Förstamotard

Faeltis

Hojsugen
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RM125
Tjenare, går i tankarna om att köpa en hoj och ta kortet till våren/sommaren. Det ska ju självklart vara en motard! Kraven är att den ska vara lv-reggad eller gå att göra, prisklass max 35k.
Men jag vet inte vilken jag ska ha, KTM 525EXC eller Yamaha WR450F? Finns det någon annan som ni tycker istället? Isf varför? Vad är fördelar/nackdelar på hojjarna?
Vill helst ha en hoj som man kan köra och leka med som inte tar allt för mycket servicetid.
Är inte rädd för att skruva själv.
/Anton
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Dom du nämner är racemotarder och behöver väldigt mycket service så du är lite på fel spår.

KTM 660 eller 625 är väl att föredra i den prisklassen. 250-500 mils service intervaller och hyffsad kräm i motorerna nog så att det räcker till en nybörjare iaf.
 

Faeltis

Hojsugen
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RM125
Dom du nämner är racemotarder och behöver väldigt mycket service så du är lite på fel spår.

KTM 660 eller 625 är väl att föredra i den prisklassen. 250-500 mils service intervaller och hyffsad kräm i motorerna nog så att det räcker till en nybörjare iaf.
Okej, kan inte säga att jag blir speciellt attraherad utav dom hojjarna. Då får det nog bli en lite med racigare hoj som jag får skruva lite mer med.
Tack för tipset!
Mvh Anton
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Finns en fin husqvarna på blocket nu, annars tycker jag ktm 525/530 är den bästa kompromisshoj som finns de det är enkelt att skifta till crosshjul enkelt och förlänga säsongen lite ;)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Okej, kan inte säga att jag blir speciellt attraherad utav dom hojjarna. Då får det nog bli en lite med racigare hoj som jag får skruva lite mer med.
Tack för tipset!
Mvh Anton

Okej då rekomenderar jag ktm 525 mycket trevlig hoj! En sjuhelvetes massa skojj för pengarna.
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
KTM 525/530 eller WR450 är vettiga cyklar och skiljer sig inte åt någonting betydande. Jag skulle i sådana fall välja den cykel/det märke som har en reservdelsåterförsäljare som du känner dig nöjd med. För du kommer att ha en del kontakt med dem... :)
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Hade ungefär samma funderingar till alldeles nyligen. Ville ha en stark och lätt hoj som jag kunde köra storbana, gokartbana, leka med och dessutom prova att börja köra lite enduro med. 525:an var ju drömmen, och den kunde finansieras. Men sedan fick man höra att man skulle se upp för modeller innan -04, att bara byta kolv och kamkedja vid en renovering inte alltid räcker osv osv. Jag började inse att jag kanske inte kunde ha en sådan hoj...

Visste inte vad jag skulle göra innan jag insåg att det finns en hoj som är lätt, stark, relativt billig i drift och som "alla" älskar. GasGas EC 300.
Det kommer ju att bli underbart kul att renovera den när jag vet att jag slipper kamkedjor och ventiler! Dessutom är den enligt papperna en mellanklasshoj!

Jag ser två nackdelar:
-Man blandar olja i tanken vilket kan vara lite störande.
-Man kan inte köra upp på den eftersom den bara är på 300 kubik.

Har bara haft min ett tag, och aldrig kört den som motard. Men jag är brutalt nöjd! Och motardhjulen är just inköpta, så till våren får vi se hur den går på gata. :) Det kanske är något som alla andra vet men som har undgått mig, men jag förstår inte varför GasGasen inte finns med i alla sådana här trådar...
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
en 525:a blir nog perfekt tror ja... RFS-motorn har ju gott rykte å cykeln e snygg... Mitt hjärta slår hårdare för Husa dock :D
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hade ungefär samma funderingar till alldeles nyligen. Ville ha en stark och lätt hoj som jag kunde köra storbana, gokartbana, leka med och dessutom prova att börja köra lite enduro med. 525:an var ju drömmen, och den kunde finansieras. Men sedan fick man höra att man skulle se upp för modeller innan -04, att bara byta kolv och kamkedja vid en renovering inte alltid räcker osv osv. Jag började inse att jag kanske inte kunde ha en sådan hoj...

Visste inte vad jag skulle göra innan jag insåg att det finns en hoj som är lätt, stark, relativt billig i drift och som "alla" älskar. GasGas EC 300.
Det kommer ju att bli underbart kul att renovera den när jag vet att jag slipper kamkedjor och ventiler! Dessutom är den enligt papperna en mellanklasshoj!

Jag ser två nackdelar:
-Man blandar olja i tanken vilket kan vara lite störande.
-Man kan inte köra upp på den eftersom den bara är på 300 kubik.

Har bara haft min ett tag, och aldrig kört den som motard. Men jag är brutalt nöjd! Och motardhjulen är just inköpta, så till våren får vi se hur den går på gata. :) Det kanske är något som alla andra vet men som har undgått mig, men jag förstår inte varför GasGasen inte finns med i alla sådana här trådar...

Har själv tänkt på att prova 2-takt som motard men frågan är hur drygt det kan bli för gatkörning.. vill väl till att man kör aktivt och inte håller jämn gas någon större sträcka. Men lättheten, effekten o billigare/mindre service än 4-takt gör att det nog kan vara värt att testa:)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Det kanske är något som alla andra vet men som har undgått mig, men jag förstår inte varför GasGasen inte finns med i alla sådana här trådar...

Inget ont om tvåtakt, men.. om man har flera hojar och kan välja mellan 2takt och 4takt vid gatkörning så faller valet alltid på 4takt. Så mycket roligare är 4takt. Kan vara bra att veta för den som ska köpa en hoj. Om man däremot bara har en hoj så duger ju givetvis den alldeles utmärkt. Det viktiga är ju att man har något att köra på.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Inget ont om tvåtakt, men.. om man har flera hojar och kan välja mellan 2takt och 4takt vid gatkörning så faller valet alltid på 4takt. Så mycket roligare är 4takt. Kan vara bra att veta för den som ska köpa en hoj. Om man däremot bara har en hoj så duger ju givetvis den alldeles utmärkt. Det viktiga är ju att man har något att köra på.

Okej, det enda jag saknar är en motivering. Folk säger för det mesta att det är 4-takt som gäller på gata, men man får liksom aldrig veta varför. :tungan Försöker inte att vara dryg på något sätt, jag vill verkligen veta. :tummenupp
Den har ju inte direkt effektregistret hos en 2-taktscross den där 300:an...
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Inget ont om tvåtakt, men.. om man har flera hojar och kan välja mellan 2takt och 4takt vid gatkörning så faller valet alltid på 4takt. Så mycket roligare är 4takt. Kan vara bra att veta för den som ska köpa en hoj. Om man däremot bara har en hoj så duger ju givetvis den alldeles utmärkt. Det viktiga är ju att man har något att köra på.

Vad är det som är så mycket roligare med en 4-takt? Jag kan köpa att en stor Husaberg reser oftare än de gatmotard-2taktare som går att hitta idag. Men är det något annat som är roligare?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tvåtaktarna har inte den där lugna gången, där man kan ligga och tuffa på lagom driv, det vill gärna börja svara lite mer.
En potent 300:a (har själv åkt 08 EXC300) är inte annorlunda på det sättet mot crosshojar, det är samma sak, den enda skillnaden är att den har mer botten och lite mindre topp än en cross 250 2-t.

Det blir en hoj man får åka på attack konstant med, och det vill man med 2-t med, de mår inte bra av motorbroms och fisåka med lite gas, smörjningen kommer via soppan på dem.

Registret är ändå största problemet, 4-t ÄR betydligt roligare på gatan, pratar man racehoj i skog och på crossbanan är det inte riktigt lika lätt att generalisera, där har båda olika styrkor.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
På vilket sätt tycker ni registret är roligare på en 4t?
Jag tycker tvärtom, 4 taktarens ''omvända'' register gör att dom blir tråkiga och känns slöa.
Kan däremot tänkamej att man har mer nytta av det jämna registret på bana.

Sen är dom självklart inga optimala landsvägshojar. Men få köra lite lugnt när det går rakt fram och inte ligga konstant på höga varv, och dutta lite påg asen ibland.

Men en en 525 mår heller inte bra utav att ligga på konstant höga varv, och är inte heller någon optimal gathoj.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Den jämnare effektutvecklingen är bättre för grusåka/gata....det är klart, är det race 24/7 oavsett var man är, så spelar det mindre roll.
Och samma sak gör 4-t mer lättkört på banan, effektutvecklingen är mer förutsägbar.

Att åka och dutta lite med gasen så fort det blir transport, eller utförsbackar...går fetbort på något som skall användas som transportmedel med.

Men som rena racehojar är enduro-2-taktarna fina grejer.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Den jämnare effektutvecklingen är bättre för grusåka/gata....det är klart, är det race 24/7 oavsett var man är, så spelar det mindre roll.
Och samma sak gör 4-t mer lättkört på banan, effektutvecklingen är mer förutsägbar.

Att åka och dutta lite med gasen så fort det blir transport, eller utförsbackar...går fetbort på något som skall användas som transportmedel med.

Men som rena racehojar är enduro-2-taktarna fina grejer.

Ja kanske är för att 2t åkningen sitter i ryggmärgen på en annan. Frikoppla vid inbromsning och röra lite på gasen på transportvägar gör jag utan att jag tänker på det.

Och registret tycker jag bara är kul. Det är ju inte så att det är någon extrem ketchupeffekt, utan bara mer att den fortsätter dra upp i registret

Använder både hojen till jobbet och till att rasta 4t motard på kringelikrokvägar.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om man utgår från en 250 eller 300 2-takt, går det att sätta t.ex större cylinder för och få mer vrid utan att behöva göra en massa annat i motorn för det ska hålla o fungera bra samt ge mer effekt? Finns det t.ex större "kit" till KTM 250/300 eller Gasgas 250/300 som det gör med exempelvis Athena 490 kit till 450 4-taktarna? Är skillnaden stor på gången om man jämför t.ex en cross kawa kx 250 -08 2-takt med en 250 eller 300 enduro? Antar att effekten kanske är lite "snällare" i dem än crossarna men har inte kört någon enduro 2-takt själv.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Om man utgår från en 250 eller 300 2-takt, går det att sätta t.ex större cylinder för och få mer vrid utan att behöva göra en massa annat i motorn för det ska hålla o fungera bra samt ge mer effekt?

Belastningen på vevlager ökar och livslängden kortas!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om man utgår från en 250 eller 300 2-takt, går det att sätta t.ex större cylinder för och få mer vrid utan att behöva göra en massa annat i motorn för det ska hålla o fungera bra samt ge mer effekt? Finns det t.ex större "kit" till KTM 250/300 eller Gasgas 250/300 som det gör med exempelvis Athena 490 kit till 450 4-taktarna? Är skillnaden stor på gången om man jämför t.ex en cross kawa kx 250 -08 2-takt med en 250 eller 300 enduro? Antar att effekten kanske är lite "snällare" i dem än crossarna men har inte kört någon enduro 2-takt själv.


...vi tar det igen. ;) Endurohojarna har mer botten och mindre topp än rena fullcrossar, så det är snällare saker, men samtidigt betydligt sprättigare än en 4-t enduro.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top