Förstahoj?

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Sökte lite på forumet men hittade inget bra svar.

Är på G med att skaffa min första hoj, kikar man på blocket så skriver många "Perfekt första hoj!". Vad kännetecknar en bra "förstahoj"?
Med hel/halvkåpa/utan kåpa Varför?
650 eller 1000, varför,varför inte?
Speciellt märke, varför?
Väg, touring, OffRoad?
Jag skulle kunna skriva tusen frågor, men vill egentligen bara veta, vilken hoj bör man skaffa som förstahoj och varför?

jag är 40+ så nån gixxer eller R1:a blir det knappast...
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Hej. Jag har provat 8 hojar sen jag tog kortet -06. Tycker det har varigt kul att ha provat många hojar, från GSX400 -82 som första hoj, sen Custom Hondas VT600 -94, BMW 650 Funduro -98, Ducati, GSX600, vt750 Shadow, Marauder 800 och nu Bandit 1200 -05. Nu har jag nog en Kanon hoj, den är snabb, pigg, sitter bra, billig. Det finns nog många hojar som är bra, men det finns alltid nått bättre kanske...Det ar alltid varigt en fråga om pengar för min del och därmed trappande jag uppåt. Men en dröm ska man alltid ha, XR1200 är min dröm nu.
detta är nog hela svaret på din fråga...den som passar dig bäst helt enkelt, ut och testa.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag skulle vilja säga att det är högst individuellt, beroende på personlighet, självbehärskan, tålamod och sunt förnuft.
Köpa en R1:a som förstahoj kan vara en bra idé om du aldrig gasar mer än 1/4 av fullgas. :gnissla

Personligen har jag gått vägen från 125:a ----> naken 500cc med upprätt körställning ----> gsxr 750 ----> 1000 cc osv..

Såhär i efterhand så kommer jag på mig själv med att vara tacksam över att jag klarade livhanken dem två år jag körde 750:n, som då var första sporthojen. Trots 2000 mil på min snälla 500cc så vart det en farlig tid med första sporthojen. Om det var mina tidigare mil på 500:an som räddade mig vet jag inte, men troligtvis.

Iaf...
Jag tror det kan vara bra att börja med en hoj med en bekväm upprätt körställning, mer lättkört/lätthanterlig på detta vis och god översikt i trafiken.

Motorstorlek = sunt förnuft.
Det krävs några "hjärtat i halsgropen"-upplevelser innan man inser hur man bäst för sin hoj i kurvor m.m. Med erfarenheten så kommer även större motorer på köpet, så att man ännu några gånger kan bli livrädd, för att till slut kunna behärska en K7:a. Dock inte sagt att man för det kan utnyttja den till 100%. :D

Kraftig accelleration mellan kurvor som leder till för hög fart in i kruvan ---> brist på erfarenhet gör att man då bromsar istället för att lägga ner och svänga hojen ordentligt, broms i kurva leder ju till upprätt hoj som hamnar i diket. Detta är väl enda anledningen jag kan komma på till varför man ska börja med en effektsvag mc.

Som vanligt så vandrar jag iväg i mitt bokskrivande och väljer att runda av här. Vet du med dig att du är gasglad, har lite dåligt med sunt förnuft och dessutom är orädd av dig så gör dig själv en tjänst och kör första säsongen på en bekväm hoj med max 70 hk.

Svar på dina frågor? Nja, det vet jag inte men samtidigt så är det som sagt en högst personlig fråga att besvara, så fråga du dig själv vad som passar dina behov bäst.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vaför ingen gixxer, r1 som hoj för du är 40 plus:va
Fungerar utmärkt:tummenupp

Allt beror ju på vad du vill ha ut av din körning! Grusbus? Soft cruising? Dra en sväng Europa runt? Testa dina gränser på bana? Prova runt o köp något som känns bra, blir det inte helt bra så kan du alltid byta annars:)Jag har bytt massor av ggr, men ändå varit nöjd med det jag kört för tillfället, men att man vill prova något nytt:D

Jag köpte en 145 hk maskin efter 4 månader med körkort och en 48 hk maskin. Det sitter i huvudet inte i högerhanden jag skyndade långsamt dock, dagens helt nya ex gixxer 1000 är så snällkörda så du kan lätt starta ut på en sådan med, ja menar du är inte född igår... beroende på vem du är givetsvis och din gaskaraktär, tidigare moped/mc/cross kunskaper och framförallt din förmåga att framföra hojen:)

