkbart snabbare 0-100 , snarare tvärt om eftersom utväxling och hjulbas gör att den inte slår över....
Så vill du ha den mest prisvärda hojjen på marknaden som är stabil att skjutsa på så kan jag inte annat än att rekommendera 1100r 91-92. Kostar ingenting i försäkring och är sjukt kul att köra. OBS! Jag har testat de flesta nya literhojjar inkl BMW 1000rr , Ducati 1198, Hayabusa 2010, Kawa zx10 etc etc. Men eftersom att inte körglädjen blir i % roligare i samma takt som försäkring och inköp ökar så är fortfarande 1100r "the most bang for the buck".
Försäkringen kostar inte mer än runt 1500-2000 trafik/helår. Är den välvårdad så kan i stort sätt ingenting hända med motor eller växellåda. Vill du ha mer effekt så har du tusentals recept för att få fart i motorn som spöar alla nya hojjar original. Själv kör jag original förutom helsystem.

Om du inte har effekt som prio utan vill ha en allround hoj som funkar till allt (hur länge som helst)= köp en Honda VFR av valfri årsmodell. Hade en 89 en gång i tiden och den var det inge fel på. Men 1100r får hjärtat att dunka på ett annat sätt.

Lycka till!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en gång i tiden en GSX750F -99 som jag och exet åkte på många långa turer med. När jag väl lärt mig packa rätt på hoj så gick den som tåget, både motorväg och krokväg, och den var skitkul att leka med själv också. Både hon och jag satt bekvämt, och det fanns gott om plats för packning. Jag upplevde aldrig några problem med att motorn inte skulle ha orkat med heller, visst, den kan inte mäta sig mot storebror 750R, men som sporttourer tycker jag den va grym :tummenupp
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Tack för alla tips. Ska se om det dyker upp nån GSXR i närheten som man kan provköra :tummenupp
 

frans73

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Hamneda
Hoj
VFR 800
Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.



Förstår inte problemet med två personer på denna
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.



Förstår inte problemet med två personer på denna

Det är väl inget problem egentligen utan det är väl bara jag som har fått för mig att en 750 ser jäkligt små ut.

Är det nån skillnad i utväxling mellan en 750 och +1000? Tänker på komfort när man åker långt.
Hur är det att åka lite längre sträckor i motorvägstempo med en VFR 750 då? Jag har inte provat den än eftersom ägaren har tappat bort nycklarna och letar febrilt..

Mycket frågor :rolleyes:
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top