Försvarsmakten

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ni kan prata om allt möjligt om Försvarksmakten här, lumpenminnena, hur era vådaskott gick till och ja.. you named it.

Jag tänkte iallafall börja med en disskution här som jag e lagom irriterad på. Folket som har läst lite om Försvarsmakten på internet och i dagstidningarna har säkerligen då läst om det nya IA 06(R10).
För er som inte har gjort det så kan jag förklara snabbt att det är ett projekt som är helt nystartat för nu 2006 och dem har precis ryckt in som sveriges sk. yrkessoldater som då även kallas för R10 då dem ska kunna vara nere efter utbildning i ett land där det är oroligheter i div. länder och hjälpa till som beredskap.

Ett par rykten som jag då ska berätta för er har då inte sått i tidningen, ja egentligen är det ingenting som hemligt men det är något som irriterar mig är då att en hel del folk från mitt kompani har kommit med och min plutonchef skulle bli plutonschef under en av tre plutoner i IA 06 och saken är den att alla dessa som man gjort lumpen så har tydligen plutonschefen berättat för dem och allihopa i princip att dem kommer tjäna riktigt bra med papp!
Och därför, när dem är i fält och ska sova i förläggning (tält) så har dem 500kr mer om dagen än när dem ska sova på sin camp.. vilket då är riktigt jävla löjligt tycker jag. Är man en yrkessoldat så ska inte nissarna som sitter och bestämmer över detta tycka synd om dem för att dem ska ha någon fält vecka och därför tjäna flera tusenlappar extra bara för en sketen fältvecka.
Den andra saken är den att nu ang. den här campen (för er som inte vet, så är det en uppbyggd förläggning där dem bor och har allting innan för denna camp. Och en camp har oftast bara en utgång och en ingång med en vaktkur) så blir den ju naturligtvis inte klar i tid tills dem ryckte in och därför ska dem sova i en kompanibyggnad med kaklad toalett och ja allting, precis som ett hus i princip och för att dem ska göra det så tycker självklart dessa kostymnissar synd om dem då också och då ska dem naturligtvis ha mer betalt för det, 200kr/dag för att dem ska få besvära sig att sova på ett kompani och ha närmre till matsal, soldathem.. allting.

Så, ja, jag vet inte hur ni ställer er till detta men det är något som jag fan går runt och tänker på ofta hur tramsigt det är det är endå VI som betalar..
Det är då 151 officerar och soldater som ska ha det såhär och en vanlig soldat tjäna runt 17.000 i månaden (EXKL. dessa extra pengar) då gämfört med alla dessa värnpliktiga vi har som jag vill lova er har det kämpigare än många andra tjäna 66kr/dag och javisst.. naturligtvis så har en hel del värnpliktiga så dem kan ju inte tjäna 17.000 dem också men det jag menar är mer extra ersättningen som dem går miste om när dem andra som är på IA 06 ska få hela tårtan för sig själv och dessutom träna över 17.000.

Hoppas jag har förklarat så enkelt som möjligt, är det oklarheter så fråga.

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Väldigt luddigt skrivet måste jag säga. Men det där är väl någonting man gör efter lumpen? Dvs man blir anställd av försvarsmakten, 17000 är väl före skatt också. Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att leka krig för så lite pengar. Skulle min arbetsgivare dessutom få för sig att jag ska sova på jobbet i tält, skulle du få slänga fram bra mycket mer än en sketen oskattad femhundring!!!

Låter som att du är bitter för att du gärna ville vara med o leka? :7peta

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Suomalainen skrev:
2168334

:Wörd

Det bästa jag har gjort var när jag på muckardagen lämnade tillbaka returbiljetten(Sthlm/Boden) till min adjutant.

Mina befäl tjatade konstant sista två månaderna på mig och ville att jag skulle bli yrkesofficer. För att få slut på tjatet ansökte jag och blev antagen men tackade nej sista dagen och lämnade igen biljetten som hade tagit mig upp till lapphelvetet igen Efter muck...

Trivdes väl iofs hyffsat och var en duktig liten stridspitt men aldrig i helvete att jag skulle vilja ha det som yrke.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Suomalainen skrev:
2168334 Väldigt luddigt skrivet måste jag säga. Men det där är väl någonting man gör efter lumpen? Dvs man blir anställd av försvarsmakten, 17000 är väl före skatt också. Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att leka krig för så lite pengar. Skulle min arbetsgivare dessutom få för sig att jag ska sova på jobbet i tält, skulle du få slänga fram bra mycket mer än en sketen oskattad femhundring!!!

Japp jag ber om ursäkt, det var mycket att berätta så jag orkade inte anstränga mig alldeles för mycket för att få en perfekt beskrivning.

Japp det är före skatt men jag har kollat upp det lite närmre.
Skyttesoldat tjänar 16.000 under utbildningen då dem mest kommer sova på campen & 21.000 (+ eventuell risktillägg) under perioden dem är på uppdrag utomlands.
Och en värnpliktig vagnschef Strf 90 tjänar 20.400kr respektive 25.400 på utlandstjänsten.
Det är en hel del endå tycker jag att tjäna som en 20åring och det jag inte håller med om är att alla värnpliktiga tjänar 66kr/dag, det är rena slavlönen medans dem tjänar då hyfsat PLUS att dem ska ha alla tillägg också som vi även betalar dem. Dem är Sveriges soldat och dem ska inte ha extra betalt för att dem ska sova i tält eller annat.. en soldat ska tjäna en fast lön och göra sin uppgift där efter.
Bara för att jag är byggnadsarbetare så ska inte jag ha mer betalt för att mina arbetskläder faktiskt blir skitiga eller jag får äta min mat i en arbetsbod.

Hehe, jag visste att det skulle komma upp. Men ärligt talat så nä, jag sökte inte ens tjänsten.

Last edited:

QUIKSILVER

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
....
Hmm... Som jag förstår det blir du bitter för att dina kompisar som du genomför värnplikten med kommer att få bra mycket mer i lön för något, som du tror ,är i princip som lumpen..?

Fråga dig själv vad du skulle vilja ha i lön för att åka utomlands om t.ex. 5-10 år när du har arbetat och skaffat dig en hyfsad lön. Lägg till allt det negativa på hemmafronten som tillkommer när du gör en mission...

Sverige har ganska dåligt avlönade soldater i utlandstyrkan sett till BNP och jämfört med skattelättnader och liknande som andra länder får..
Vill du hellre att dom som åker får liknande lön som i lumpen, 66kr/dag eller vad det nu var...det skulle innebära att det bara är nymuckade soldater som kommer att åka, den missionen skulle jag definitivt inte vilja vara en del av...

Lite kul iofs att någon som har sån liten koll har så mycket åsikter...

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
QUIKSILVER skrev:
2169559 Hmm... Som jag förstår det blir du bitter för att dina kompisar som du genomför värnplikten med kommer att få bra mycket mer i lön för något, som du tror ,är i princip som lumpen..?

Fråga dig själv vad du skulle vilja ha i lön för att åka utomlands om t.ex. 5-10 år när du har arbetat och skaffat dig en hyfsad lön. Lägg till allt det negativa på hemmafronten som tillkommer när du gör en mission...

Sverige har ganska dåligt avlönade soldater i utlandstyrkan sett till BNP och jämfört med skattelättnader och liknande som andra länder får..
Vill du hellre att dom som åker får liknande lön som i lumpen, 66kr/dag eller vad det nu var...det skulle innebära att det bara är nymuckade soldater som kommer att åka, den missionen skulle jag definitivt inte vilja vara en del av...

Lite kul iofs att någon som har sån liten koll har så mycket åsikter...

Att jag har så lite koll är det inte, kanske inte var samma för dig men under min lumpentid så var det jäävligt mycket tjat och informationsmöten i aulan om just missioner och erfarna folk som berättade om sina missioner.

