Förstahoj: råd och tips

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
God morgon!

Jag skulle vilja höra lite åsikter, tips och råd ang. val av förstahoj men först vill jag bara ge en kort bakgrund:

Jag har kört i mc skola sen i somras och då kör jag på en BMW R850 R (länk - http://www.motolino.de/bilder/235.jpg) och saken är den att för 1,5 vecka sedan körde jag upp och det kändes väldigt bra MEN det var en enda grej som killen från Vägverket tyckte jag missade på och det var min placering på körbanan när vi körde ute på vischan – han tyckte min placering var för långt åt höger istället för närmare mitten. Så inget körkort helt enkelt och det är en vecka kvar av säsongen för uppkörning hos Vägverket. Visst ringer jag varje dag för att kolla om någon lämnat återbud, men jag tror inte att så kommer ske. Runt slutet av april nästa år så sätter det igång igen hos Vägverket med uppkörningar och självklart tycker jag att det är grymt lång tid kvar!

Därför har jag funderat på att skaffa en begagnad hoj och köra med en kompis som då blir min mc lärare. På så sätt kan jag köra när vädret tillåter samt att jag också får erfarenhet och rutin. Samt att det är jäklig kul såklart.

Jag har ju tänkt mig skaffa en begagnad sporthoj runt 50k. Det är såna hojjar jag gillar och kommer köra. Min kompis säger dock att skaffa en mer ”konventionell” hoj där du sitter mer upprätt typ en Suzuki GSX 750 eftersom du ännu inte har så mycket erfarenhet för att njuta fullt ut av en sporthoj. Sen kan du skaffa sporthoj. Och detsamma ungefär säger min mc lärare på mc skolan. Jag har inga argument egentligen mot det mer än att mitt hjärta säger ”Skaffa sporthoj”.

Så…jag skulle vilja veta helt enkelt vad ni tycker jag bör göra.

Tack på förhand.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Bettskena skrev:
2535589

Tack på förhand.

Finns väl som vanligt en massa saker att ha i åtanke.
Men om du ska ha hojen för att kunna övningsköra fram tills april, så är väl det bästa köpet en offroadhoj eller motard hoj?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj som jag inte själv tycker om till utseende eller körställning. Mitt tips: Koka din egen soppa, köp det som passar just dig!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
R1Monstret skrev:
2535603 Finns väl som vanligt en massa saker att ha i åtanke.
Men om du ska ha hojen för att kunna övningsköra fram tills april, så är väl det bästa köpet en offroadhoj eller motard hoj?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj som jag inte själv tycker om till utseende eller körställning. Mitt tips: Koka din egen soppa, köp det som passar just dig!

Jag har tänkt ha den efter april också. Tydligen är det på hösten man ska köpa hoj enligt min kompis, så jag kan hitta en schysst sporthoj till ett schysst pris.

Tack för tipset!

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Bettskena skrev:
2535612 Jag har tänkt ha den efter april också. Tydligen är det på hösten man ska köpa hoj enligt min kompis, så jag kan hitta en schysst sporthoj till ett schysst pris.

Tack för tipset!

Då tycker jag det är glasklart. Köp den hoj som du vill ha helt enkelt. Vad alla andra tycker ska man inte bry sig så mycket om. det är DU som ska tycka du gjort ett bra köp, och trivas med din hoj..

Din polare har rätt i att du får säkert mer för pengarna nu under höst och vinter. Passa på... :tummenupp

Kör försiktigt bara. Finns alldeles för mycket som kan ställa till det när det blir kallare ute.. Lycka till, och framför allt ha kul!

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Bettskena skrev:
2535589Min kompis säger dock att skaffa en mer ”konventionell” hoj där du sitter mer upprätt typ en Suzuki GSX 750 eftersom du ännu inte har så mycket erfarenhet för att njuta fullt ut av en sporthoj. Sen kan du skaffa sporthoj.

Fan vad dumt sagt. Det är som att påstå att man inte har tillräcklig erfarenhet för att njuta fullt ut av sex.
(Fast det kan ju vara sant ibland iofs?! :3freak )

Köp en sporthoj och NJUUUUUUUUUUUUUT!!!
Tveka inte.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Linusp3 skrev:
2535640 Fan vad dumt sagt. Det är som att påstå att man inte har tillräcklig erfarenhet för att njuta fullt ut av sex.
(Fast det kan ju vara sant ibland iofs?! :3freak )

Köp en sporthoj och NJUUUUUUUUUUUUUT!!!
Tveka inte.