Sen är ju mycket vad du har för budget? Ny el gammal maskin? Försäkringen blir aldrig fel för 40 plus:tummenupp, kan du meka o serva själv för att hålla ner kostnaderna? Tillförlitlighet, finns många frågor för att ge dig ett bra svar, gör den bästa kompromissen av det hela:Bugar
 
Last edited:

benton

Med lem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
här
Hoj
Suzuki GSR 750
Med 'perfekt första hoj' skulle jag gissa att dom menar att den är lättkörd, inte har så mycket hk och inte kostar allt för mycket.
kanske mer upprätt körställning. typ körskolehoj.

Jag har en GSR 600 och den tycker jag passar som första och kanske tom andra hoj.
Lättkörd och går rätt bra.
Andra tycker antagligen annorlunda men jag är iaf nöjd med den.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet du inte vilken typ av hoj du vill ha (sport/touring/offroad etc) skulle jag rekommendera att köpa en hoj som är lite allt-i-allo. Med tiden upptäcker du vad just DU vill få ut av ditt hojåkande och kan sen välja hoj därefter.

Nakenhoj är kul, men inte så trevligt om man skall åka längre sträckor. Sporthoj lika så. Ska du köra längre, kanske med skjuts vill du nog ha något lite mer bekvämare osv.
 

tomZone

Ivrig
Gick med
8 May 2008
Ort
Falun
Hoj
2008 Honda 1000 RR Fireblade
Första hoj!


Vad roligt att du kollar på hoj. Har du åkt hoj förut?

Jag köpte mig en Triumph sprint rs 955 för två år sedan och den har varit riktigt bra som "första hoj". Åkte 125:a för 22 år sedan och en sommar -98 åkte jag cbr 1000 F. Men åter till dagsläget. Nu har jag köpt mig en CBR 1000 fireblade och känner att jag har en utmaning att bemästra den cykeln. Triumphen har ett bra register och ligger bra på vägen. Jag har även kört den på bana under SMC regi och det funkade bra. Något jag rekomenderar. Allra helst om man är ny på hoj.

Lycka till med ditt hojletande.

//Tom 40+
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Varför skulle vissa högeffektare gå bort för att du fyllt 40?? Man behöver ju inte vrida rullen fullt ut.:) Försök att undvika ett snabbt byte bara för att du tröttnade på att du köpte lite för litet. En bandit 1200 kanske, trevlig hoj med skönt drag.:tummenupp
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag skulle ha valt en hoj med upprätt körställning. Dessa är i regel lättare att köra.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Egentligen är jag partisk men jag ska försöka vara objektiv ändå. Honda Hornet 900 som jag har tycker jag är perfekt. Billig, billig att försäkra, lagom med kräm.

Gillar man nakenhojar är den ett bra val, likaså bandit 1200, XJR 1300 mfl. Gillar man inte nakenhojar går alla bort utom bandit 1200 som har toppkåpa på de flesta exemplaren. Modernare snitt så är det bandit 1250 som gäller.

Gör dej själv en tjänst och köp ingen 600. Det blir inget vrid att ligga och köra på.
 

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
sandviken
Hoj
BANDIT 1250 -09
Delar med mig lite av min erfarenhet, jag köpte Bandit 600 som första hoj, tröttnade redan 3 månader efter jag fick kortet och köpte en Bandit 1250 istället.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Jag är också 40+ och köpte min första hoj får bara några år sedan. Jag resonerade såhär:

Ju mer allround förstahojen är, desto lättare blir det att prova sig fram till vilken typ av åka man gillar bäst.
Gärna lättkört med sansad motoreffekt. Man är ju nybörjare.
Absolut inte drömhojen, även om man har råd med den. Det måste vara bättre att få gränsla den om ett par säsonger när man har fått lite kläm på hojåkat.
Kör man en lite äldre/billigare hoj den första säsongen så behöver man inte bli alldeles knäckt den dag man tappar hojen eller gör en lättare marksyning.

