Förstahoj

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
John84 skrev:
Tjena, nu är det så att jag tröttnat på att åka bil, och vill ta mc-kort :D

Tänkte göra så att jag tar några få lektioner och sedan kör med farsan, problem är att farsan inte har någon hoj! :eek:

Min fråga är därför vilken hoj ni rekomenderar att börja på?
Vill ju självklart ha en sporthoj, men har varken råd med försäkringen, troligen heller inte kunskapen att framföra den på ett vettigt sätt heller! :rodnar

Har kollat på Honda 600 hornet och suzuki sv650. Tycker dessa verkar vara bra förstahojar, eller vad säger ni? Twinens vrid kanske är till fördel efter som jag ska åka runt med farsan som ryggsäck? Eller är en motard/offroad något värt att kika efter?

Tacksam för svar! :bow

Jag köpte min cbr600 som första hoj och jag kan rekommendera den starkt! Väldigt lättkörd! Bra skjutsegenskaper! Honda=bra kvalité! Den går även bra på kurviga vägar... Men sen är det ju det här med försäkringarna...

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
det är ju just därför man ska ha en hornet nästan samma motor som i cbrén men en försäkringsklass billigare!

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Kåpor e för kärringar :fakta :D

Köp en Hornet, eller om du vill komma undan lite billigare en Suzuki Bandit 600 <- snyggare än Hornet (tycker jag)

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
jag skulle inte rekommendera en suzuki bandit 600, testade en för några veckor sedan och det är en av de tråkigaste hojjar jag kört, dock bra bromsar och kvickstyrd, men inget vriiid :whip

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
R400 skrev:
Jag säger som jag brukar i såna här trådar: Köp en stor maffig offroadhoj! Lättmanövrerade, funkar att skjutsa på, bra körställning med översikt över trafiken, man KAN köra fort om man VILL men det sker sällan i misstag, billigare att lägga omkull än en plasthoj.

Sen är det ju så... att om du börjar med en slö hoj och sen byter upp dig... ska du få se på :rock

Min karriär börjades på en Ténéré, det funkade klockrent. Och bytet till TRX 850 blev just... :rock

Men annars tillhör både SV650 och Hornet 600 just de hojar som funkar bäst som nybörjar-sporthojar. Har jag hört.

Håller med ovanstående talare, är rätt enkelt att lära sig grunderna i mcåkning på en offroadare, även om det skiljer lite mellan offroad och sporthoj. Men man kan köra grusväg o de är inte tråkigt.

Började min karriär på en SLR650, hade den inte så länge men det var inte hojens fel... skulle in o köpa ett bakdäck i en affär och kom ut med en sprojlans hoj :skrämd :confused: , nuvarande hoj. Men jag är inte ledsen för det :tummenupp

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
cloud79 skrev:
jag skulle inte rekommendera en suzuki bandit 600, testade en för några veckor sedan och det är en av de tråkigaste hojjar jag kört, dock bra bromsar och kvickstyrd, men inget vriiid :whip

Frågan är; finns det någon R4 600cc som har så mycket vriiid, annat än på höga varv..?

Bra bromsar och kvickstyrd låter annars i mina öron som en skoj hoj :tummenupp

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Drifter skrev:
Frågan är; finns det någon R4 600cc som har så mycket vriiid, annat än på höga varv..?

Bra bromsar och kvickstyrd låter annars i mina öron som en skoj hoj :tummenupp

nä antagligen inte.. men en monster 620 har iaf lite :D

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
I de flesta tester brukar Yamaha Fazer spöa konkurrenterna (SV 650, Hornet, Kawasaki ZR7S och förstås Banditen). Banditen är ju tung och slö, jämfört med de andra.

Jag jämförde dessa hojar innan jag slog till på en fazer och jag är väldigt nöjd.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
En sak till, Fazern är billig att försäkra, jag jämförde med Kawa ZR 7S (den är tyngre och har färre hästar) och fazern var trots detm billigare! Detta var med IF. Tror att Horneten är ännu dyrare

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln