Förvara hoj i förråd!? Brandsäkert!?

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Hej å hå.

Har nyligen fått klagomål från min bostadsrättsförening att jag förvara min mc i mitt privata föråd.

Anledningen är att eftersom det finns risk att bensin läker och kan antändas på en varm motor.

Eftersom vi har en datacentral + bergvärme pump 4 rum bort blir kostnaden stor om förråden skulle brinna upp.

Men vad är egentligen chansen att det skulle börja brinna ?
510 grader börjar bensin brinna.
Å den tempen har ju knappast motorn å avgasystemet ligger på den tempen i Max 30 SEK efter avstängning.

Någon som har någon erfarenhet i denna frågan

Med vänlig hälsning, Linus

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Använd sökfunktionen, Det har avhandlats ett antal gånger. Men i korthet har din BRF rätt. Du får inte ha så mycket bensin i ditt förråd.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det nu är kombinationen bensin och varm motor dom oroar sig för så är det väl bara att du inför en timmes karantän utomhus innan du ställer in hojen efter en körning.
Var tillmötesgående, visa förståelse för deras oro och ge förslag på lösning så kommer du nog längst.

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Ja det är varm motor kombinerat med bensin dom e oroliga för. Och nej jag har noll förståelse för det.
Detta är ett led i att få mig att inte ha mina motorcyklar där.

Allt börja med att dom tycker jag förstör rabatterna när jag rullar ut dom ( rullar ca 15 cm ut på lite jord)

Sen lätt dom för mycket så det stör grannskapet.
Och nu brandrisken.

Kan ju tillägga att det är parkering för bilar runt hela förrådet.

Kan även tillägas att det förvaras gasol + fotogen + tändvätska + däck i ordföradents föråd.
Är inte detta minst lika om inte mer brandfarligt.

Somsagt detta är bara ett led att få mig att flytta.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Som sagt - det har diskuterats tidigare - men..

Det är lite lustigt att man har rätt att ha ett hundra (100) liter bensin hemma i lägenheten eller balkongen där det vidare är full lagligt att sitta och röka eller tända levande ljus medans så fort nån har en mc med 8 liter bensin i tanken parkerad i ett garage då dj__ar...

Läs mer här;

https://www.msb.se/ribdata/filer/pdf/25569.pdf

Så länge det är bensin i tank/reservdunk så säger åtminstone berörda myndigheter OK.
Och varför är det säkrare med en gammal rostig Ford Taunus parkerad i ett garage än en mc i samma garage..? Din BRF kanske kan ta del av materialet innan ni diskuterar vidare.
Edit; Ni kanske kan hitta en lösning med ett garage eftersom i privata förråd är det som sagt inte tillåtet...

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är snurriga regler... I vårat cykelförråd får gärna en moped stå, men inte en MC.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
vi har fått mopedförbud i cykelförråd i vårt hus, grannen har en gammel mt5a där, skall forslas bort säger dom om den inte flyttas.. dock suger det att man inte får ha mc i cykelrum eller förråd, det håller jag med om. :( inte så lätt att hitta garageplats att hyra i närheten och framförallt inte särskilt billigt..

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det är snurriga regler... I vårat cykelförråd får gärna en moped stå, men inte en MC.

Det är för att de vill uppmuntra 15åringarna till att köra mer moppe så de förolyckas och vi blir av med dom från vägarna. :död (jupp jag körde också moppe, och nu i efterhand inser man hur jävla idiotiskt det var). Nu är det väl iofs hårdare körkortskrav.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Jag har ett uteförråd som är anslutet med 7 andra där jag har min hoj ståendes. Har bara bott här i ca 5 mån och ingen har sagt något om det, visserligen tror jag inte att det är så många som heller vet om det och det är väl så jag hade tänkt att fortsätta ha det.. Har 50m att rulla ut hojen till parkeringen där jag startar och stänger av hojen så ingen lär störas av ljudet iaf.

Skulle det bli problem får jag föreslå att man låter hojen stå ute i en timme innan den körs in.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som länken Kapten Kaos lade in säger så är det förbjudet att förvara brandfarliga vätskor i källarförråd.
Detta beror förmodligen på att ett källarförråd varken är särskilt brandskyddat eller ventilerat och att det skulle kunna stå och läcka ut ångor där utan att någon märkte det.
Till skillnad från en balkong där man, som Kaptenen säger, faktiskt får förvara 100 liter (dock endast i flera mindre behållare) där ju ångorna knappast kan ansamlas i någon större mängd.

Så jag föreslår också ödmjukhet inför styrelsen i din BRF för dels har dom rätt, och dels kan du kanske behöva deras hjälp med något en vacker dag.
Självklart kan du ju försöka utöva utpressning mot ordföranden om den inte heller följer reglerna men du kan nog själv räkna ut hur trivsamt det blir i längden.

jlun

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Hoj
KTM 990 SMT -11 BMW F800R -12
Finns ju även ett batteri i en mc som utan problem kan orsaka en brand om det blir lite kortis. Även risk för oljedropp, märken i efter däck m.m. Förråd är inte till för att förvara fordon. Jag sitter själv i styrelsen i min brf.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Finns ju även ett batteri i en mc som utan problem kan orsaka en brand om det blir lite kortis. Även risk för oljedropp, märken i efter däck m.m. Förråd är inte till för att förvara fordon. Jag sitter själv i styrelsen i min brf.

Ett batteri som sitter i en MC är risken liten att den bara blir kortis av sig själv, och även om det blir kortis är chansen liten att det börjar brinna. Lika stor chans att el-kablarna för belysningen i förrådet får kortslutning och börjar brinna.
Däck märken är minsta bekymret, det är ett förråd som kommer slitas oavsett så efter ett tag när hojen ej parkeras där med kommer folk som vistats i förrådet slita bort märkerna med hjälp av sand damm och sko märken. Oljespill undviks lätt genom att ha nåt under hela hojen som en tunnskiva av MDF eller liknande, det skulle en mc-ägare lätt kunna ordna.

jlun

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Hoj
KTM 990 SMT -11 BMW F800R -12
Det är i alla fall i slutändan upp till styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren att besluta vad som är tillåtet.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det är i alla fall i slutändan upp till styrelsen i bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren att besluta vad som är tillåtet.

Nej, styrelsen och/eller fastighetsägaren kan inte sätta sig över gällande lagstiftning - läs mer om detta ovan...

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Som sagt - det har diskuterats tidigare - men..

Det är lite lustigt att man har rätt att ha ett hundra (100) liter bensin hemma i lägenheten

100 liter totalt, det ska förvaras i 10 liters dunkar etc etc.
Det roliga är att det finns mer regler om däckförvaring än bensin nästan :0

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag har ett uteförråd som är anslutet med 7 andra där jag har min hoj ståendes. Har bara bott här i ca 5 mån och ingen har sagt något om det, visserligen tror jag inte att det är så många som heller vet om det och det är väl så jag hade tänkt att fortsätta ha det.. Har 50m att rulla ut hojen till parkeringen där jag startar och stänger av hojen så ingen lär störas av ljudet iaf.

Skulle det bli problem får jag föreslå att man låter hojen stå ute i en timme innan den körs in.

Är förrådet nära ett hus kan det vara problem om huset inte har brandvägg.

Jag har liknande förråd som du beskriver fast just min länga sitter ihop med ett hus, blev lite ståhej ett tag men sen kom det fram att huset har brandvägg så jag fick ha hojen där.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Bara ha skiten där, dem kan inte göra något. Har nog fått klagomål 100 gånger vid mig bor också i bostadsrättsförening. Gamlingarna har ju inget bättre för sig, så brukar be dem dra åt helvete.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!