http://www.nt.se/opinion/ledare/inga-vinterkangor-till-soldaterna-12270745.aspx
[h=1]Inga vinterkängor till soldaterna[/h] 04:00 | 15-11-21
Gästkrönika
Av en slump får jag nys om att soldaterna på ledningsregementet i Enköping inte får ut vinterkängor från förrådet trots att man ska delta i övningen Vintersol i Boden i januari och Cold Response i Trondheim i februari. Det hela låter absurt och jag tar kontakt med en anställd på regementet som bekräftar att det stämmer. Han är arg.
Sommarkänga eller vinterkänga? Spelar det någon roll? Frågan är inte orimlig att ställa eftersom många som gjorde lumpen i det gamla försvaret bara fick en typ av kängor.
Enligt sidan SoldF.com som publicerar information om svensk försvarsmateriel är det inte stor skillnad på kängorna. ”Det fungerar bra att använda (sommar)kängan i stort sett året runt så länge man befinner sig i någorlunda mild vinter och inte behöver åka skidor.” Min kontakt på regementet förklarar att han inte tror att det är någon mild vinter i Boden i januari.
För säkerhets skull kollar jag med annan soldat. Hur viktigt är det med vinterkängor? Är klagomålen seriösa eller bara gnäll? ”M90, känga, sommar, är direkt olämplig under svensk vinter”, får jag som svar.
Jag ringer ett samtal till. Den här gången till regementets informationschef. Stämmer det verkligen att soldaterna inte ska få ut vinterkängor?
Det visar sig att det är ett centralt beslut på Försvarsmaktens högkvarter. Vinterkängorna räcker inte till alla och Norrlandsregementena prioriteras.
Hur har det kunnat bli så här? Sa inte politikerna i våras att man skulle satsa på försvaret?
Jo, en överenskommelse slöts mellan regeringen och tre av oppositionspartierna om att försvaret ska få drygt 10 miljarder kr extra utspritt på fem år. Det var närmast en panikåtgärd. Pengarna ska gå till att täppa till de allra värsta hålen, som att det saknas personlig utrustning till soldaterna.
Men detta är fortfarande långt ifrån vad som behövs för att finansiera hela den försvarsreform som riksdagens har beställt.
Prislappen för hela reformen ligger på totalt 40 miljarder kr, vilket förre ÖB upplyste sin uppdragsivare om redan 2013. Partierna bakom överenskommelsen i riksdagen har fortfarande inte sagt ett ljud om hur de ska skaka fram de 30 miljarder som saknas.
I väntan på att riksdagen ska komma till insikt att man måste betala för det man beställer kommer vi att få höra fler absurda historier som denna om vinterkängorna i Enköping.
Själv skulle jag råda soldaterna på ledningsregementet att ställa in sitt deltagande i alla vinterövningar norr om Dalälven med hänvisning att de är hälsofarliga, samt kräva en inspektion av Arbetsmiljöverket.
En soldat på vinterövning kan vara utomhus dagar i streck. Han kan behöva stå på vakt eller ligga still i snön som observatör. Den som har varit ute i sträng kyla vet hur kort tid det tar innan fingrar och fötter domnar om man inte kan röra på sig.
Att arbetsgivaren – i det här fallet försvarsmakten och i förlängningen våra folkvalda riksdagsledamöter som sitter på plånboken – kan tänka sig att skicka ut våra soldater i 20 minusgrader utan ordentligt på fötterna är bortom all vett och sans.
För övrigt anser jag att Islamiska staten bör förstöras.
Stefan Olsson
Hoppas ryssen kommer sommartid då