Jag vet om att värnplikten och kriget man lär sig under värnplikten inte är den samma som under en utbildning och mission.
Att dem tjänar si och så bryr jag mig inte om och jag kan säga att jag då kanske har turen(?) att jag tjänar bättre än dem i längden och skulle jag även av någon anledning ha en mindre lön än det så skulle jag värdesätta att få bo hemma och fritidslivet framför.
Men, det jag försöker på ett klurigt sätt berätta är om extra tillägget som tillkommer vid olika tillfällen, närmre bestämt så är det ju 151 anställda gånger 200 respektive 500 och även andra tillägg.
Och skulle vi vara ett land gämfört med USA med en jävla massa yrkesmilitärer och diverse inom armen där så skulle jag inte bry mig men all de gnäll staten, regeringen och ÖB har om att försvarsmakten kostar oss mycket pengar då dem redan har laggt ner olika regementen är där ingen bakgrund till längre nu ju, all dess extra tillägg dem får skulle nästan ett regemente klara av att starta upp en ny tjänst för.

Och, observera att jag unnar "mina polare" och alla andra som jag även inte känner deras lön som är bra/dålig för sin uppoffran till riket. Och även om ni läser igenom en gång till så ser ni också att detta är inget som jag är "irriterad" över på mina lumparpolare naturligtvis vilket jag har uppfattat att ni tror det är.. eller? :va

Men whatever så har vi inte samma åsikter så vi kan lägga ner det hela...
Ha det bra,gonatt

Last edited:

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
De som skriver på för IA 06 gör färdigt lumpen först, sedan går de in i IA och får då lön.
De tjänar väl som vilken arbetare som helst ? Så jäkla kul är det inte att bo i tält eller förläggning i 2 år...eller ?
För övrigt så ska du inte uttala dig om utlandstjänst om du inte varit ute själv...
När det visslar 12½:eek:r över huvet på dig så tycker inte jag 21.000 i månaden + risktillägg är speciellt bra..

Visst har vi haft det slött och solat järnet iband, som sist i Liberia...men en promenad i 2-3 timmar i full stridsutr i 35 gradig sol och över 90% luftfuktighet är som en 8 timmarsdag på bandet här hemma.

I all välmening :tomten

gammelyxan :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Det är dåligt betalt för att riskera sitt liv...
Mycket dåligt.

Betydligt mer betalt till de flickor och pojkar som åker ut tycker jag - och det skattefritt.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
OMG vilket jävla avundsjukt gnäll!
Gör något bättre med din tid istället för att sitta och vara avundsjuk på dina polare som råkar få ett par hundra extra när de riskerar sina liv!
Gå en kurs i svenska t.ex, så att man slipper läsa ditt inlägg 5 ggr innan man förstår vad du menar... :7peta

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
mikael-carla skrev:
2170648 De som skriver på för IA 06 gör färdigt lumpen först, sedan går de in i IA och får då lön.
De tjänar väl som vilken arbetare som helst ? Så jäkla kul är det inte att bo i tält eller förläggning i 2 år...eller ?
För övrigt så ska du inte uttala dig om utlandstjänst om du inte varit ute själv...
När det visslar 12½:eek:r över huvet på dig så tycker inte jag 21.000 i månaden + risktillägg är speciellt bra..

Visst har vi haft det slött och solat järnet iband, som sist i Liberia...men en promenad i 2-3 timmar i full stridsutr i 35 gradig sol och över 90% luftfuktighet är som en 8 timmarsdag på bandet här hemma.

I all välmening :tomten

gammelyxan :rolleyes:

Okejdå, japp.. jag har inte gjort utlandstjänst men jag har ett ganska stort intresse av armen i allmänhet så jag har läst en hel del om det, även då sk. bloggs från folk och sådant.
Absolut så har du som varit iväg större koll än vad jag har här hemma men, hur ofta är det som ni kommer i skarp strid?
För vad jag har hört och läst så är det inte alls ofta det händer, och händer det så gör dem det under skymning, dis eller natt då ni inte har chans att se dem för ni lär skjuta väldigt mycket bättre än dem... eller har jag fel?

Personer som inte tänker argumentera/diskutera här kan ge fan i att skriva i denna tråden. ni verkar, om jag nu har så lite koll på läget ha ännu mindre koll och endast leka tuffguys som skriver en massa påhopp.

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Quaya skrev:
Personer som inte tänker argumentera/diskutera kan ge fan i att skriva i denna tråden, ni verkar, om jag nu har så lite koll på lägen inte kunna någonting alls förutom vara tuffguys som skriver en massa påhopp.