Hahaha jo så kan man ju också se det! Och tack för tipset!

R1Monstret skrev:
2535635 Då tycker jag det är glasklart. Köp den hoj som du vill ha helt enkelt. Vad alla andra tycker ska man inte bry sig så mycket om. det är DU som ska tycka du gjort ett bra köp, och trivas med din hoj..

Din polare har rätt i att du får säkert mer för pengarna nu under höst och vinter. Passa på... :tummenupp

Kör försiktigt bara. Finns alldeles för mycket som kan ställa till det när det blir kallare ute.. Lycka till, och framför allt ha kul!

Tack - Jo det är viktigt att följa hjärtat! Min mc lärare säger nåt i stil "du är inte redo ännu.." vad har ni för åsikter om det?

När fan är man redo isåfal??

Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Bettskena skrev:
2535650 Hahaha jo så kan man ju också se det! Och tack för tipset!

Tack - Jo det är viktigt att följa hjärtat! Min mc lärare säger nåt i stil "du är inte redo ännu.." vad har ni för åsikter om det?

När fan är man redo isåfal??

Hmm vet hur det är missade också på min första uppkörningen på grund av att jag inte satte foten på fotbromsen varje gång vid högerregel. Visserligen sant men det svider ändå som fan när dom säger icke godkänt! Jag lyckades dock få in en uppkörning två veckor efter (för två veckor sen) och då gick det bra! Min lärare sa hela tiden attt du är klar men nerver kan man inte göra något åt! Man gör dom mest dumma misstagen när man är nervös!

Måste du köra upp i Stockholm? Jag körde upp i Katrineholm? Man kan ju ringa runt och kolla vart det finns tid?

RedKnight

Bränt gummi luktar gott
Gick med
23 May 2006
Hoj
En sån där ..... Ninja
Jag tror och hoppas innerligt att du kör med insidan av huvudet, men att skaffa sig en sporthoj med 100+hp kan verka lite riskabelt. Köp en lite svagare cykel så att du få lite rutin sen kan du uppgradera till värsting sporthoj. Brorsan ska ta kortet i april-mars och jag har rådd honnom att göra samma sak. Svagare cykel betyder inte ful cykel. Det är vad jag tycker dock så är det du som har sista ordet och det är du som ser din cykel varje dag så tänk på det.

Lycka till :tummenupp /Knight

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Lundberg skrev:
2535678 Hmm vet hur det är missade också på min första uppkörningen på grund av att jag inte satte foten på fotbromsen varje gång vid högerregel. Visserligen sant men det svider ändå som fan när dom säger icke godkänt! Jag lyckades dock få in en uppkörning två veckor efter (för två veckor sen) och då gick det bra! Min lärare sa hela tiden attt du är klar men nerver kan man inte göra något åt! Man gör dom mest dumma misstagen när man är nervös!

Måste du köra upp i Stockholm? Jag körde upp i Katrineholm? Man kan ju ringa runt och kolla vart det finns tid?

Javisst är man lite nervös men fasiken det gick bra tycker jag. Egentligen. Stockholm är ju enklast, men jag ska kolla i närområdet också ifall nån har avbokat sin uppkörning. Fingers crossed...

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Bettskena skrev:
2535688 Javisst är man lite nervös men fasiken det gick bra tycker jag. Egentligen. Stockholm är ju enklast, men jag ska kolla i närområdet också ifall nån har avbokat sin uppkörning. Fingers crossed...

Lycka till!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Knight skrev:
2535680 Jag tror och hoppas innerligt att du kör med insidan av huvudet, men att skaffa sig en sporthoj med 100+hp kan verka lite riskabelt. Köp en lite svagare cykel så att du få lite rutin sen kan du uppgradera till värsting sporthoj. Brorsan ska ta kortet i april-mars och jag har rådd honnom att göra samma sak. Svagare cykel betyder inte ful cykel. Det är vad jag tycker dock så är det du som har sista ordet och det är du som ser din cykel varje dag så tänk på det.

Lycka till :tummenupp /Knight

Joora, visst är det med insidan jag ska köra, no worries. Och jag har inte tänkt mig en värstinghoj heller faktiskt så där har du rätt.

:tummenupp

Lundberg skrev:
2535691 Lycka till!

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Bettskena skrev:
2535589 körde jag upp och det kändes väldigt bra MEN det var en enda grej som killen från Vägverket tyckte jag missade på och det var min placering på körbanan när vi körde ute på vischan – han tyckte min placering var för långt åt höger istället för närmare mitten. Så inget körkort helt enkelt

Därför har jag funderat på att skaffa en begagnad hoj och köra med en kompis som då blir min mc lärare. På så sätt kan jag köra när vädret tillåter samt att jag också får erfarenhet och rutin. Samt att det är jäklig kul såklart.

Jag har ju tänkt mig skaffa en begagnad sporthoj runt 50k. Det är såna hojjar jag gillar och kommer köra. Min kompis säger dock att skaffa en mer ”konventionell” hoj där du sitter mer upprätt typ en Suzuki GSX 750 eftersom du ännu inte har så mycket erfarenhet för att njuta fullt ut av en sporthoj. Sen kan du skaffa sporthoj. Och detsamma ungefär säger min mc lärare på mc skolan. Jag har inga argument egentligen mot det mer än att mitt hjärta säger ”Skaffa sporthoj”.

Tack på förhand.

Det är ingen moppe du kör, dvs inte ligga och slicka vägkanten (har visserligen sett flera återfallsknuttar på sina glidare som också tror att de kör moppe och "slickar vägkanten" ) Trafikvana med mc saknas således.

Hursomhelst, du vill ha mer mc vana, bra med självinsikt.

Hojval hhmm, satsa på så lätt hoj som möjligt (vikt) och så bra chassi som möjligt (läs så nytt som möjligt). För att ha kul med körningen och du lär dig mycket.

Motard, off-road, streetfighter eller dylikt för att ha rolig körning.

Lycka till.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Badger skrev:
2535744 Det är ingen moppe du kör, dvs inte ligga och slicka vägkanten (har visserligen sett flera återfallsknuttar på sina glidare som också tror att de kör moppe och "slickar vägkanten" ) Trafikvana med mc saknas således.

Hursomhelst, du vill ha mer mc vana, bra med självinsikt.

Hojval hhmm, satsa på så lätt hoj som möjligt (vikt) och så bra chassi som möjligt (läs så nytt som möjligt). För att ha kul med körningen och du lär dig mycket.

Motard, off-road, streetfighter eller dylikt för att ha rolig körning.

Lycka till.

Det är exakt det jag vill - skaffa erfarenhet samtidigt som det är kul att köra. Och en nyare hoj snarare än en lastgammal har du helt rätt i.

Tack!

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Z750 -04 Röd
Bettskena skrev:
2535589 God morgon!

Tack på förhand.

Jag skaffade en Z750 som första, dels för att bli bättre förare men även ha råd med försäkring och dylikt :)

Men följa hjärtat ska man alltid köra annars ångrar man sig, så jag säger sporthoj!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Sundelin skrev:
2535756 Jag skaffade en Z750 som första, dels för att bli bättre förare men även ha råd med försäkring och dylikt :)

Men följa hjärtat ska man alltid köra annars ångrar man sig, så jag säger sporthoj!

Jo försäkringar etc kommer ju också spela in. Jag undrar - vad betalade du för försäkring odylikt?

En Z750 var inte heller så dumt val faktiskt.

Tack :yoparty

Dark_Messenger

Guest
Finns många tyckare i den här världen.

Köp den hoj du vill ha själv.

En vass hoj är inte farligare än en slö hoj. Bara roligare.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Dark_Messenger skrev:
2535788 Finns många tyckare i den här världen.

Köp den hoj du vill ha själv.

En vass hoj är inte farligare än en slö hoj. Bara roligare.

Jo det är ju så, men jag kommer inte köpa den allra värsta som förstahoj. Men framförallt en hoj jag vill ha :tummenupp

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Köp den hoj du känner för o skit i vad andra säger!.. Du vet väl om du kan köra eller inte :confused: :va

Så sluta fundera så mkt o köp det du vill ha!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
MILKY skrev:
2535799 Köp den hoj du känner för o skit i vad andra säger!.. Du vet väl om du kan köra eller inte :confused: :va

Så sluta fundera så mkt o köp det du vill ha!

Joora, jag vet att jag kan köra :)

det gäller bara valet av förstahoj som jag vill ha input på. Finns väldigt många härinne som är både duktiga förare och har mycket erfarenhet jag tycker det är värt att lyssna på.

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Min första hoj är till salu: http://www.blocket.se/vi/9619766.htm?ca=19_s

Kan frakta den till Nynäshamn/Sthlm utan problem.

Har varit helnöjd med denna men suget efter en twin blir starkara för varje dag som går..

Pigg o rolig hoj som alltid startar, den är lättkörd med bekväm körställning.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...