Så resonerade jag och det funkade för mig. Men, krångla inte till det för mycket. Ut och köp dig en hoj som inte spränger budgeten fullständigt. Allt är kul att köra, speciellt om det är första bågen. Lycka till !
 

hugin85

Den som lever får se!
Gick med
3 May 2009
Ort
Mölndal
Hoj
02, Suzuki GSF 1200 S
Hej. Jag har provat 8 hojar sen jag tog kortet -06. Tycker det har varigt kul att ha provat många hojar, från GSX400 -82 som första hoj, sen Custom Hondas VT600 -94, BMW 650 Funduro -98, Ducati, GSX600, vt750 Shadow, Marauder 800 och nu Bandit 1200 -05. Nu har jag nog en Kanon hoj, den är snabb, pigg, sitter bra, billig. Det finns nog många hojar som är bra, men det finns alltid nått bättre kanske...Det ar alltid varigt en fråga om pengar för min del och därmed trappande jag uppåt. Men en dröm ska man alltid ha, XR1200 är min dröm nu.
detta är nog hela svaret på din fråga...den som passar dig bäst helt enkelt, ut och testa.

Får gratulera till ett klokt och bra hojval helt enkelt! :yoparty
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag började med en Harley, har sedan växlat mellan sport och glidarhojar fram till min nuvarande on/offroad.
Frugan började övningsköra på en Blackbird utan problem.
Som många sagt tidigare så testa dig fram vad som känns bra.
För mig är en bra förstahoj en cykel med bra bromsar, smidigt chassie och ett vridmoment som kommer tidigt i registret. Om vi talar sporthoj tror jag en storkubikare är bättre än en 600 med toppig motor.
Annars tror jag vilken nakenhoj som helst som fått motor från sin kåpförsedde bror men där motorn fått mer vrid istället för toppeffekt.

Mina 5 öre.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Ut och prova olika motor alternativ vad passar dig bäst (vad är du tryggast med). Själv tycker jag att en twin är bra att börja med. Detta då du har bra med vrid direkt och inte som en rad-4:a som kan bli hysterisk efter 7000 varv. Tycker det är lättare att hitta rätt fart i kurvorna med en twin. Annars gäller väl lägre motoreffekt, mer upprätt sittställning och lätt hoj. Beroende på hur stor du är,så är det inte så lätt att hantera en 250 kg hoj.

//Dafe
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Köp en Vstrom 650

Allaround, billig och prisad i tester... lite fegt kanske, men du kommer kunna köra och känna vad som tilltalar dig.

Har den till pendling, touring, inköp, skjutsning m.m.

Funkar till allt. Det enda den inte är häftig... men det kan du tänka på när du köper din andra hoj.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Tack för svaren!

F-n va kul med folk som engagerar sig. Tack för alla svar. Jag har läst alla svar och försökt hitta nån gyllene medelväg. Sökt på Bikez.com och lite andra forum. Lyssnat på andra hojåkare och, ja jag tror jag fattat mitt beslut. Kom gärna med synpunkter om jag är helt ute och "cyklar":)

Valet blir förmodligen en Yamaha Fazer 600 årsmodell ~2002-2005
Varför?
- Allround
- Liten kåpa för att ta bort värsta vinden då jag tänkte köra lite längre svängar (Norge).
- Billig försäkring
- Relativt billig i inköp
- Beg. väljer jag för att inte köpa på sig "fel" hoj (rätt var det är kanske jag är en customåkare?)
- Hyfsat med hästar trots 600 kubik (strax under 100 kusar)
- Bikez.com listar den högt i alla tester (bäst av allt var toppbetyg i "Fun-factor" och "Problem-Free Driving").
- Den enda auktoriserade serviceverkstaden i stan servar bara Yamaha.
- Ganska upprätt körställning
- Ser "OK" ut. Jovisst, det finns häftigare...
- 6-växlad (ist. för en del 5 växlade gör att man slipper höga varv när man marschar?)

Som sagt, rätt val eller gör jag nåt dumt?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Honda CBF600 med ABS är ett bra val som förstahoj för en som kört bil i en fasligt massa år, vilket jag antar du gjort. Den är billig att köpa, du behöver inte köra den hela tiden för att inte känna att det är drygt att ha en dyr mc ståendes till ingen nytta. Den är så enkel att köra så du behöver inte vara rädd för den. Att bli rädd för sin mc är inget ovanligt, särskilt inte, igen, efter en fasligt massa mil bakom ratten på en bil...

Den är mycket billig i drift, det blir inte så mycket slitage på däck, drivpaket osv på grund av den "låga" effekten. Det är en Honda så driftsäkerheten behöver man knappt orda om. Ett annat alternativ är förstås Kawasaki ER6, men... Njäeee...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top