Köp ett eget forum, där kan du bestämma vilka som får svara och inte...

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Kuritas skrev:
2171591 Köp ett eget forum, där kan du bestämma vilka som får svara och inte...

Ja och fortsätter du läsa vad jag skrevit så är det påhopp som skriv och inte för fem öre någon diskution.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Om du tror att det enda jobbiga med utlandstjänstgöring är att man kan bli beskjuten å hamna i strid så bör du ta reda på mer fakta å skapa dig en bättre bild av vad det verkligen handlar om.

Naturligtvis finns det skillnader mellan olika tjänster och missioner etc. men lättförtjänta pengar som du verkar tycka är det knappast.

Quaya skrev:
Absolut så har du som varit iväg större koll än vad jag har här hemma men, hur ofta är det som ni kommer i skarp strid?
För vad jag har hört och läst så är det inte alls ofta det händer, och händer det så gör dem det under skymning, dis eller natt då ni inte har chans att se dem för ni lär skjuta väldigt mycket bättre än dem... eller har jag fel?

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
Vilket jävla gnäll för lite extra pengar när de är ute och övar tänkt på att det är rätt mycke krav också och rätt begärsad frihet under de två år de anställda.
Sen har många yrken i sverige har traktamente när man arbetar på annan ort än där man är stationerad vanligtvis.

Quaya skrev:
2171584
[/B]

Nä det händer inte ofta vilket är tur det

Men du har fel när det gäller att vi inte ser dem när det är mörkt mm det gör vi även om det blir en aningen svårare att se men tack vare mörkerhjälpmedel,vagns irv mm så är det vi som äger natten !

Nicke/ också gammelyxa!

Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Vad finns det att handla på PXet på Liberia-campen?
Åker dit ett par veckor i Juni. Kanske köpa nån kamera eller liknande.

Var göra nere på stan på de där bevakade kvällarna då?
:va

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Quaya skrev:
2169796 Och skulle vi vara ett land gämfört med USA med en jävla massa yrkesmilitärer och diverse inom armen där så skulle jag inte bry mig men all de gnäll staten, regeringen och ÖB har om att försvarsmakten kostar oss mycket pengar då dem redan har laggt ner olika regementen är där ingen bakgrund till längre nu ju, all dess extra tillägg dem får skulle nästan ett regemente klara av att starta upp en ny tjänst för.

Har du egentligen den blekaste aning om vad du pratar om?
Vet du vad det kostar att driva ett regemente?
Vet du över huvud taget hur kostnaderna för ett regemnte är fördelade?

De tillägg de får är en piss i missipi i jämförelse med vad ett regemente kostar.
Hyra för lokaler och löner, dvs fasta utgifter, äter upp det mesta av ett regementes budget på ett år.
Ekonomiproblematiken i FM är inte ett resultat av för höga lönekostnader, den beror på en rad andra faktorer.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Och jag har snart pluggat tre år på högskola med studielån och kommer att få 16800:- i ingångslön.

Sluta gnäll!

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Quaya skrev:
2171584 Okejdå, japp.. jag har inte gjort utlandstjänst men jag har ett ganska stort intresse av armen i allmänhet så jag har läst en hel del om det, även då sk. bloggs från folk och sådant.

Fråga någon som var på de tidiga missionerna i Bosnien hur det var...
Fråga någon som var med vid kravallerna i Kosovo hur det var. Det sköts betydligt mer än vad som har framkommit i media vid dessa kravaller. Från båda sidor...
Dessutom händer det en väldigt mycket på missionerna som aldrig nämns i Sverige.

/
En som jagat slivo-skyttar, handgranatskastare, krigsförbrytare och annat löst folk...

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Alla får skriva i en tråd så länge man följer www.sporthoj.com/regler.php
Vill någon ta över www.sporthoj.com så att alla gör som man själv säger får man ta det med Swedie.
Att börja tråden med ett rykte är helt ok men när man förtalar en kategori människor som riskerar sitt liv för allas säkerhet är det inte ok.
Att inläggen grundar sig på nått som lästs i någons blogg gör det inte bättre.
Mina 2 cent...
Och jag har aldrig hört mer gnäll..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM