Förstahojen ? :)

Dawelito

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
karlskrona
Hoj
ingen
hejsan.

Jag är en glad kille på nydligen fyllda 23år, när jag var 15-17år brann jag för mopeder, trimmade dom, plockade isär motorerna i molykyler och bytte varenda del.. Älskade att köra.

Mina vänner tyckte dock inte att det var lika roligt som jag, de flesta sålde sina orörda mopeder i 16års åldern och därmed, nästan lite mot min vilja la jag det intresset på hyllan.

Sen dess har det aldrig kommit på tapetern med 2 hjuling igen.

Inatt drömde jag en dröm, det var jag och en sporthoj, fyfan vad roligt jag hade, jag älskade det i drömmen, jag vaknade och sa till mig själv att jag MÅSTE skaffa en sporthoj, med känslan av att jag kommer brinna för det 100%.

Så nu nästa månad ska jag börja ta mitt kort. :tummenupp

Frågan är vilken hoj man bör välja som förstahoj? Några polare tog körkort förra sommarn (tungt mc kort) och köpte varsin R1.. för mig känns det väldigt overkill att köra R1 det första man gör utan att ens haft lätt Mc eller mellanhoj? Lär man sig verkligen hantera hojen fullt ut då?

Jag vill lära mig köra och bli duktig på det.

En yamaha R6 skulle passa mig första säsongen antar jag, eller vad säger ni? Borde man köpa en r1/ liknande direkt? (Jag vet att jag inte får ta tungt förens jag fyller 24 men vi bortser ifrån det nu).


Det är alltså en sporthoj jag är ute efter likt R6/gsxr 600.

Hoppas jag postade i rätt forumdel :)

MVH
 
Last edited:

Dawelito

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
karlskrona
Hoj
ingen
Ojsan, jag såg att det fanns en klistrad tråd ang förstahojar redan.. får läsa igenom den. :rodnar

OM det är någon som vill ge lite mer personliga tips och trix i denna tråden så shoot
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vet du med dig att du vill återuppleva moppetiden igen fast med 10 gånger kraftigare kickar: köp en R6a eller GSXR600.
Vet du med dig att du vill ha kraft jämt och ständigt: köp en R1a eller en GSXR1000.
Vet du med dig att du vill ha kraft men inte riktigt vågar ha alltför mycket kraft samt är lite skraj för att få all kraft på höga varv: köp en R7a eller en GSXR750

Om det är bra nybörjarhojar är svaret nej, de är rätt olämpliga som nybörjarhojar.

I och med att du precis fyllt 23 kommer du få ta A2-kort och köra strypt i 2 år, då är det bara glömma dessa hojar för ingen av dem kan köras med A2-kort (om du inte lyckas hitta ett importerat exemplar med strypt ursprungseffekt det vill säga).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I och med att du precis fyllt 23 kommer du få ta A2-kort och köra strypt i 2 år, då är det bara glömma dessa hojar för ingen av dem kan köras med A2-kort (om du inte lyckas hitta ett importerat exemplar med strypt ursprungseffekt det vill säga).
Bara 1 år, tills han blivit 24.

Och till TS; de flesta lär sig öht inte hantera hojarna ordentligt. Vill du lära dig köra riktigt bra är det bankurser som gäller. Det är också på bana de riktiga sporthojarna funkar bäst.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Bara 1 år, tills han blivit 24.

Och till TS; de flesta lär sig öht inte hantera hojarna ordentligt. Vill du lära dig köra riktigt bra är det bankurser som gäller. Det är också på bana de riktiga sporthojarna funkar bäst.

Du menar med en ny uppkörning?
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
du kommer inte ha råd med försäkring på en sån hoj om du inte har några millar på banken. :/

när du tagit tungt kort så kan du ju köpa en sporthoj som är 20+ år gammal och köra, nu börjar det ju finnas sporthojar från början/mitten på 90-talet som är nästan gratis att försäkra pga sin ålder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I så fall är det mer "prisvärt" att ta det vid 24års ålder

Det beror väl på hur högt man värderar att kunna börja köra ett år tidigare, men visst kommer han att spara 1650 kronor eller vad uppkörningen nu kostar om han väntar ett år med att köra upp.
Fast det går ju alltid att övningsköra i år, och skaffa kortet nästa år med.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det där med att man inte ska köpa en R1:a för att man inte behärskar den...............Jag har kört Yamahas tuffaste modeller i 20 år och behärskar dem fortfarande inte.

Men det är fortfarande bättre att köpa en hoj med en lite kralligare motor än man först tänkt sig än för lite motor. Man tröttnar skitfort på för lite motor.

Sedan är det ju som sagt detta med försäkringspremier - Kolla vad hojen kostar INNAN du köper den. Trygghansa och LF har bra sajter där du snabbt får reda på priset.


Kolla också upp hojen noggrant innan köp
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vet du med dig att du vill återuppleva moppetiden igen fast med 10 gånger kraftigare kickar: köp en R6a eller GSXR600.
Vet du med dig att du vill ha kraft jämt och ständigt: köp en R1a eller en GSXR1000.
Vet du med dig att du vill ha kraft men inte riktigt vågar ha alltför mycket kraft samt är lite skraj för att få all kraft på höga varv: köp en R7a eller en GSXR750

Om det är bra nybörjarhojar är svaret nej, de är rätt olämpliga som nybörjarhojar.

I och med att du precis fyllt 23 kommer du få ta A2-kort och köra strypt i 2 år, då är det bara glömma dessa hojar för ingen av dem kan köras med A2-kort (om du inte lyckas hitta ett importerat exemplar med strypt ursprungseffekt det vill säga).

Föreslår att skaffa något som är försäkringsbart...snudd på vilken hoj som helst känns i alla fall som en raket om man bara är van vid svenssonbil i alla fall...hmm..innan fartblindheten sätter in förstås...:rolleyes:

Inte sjutton, pengar åsido, skulle någon rekommendera en Ferrari, Ascari , Noble eller ens en Caterham till någon precis är på g att körkort för bil?

Jo, en sak till...skaffa något lättsålt! I fall du skulle ångra dig...:fakta
 

Dawelito

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
karlskrona
Hoj
ingen
Pengar behövs inte disskuteras här, jag har kompisar i samma ålder med Yamaha R1 från 2010, 2005 och 2000.. jag vet vad det kostar att försäkra. :)

Jag får köra en strypt R6 på mitt "mellankort" när jag är 23år väl? Hur är det när jag vill köra tungt när jag fyller 24? är det bara en ny uppkörning sen fritt fram? Varför pratar vissa av er om att jag behöver vänta 2 år? :)


Om jag frågar lite mer såhär rakt på sak då.

R6 VS R1 som förstahoj? Låtsas att jag har tungt mc kort.

För mig känns det mest vettigt att köra en hel säsong med en r6 , köra mycket bana och lära sig hur sporthojarna beter sig.. Sen när man tycker den är tråkig det är då man byter upp sig?

Känns som att man inte lär sig alls lika bra med en R1 då man ändå inte vågar varva ur han etc..
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Får jag köra någon schysst supermotard te.x KTM 640 ett år innan jag kan ta tungt då?

När jag fyller 24 får jag köra ALLT ? Te.x R1 mfl..

Detta var ju värdelöst.


Det finns en och annan motard som går att strypa...men strypta hojar är inget kul. Bättre en som från början är gjord för A2 d.v.s 0,2 kw/kg. Eller vänta...

Värdelöst eller inte...regler är regler, tyvärr.

Vad skall du med en R1:a å göra i Karlskrona...flera mil att åka innan några roliga vägar, samma jäkla väg in och ut-beror förstås på vart man bor-...fast europavägen mot Ronneby kan man ju panga satan på...
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Får jag köra någon schysst supermotard te.x KTM 640 ett år innan jag kan ta tungt då?

(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten
När jag fyller 24 får jag köra ALLT ? Te.x R1 mfl..
Ja, men du måste köra upp igen.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
du kan ju köpa en Ducati om du nu måste ha frän sporthoj. annars så finns väl Bandit650, ER6F, honda cbf600, sv650 som man får köra med A2 om strypta, du får ju inga full-kåps hojar men du får hoj som du får köra, känns lite sportigt och som du troligen kan kränga lätt till någon annan A2 person när du väl skall köra Tung mc!

Alternativt kollar du på en "gammal"-400RR hoj. man får ju strypa lite men de e kul som fan (ostrypt i alla fall) effekt är inte allt :yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top