Jag skulle vilja säga att det är högst individuellt, beroende på personlighet, självbehärskan, tålamod och sunt förnuft.
Köpa en R1:a som förstahoj kan vara en bra idé om du aldrig gasar mer än 1/4 av fullgas.
Personligen har jag gått vägen från 125:a ----> naken 500cc med upprätt körställning ----> gsxr 750 ----> 1000 cc osv..
Såhär i efterhand så kommer jag på mig själv med att vara tacksam över att jag klarade livhanken dem två år jag körde 750:n, som då var första sporthojen. Trots 2000 mil på min snälla 500cc så vart det en farlig tid med första sporthojen. Om det var mina tidigare mil på 500:an som räddade mig vet jag inte, men troligtvis.
Iaf...
Jag tror det kan vara bra att börja med en hoj med en bekväm upprätt körställning, mer lättkört/lätthanterlig på detta vis och god översikt i trafiken.
Motorstorlek = sunt förnuft.
Det krävs några "hjärtat i halsgropen"-upplevelser innan man inser hur man bäst för sin hoj i kurvor m.m. Med erfarenheten så kommer även större motorer på köpet, så att man ännu några gånger kan bli livrädd, för att till slut kunna behärska en K7:a. Dock inte sagt att man för det kan utnyttja den till 100%.
Kraftig accelleration mellan kurvor som leder till för hög fart in i kruvan ---> brist på erfarenhet gör att man då bromsar istället för att lägga ner och svänga hojen ordentligt, broms i kurva leder ju till upprätt hoj som hamnar i diket. Detta är väl enda anledningen jag kan komma på till varför man ska börja med en effektsvag mc.
Som vanligt så vandrar jag iväg i mitt bokskrivande och väljer att runda av här. Vet du med dig att du är gasglad, har lite dåligt med sunt förnuft och dessutom är orädd av dig så gör dig själv en tjänst och kör första säsongen på en bekväm hoj med max 70 hk.
Svar på dina frågor? Nja, det vet jag inte men samtidigt så är det som sagt en högst personlig fråga att besvara, så fråga du dig själv vad som passar dina behov bäst.