Förstahoj: råd och tips

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Bettskena skrev:
2535589
Jag har ju tänkt mig skaffa en begagnad sporthoj runt 50k. Det är såna hojjar jag gillar och kommer köra. Min kompis säger dock att skaffa en mer ”konventionell” hoj där du sitter mer upprätt typ en Suzuki GSX 750 eftersom du ännu inte har så mycket erfarenhet för att njuta fullt ut av en sporthoj. Sen kan du skaffa sporthoj. Och detsamma ungefär säger min mc lärare på mc skolan. Jag har inga argument egentligen mot det mer än att mitt hjärta säger ”Skaffa sporthoj”.

Så…jag skulle vilja veta helt enkelt vad ni tycker jag bör göra.

Kan tipsa om Yamaha Thundercat i den frågan, en sporthoj där man ändå sitter ganska upprätt. Men det går att krypa ihop om man vill köra fort. :tummenupp

Den är helt enkelt en bra kompromiss mellan sport och komfort. Dagsetapper på 60 mil har inte varit några problem och den har väl fungerat okej på bana också. För min del är det i alla fall inte hojen som är begränsningen när man kör på bana.

För 50tkr får du ett riktigt välvårdat exemplar som är uttaget under det här milleniet.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Bettskena skrev:
2535830 Joora, jag vet att jag kan köra :)

det gäller bara valet av förstahoj som jag vill ha input på. Finns väldigt många härinne som är både duktiga förare och har mycket erfarenhet jag tycker det är värt att lyssna på.

:tummenupp

Ledsen men jag kan inte förstå att du behöver hjälp med valet av förstahoj, högst personlig åsikt såklart!. Jag menar du vill ju ha en GSXR 750, varför inte köpa den då :tummenupp

Frågar du mig så köp en literhoj direkt så slipper du byta sedan för att du vill ha mer mos i maskin :) Det är inte hojen som är farlig!, det är du! Så tagga ner med högernäven den första tiden o lär dig känna hojen o din begränsning.

Hmm jo det finns säkert kunskap här inne, men vad är det dom ska säga för att få dig att välja hoj, ledsen men fattar nada:va :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
CeZar skrev:
2535928 Min första hoj är till salu: http://www.blocket.se/vi/9619766.htm?ca=19_s

Kan frakta den till Nynäshamn/Sthlm utan problem.

Har varit helnöjd med denna men suget efter en twin blir starkara för varje dag som går..

Pigg o rolig hoj som alltid startar, den är lättkörd med bekväm körställning.

Kan du mejla fler bilder? Årsmodell?

bettskena@hotmail.com

Swedecat skrev:
2535931 Kan tipsa om Yamaha Thundercat i den frågan, en sporthoj där man ändå sitter ganska upprätt. Men det går att krypa ihop om man vill köra fort. :tummenupp

Den är helt enkelt en bra kompromiss mellan sport och komfort. Dagsetapper på 60 mil har inte varit några problem och den har väl fungerat okej på bana också. För min del är det i alla fall inte hojen som är begränsningen när man kör på bana.

För 50tkr får du ett riktigt välvårdat exemplar som är uttaget under det här milleniet.

Tack, Thundercatten verkar faktiskt var en väldigt schysst hoj! Och alla tips tas tacksamt emot.

MILKY skrev:
2535953 Ledsen men jag kan inte förstå att du behöver hjälp med valet av förstahoj, högst personlig åsikt såklart!. Jag menar du vill ju ha en GSXR 750, varför inte köpa den då :tummenupp

Frågar du mig så köp en literhoj direkt så slipper du byta sedan för att du vill ha mer mos i maskin :) Det är inte hojen som är farlig!, det är du! Så tagga ner med högernäven den första tiden o lär dig känna hojen o din begränsning.

Hmm jo det finns säkert kunskap här inne, men vad är det dom ska säga för att få dig att välja hoj, ledsen men fattar nada:va :)

Du har bra åsikter - väldigt bra faktiskt. Och det är nog som du säger, att skaffa en literhoj så slipper jag byta på ett tag :tummenupp och ta det lugnt med högerhanden också såklart!

Jag vill inte att folk ska välja hoj åt mig, jag vill bara veta deras åsikter ang. val av förstahoj. Det finns bra och dåligt med precis allting. Och eftrsom jag inte har så mycket rutin etc är det värt att lyssna på vad folk tycker. Jag vet ju vad jag vill ha, men tycker som sagt det är värt att lyssna på vad folk har för åsikter eftersom jag är såpass ny med allt vad mc innebär.

Men jag uppskattar dina åsikter!

:)

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Dark_Messenger skrev:
2535788 En vass hoj är inte farligare än en slö hoj. Bara roligare.

Inte farligare i den meningen, men en mc med lite mer upprät ställning är lättare att hantera i början.

Köp det du själv vill ha men ta alla för o nackdelar i beräkningen. Personligen har jag aldrig förstått hk hetsen jag har lika roligt på en skruttmaskin som en racer. Det gäller bara att välja rätt ställe att köra :yoparty

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
Honda
MILKY skrev:
2535953 Ledsen men jag kan inte förstå att du behöver hjälp med valet av förstahoj, högst personlig åsikt såklart!. Jag menar du vill ju ha en GSXR 750, varför inte köpa den då :tummenupp

Håller med, det är inte hojjen utan förarn som är farlig..
Jag tog körkort för ett par veckor sen och för en vecka sen köpte jag en cbr 900 fireblade.. Inga problem om man som förare är säker, jag körde hem den i regn och rusk och har kört både i regn och i bra väder och det är inga problem om man är försiktig när man bör osv..
Bara man känner att man behärskar sig själv så är de lugnt!

//Andreas

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Mitt tips är att du troligen kommer att skrota första hojen. Köp alltså en hoj som du antingen har råd att helförsäkra eller är så billig så att en krasch inte svider för hårt.. Sen är kraschpuckar att rekomendera.

Köp den hoj du känner dig bekväm med. Min första 1,5 säsong körde jag en bandit 600 med 78 häst på driven och det var helt lagom då. Nu har jag bytt upp mig till större då jag tyckte banditen började bli lite klen.

Men köp något som du tror du trivs med. Och skulle du inte trivas så är det väl bara att byta.....

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
MILKY skrev:
2535953

Och R1:a är då den ultimata nybörjarhojen:rolleyes:

Kikar man enbart på hk och inte körglädje är man liiiteee fel ute när man letar efter en första hoj.

Mina sketna två korvörestankar

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Z750 -04 Röd
Bettskena skrev:
2535784 Jo försäkringar etc kommer ju också spela in. Jag undrar - vad betalade du för försäkring odylikt?

En Z750 var inte heller så dumt val faktiskt.

Tack :yoparty

Jag har den äran att vara värsta riskklassen så betalar 7.400 halv/hel hos Bilsport & Mc.
De gillar tydligen inte 22 åringar som tog kort i år :tungan

Men värt varenda krona :tummenupp

Lycka till med hojvalet, är ett härligt I-landsproblem som måste lösas :D

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Hedgehog skrev:
2535981 Inte farligare i den meningen, men en mc med lite mer upprät ställning är lättare att hantera i början.

Köp det du själv vill ha men ta alla för o nackdelar i beräkningen. Personligen har jag aldrig förstått hk hetsen jag har lika roligt på en skruttmaskin som en racer. Det gäller bara att välja rätt ställe att köra :yoparty

Håller med, är inte intresserad av att den ska ha grymt många hästar eftersom det är lika kul att köra på en "skruttmaskin".

Men visst, väga för- och nackdelar ska jag definitivt göra!

Lunnajs skrev:
2535983 Håller med, det är inte hojjen utan förarn som är farlig..
Jag tog körkort för ett par veckor sen och för en vecka sen köpte jag en cbr 900 fireblade.. Inga problem om man som förare är säker, jag körde hem den i regn och rusk och har kört både i regn och i bra väder och det är inga problem om man är försiktig när man bör osv..
Bara man känner att man behärskar sig själv så är de lugnt!

//Andreas

Jo, det är föraren som är farlig, håller med helt och hållet. Och jag är som sagt inte ute efter en värstingmodell, snarare en som jag kan "växa" med om du förstår vad jag menar.

Grattis till kortet förresten! :tummenupp

Simp skrev:
2535997 Mitt tips är att du troligen kommer att skrota första hojen. Köp alltså en hoj som du antingen har råd att helförsäkra eller är så billig så att en krasch inte svider för hårt.. Sen är kraschpuckar att rekomendera.

Köp den hoj du känner dig bekväm med. Min första 1,5 säsong körde jag en bandit 600 med 78 häst på driven och det var helt lagom då. Nu har jag bytt upp mig till större då jag tyckte banditen började bli lite klen.

Men köp något som du tror du trivs med. Och skulle du inte trivas så är det väl bara att byta.....

Jo det kommer bli så. Får kolla igenom och provsitta ett gäng hojjar och sen köpa en.

Tack!

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Sundelin skrev:
2536005 Jag har den äran att vara värsta riskklassen så betalar 7.400 halv/hel hos Bilsport & Mc.

Haha 22-åringarna har det inte lätt idag :D

Cool, gillar lyxproblem :rolleyes:

Lunnajs skrev:
2536048 Lycka till i vår då! Och köp inte en för liten cykel från början :)

Tack, det ska faaen bli skönt att ta kortet!

Jepp, blir en schysst hoj! :D

Last edited:

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Mitt tips är en hoj du sitter bra på.
Min hoj jag har för tillfället, (Yamaha FZR600R), var ett impulsköp för jag ville byta upp mig från min första övningskörningshoj som var en gammal 400 kubikare.
Impulsköpet har varit skoj i de 2 år jag haft den, men eftersom jag är ganska lång, 190cm, så sitter jag inte speciellt bra då den är ganska liten. Så jag letar efter en ny hoj så jag sitter lite bättre.

Så provsitt massor med hojar och provsitt även din önskehoj så kanske du inser vilken som skulle passa bäst.

Sen tror jag det är roligare att börja med en lite svagare maskin för att sedan kunna byta upp sig, inge skoj att byta ner sig :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
quip skrev:
2536096 Mitt tips är en hoj du sitter bra på.
Min hoj jag har för tillfället, (Yamaha FZR600R), var ett impulsköp för jag ville byta upp mig från min första övningskörningshoj som var en gammal 400 kubikare.
Impulsköpet har varit skoj i de 2 år jag haft den, men eftersom jag är ganska lång, 190cm, så sitter jag inte speciellt bra då den är ganska liten. Så jag letar efter en ny hoj så jag sitter lite bättre.

Så provsitt massor med hojar och provsitt även din önskehoj så kanske du inser vilken som skulle passa bäst.

Sen tror jag det är roligare att börja med en lite svagare maskin för att sedan kunna byta upp sig, inge skoj att byta ner sig :)

Jo ska provsitta ett gäng hojjar (inklusive drömhojjen) och testa och känna på dem snarare än ett impulsköp. Och maskinmässigt tror jag det blir en "lagom" och inte en värsting. Roligare byta upp sig som sagt :tummenupp

Spangstar

2007: Sämsta MC-året på länge!
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki SV650S -03
Sundelin skrev:
2536005 Jag har den äran att vara värsta riskklassen så betalar 7.400 halv/hel hos Bilsport & Mc.

Jag måste varna för att de inte heller gillar stockholmare...
Kolla vad det kostar här: http://www.bilsport-mc.com/priscalc/ Bilsport & MC är billiga på de hojar de försäkrar, dock försäkrar de ej sporthojar (annat än trafik då antar jag). Det är skittråkigt att man måste ta med detta i beräkningen när man ska köpa hoj men så är det för de flesta tyvärr... Speciellt om man bor i storstad. Har du tur så bor du inte i Stockholm City som jag och då blir det mkt trevligare försäkringar!

EDIT: Förutom denna tråkiga delen med försäkringen så tycker jag att du ska köpa den roligaste hojen du har råd med så slipper du byta upp dig om ett eller två år!

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Spangstar skrev:
2536261 Jag måste varna för att de inte heller gillar stockholmare...
Kolla vad det kostar här: http://www.bilsport-mc.com/priscalc/ Bilsport & MC är billiga på de hojar de försäkrar, dock försäkrar de ej sporthojar (annat än trafik då antar jag). Det är skittråkigt att man måste ta med detta i beräkningen när man ska köpa hoj men så är det för de flesta tyvärr... Speciellt om man bor i storstad. Har du tur så bor du inte i Stockholm City som jag och då blir det mkt trevligare försäkringar!

EDIT: Förutom denna tråkiga delen med försäkringen så tycker jag att du ska köpa den roligaste hojen du har råd med så slipper du byta upp dig om ett eller två år!

Bor på Söder...

Men schysst, jag ska kolla in länken!

Och roligaste hojen plånboken tillåter kommer det säkert bli!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Bettskena skrev:
2535589 God morgon!

Så…jag skulle vilja veta helt enkelt vad ni tycker jag bör göra.

Tack på förhand.

Kolla blocket.se / bike.se / mcpoolen.se .. Sen när du har fått ett litet hum om vad du kan tänka dig så åk runt lite på mc affärer. Man behöver inte provköra alla gånger, först o främst måste det kännas rätt, man måste sitta bra osv ..

Sen när du kommer närmare köp är det bara att ringa runt på blocket :)

En sak till.. låt ingen annan "expert" säga vilken hoj du ska ha utan det ska du själv känna. Vill du ha en gixxer så ska du köpa en sån också, även om det nu är "fel första hoj" i vissas ögon ..

Kom bara ihåg att ta det lugnt när du väl handlat knarren, börjar bli rätt så less att behöva läsa om alla dödsolyckor...

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
enchanter skrev:
2536511 Kolla blocket.se / bike.se / mcpoolen.se .. Sen när du har fått ett litet hum om vad du kan tänka dig så åk runt lite på mc affärer. Man behöver inte provköra alla gånger, först o främst måste det kännas rätt, man måste sitta bra osv ..

Sen när du kommer närmare köp är det bara att ringa runt på blocket :)

En sak till.. låt ingen annan "expert" säga vilken hoj du ska ha utan det ska du själv känna. Vill du ha en gixxer så ska du köpa en sån också, även om det nu är "fel första hoj" i vissas ögon ..

Kom bara ihåg att ta det lugnt när du väl handlat knarren, börjar bli rätt så less att behöva läsa om alla dödsolyckor...

Tack, ska kolla upp de ställen! Alla tips är bra tips, så jag tar tacksamt emot dem. Och håller med om att man ska provsitta många och det ska kännas rätt, sitta bra osv. Det är trots allt en del pengar det handlar om men också så jäkla trist att köpa nåt snabbt och oprövat för att sen vilja göra sig av med hojjen för att den är "tråkig".

Jo, kan alltid lyssna på experter men viktigare vad jag själv känner och tycker.

Och har ingen lust att köra ihjäl mig heller, vill ju njuta av hojjen tills jag fyller 100.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gå på din känsla o köp vad som känns rätt för stunden, vad du vill nyttja din hoj till vad ekonomin tillåter och köp det bästa, hellre en något år äldre och fin, en en nyare sönderkörd om du vill slipa massa mek. Tröttnar du på hojtypen, byt om det inte var något för dig, men du blev en erfarenhet rikare iaf.:tummenupp

Jag hoppade från min första "upprätta" en offroad med 48 hk, till första sporthojen, det gick alldeles utmärkt, men fick förmaningar av den jag köpte av just pga effekten att skynda långsamt.
Just nu trivs jag i mitt nuvarnade hojval alldeles förträffligt, har inte ens haft funderingar på att byta till något annat, som jag faktiskt haft med alla mina handra hojar efter någon säsong.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...