Förvara hoj i förråd!? Brandsäkert!?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nej, styrelsen och/eller fastighetsägaren kan inte sätta sig över gällande lagstiftning - läs mer om detta ovan...

"Lagen" anger vad du maximalt får lov att ha i en fastighet eller likvärdig byggnad med människor i. Går du utöver det begår du ett lagbrott. Inte vad jag som fastighetsägare bestämmer är tillåtet...

Jag som fastighetsägare kan sätta lägre nivåer och det kan ha många olika orsaker. Försäkringen tex. Det kan vara ett framförhandlat villkor i den att inga brandfarliga vätskor överhuvudtaget kommer finnas i ett utrymme eller att det endast finns i ett därför avsatt utrymme.

Däremot kan jag hålla med om att om inget är sagt eller meddelat hyresgästen så fungerar ju "lagen" som en maxgräns.

Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
"Lagen" anger vad du maximalt får lov att ha i en fastighet eller likvärdig byggnad med människor i. Går du utöver det begår du ett lagbrott. Inte vad jag som fastighetsägare bestämmer är tillåtet...

Jag som fastighetsägare kan sätta lägre nivåer och det kan ha många olika orsaker. Försäkringen tex. Det kan vara ett framförhandlat villkor i den att inga brandfarliga vätskor överhuvudtaget kommer finnas i ett utrymme eller att det endast finns i ett därför avsatt utrymme.

Däremot kan jag hålla med om att om inget är sagt eller meddelat hyresgästen så fungerar ju "lagen" som en maxgräns.

Såklart, det jag menade var att styrelsen exempelvis inte kan bestämma att det är tillåtet att förvara bensin (oavsett mängd, uppdelning, etc..) i förråd om lagen säger nej, dvs sätta sig över gällande lagstiftning, vilket inlägget jag svarade på gjorde sken av...

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
100 liter totalt, det ska förvaras i 10 liters dunkar etc etc.
Det roliga är att det finns mer regler om däckförvaring än bensin nästan :0

Förvisso, men det är likafullt 100 liter hyfsat brandfarlig vätska.
På balkongnen får du ha det i 4 st 25-litersdunkar etc...
I den BRF jag bor blir det totalt arton tusen (18 000!) liter bensin - bensin i bilar och mc oräknat.
Hygglig brasa...:yoparty

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Att folk orkar hålla på att parkera i förråd när föreningen varnar en. :huvet

Betala för garageplats istället. Kolla om det är någon annan hojåkare som vill dela en bilplats om det inte finns specifikt för mc så kostar det kanske inte lika mycket heller.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Är förrådet nära ett hus kan det vara problem om huset inte har brandvägg.

Jag har liknande förråd som du beskriver fast just min länga sitter ihop med ett hus, blev lite ståhej ett tag men sen kom det fram att huset har brandvägg så jag fick ha hojen där.

Det är väl nån meter till närmsta husvägg som även är brandskyddad.

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Jag hade samma problem med min förra hoj. Ställde den tillfälligt ett par dagar i vårt förråd/cykelförråd men blev tvungen att flytta den. Jag tror inte lagen finns och BRF oroar sig för att hojen ska självantända, för det är nog lika stor chans att det händer som att ett bankvalv får ben och bara råkar springa öppet till min dörr. Problemet är väl för att det är ett gemensamt utrymme, även om det inte är öppet för allmänheten så har andra boende tillgång till förrådet och det finns ju alltid en felmarginal att någon obehörig släpps in och gör satyg, alternativt att man har en pyroman i sin BRF.

Det är i alla fall min tanke. Jag flyttade snällt ut hojen, även om det nu hade varit väldigt lämpligt att ha den i förrådet. Nu står den i lägenheten istället, med endast tillåten mängd soppa i tanken :D.

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Att folk orkar hålla på att parkera i förråd när föreningen varnar en. :huvet

Betala för garageplats istället. Kolla om det är någon annan hojåkare som vill dela en bilplats om det inte finns specifikt för mc så kostar det kanske inte lika mycket heller.

Om du har en överfull parkering med lång väntelista och närmsta shureguard 5km från där du bor där du kan få hyra 1kvm för 400/mån eller möjligen lyckas hitta ett garage att hyra lika långt bort av någon kärring för 1000/mån som ändå ska förvara nåt skit där inne så du inte får plats eller kan mecka MEN du har ett förråd 3m från din ytterdörr. Då, bor du som jag bor.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag hade samma problem med min förra hoj. Ställde den tillfälligt ett par dagar i vårt förråd/cykelförråd men blev tvungen att flytta den. Jag tror inte lagen finns och BRF oroar sig för att hojen ska självantända, för det är nog lika stor chans att det händer som att ett bankvalv får ben och bara råkar springa öppet till min dörr. Problemet är väl för att det är ett gemensamt utrymme, även om det inte är öppet för allmänheten så har andra boende tillgång till förrådet och det finns ju alltid en felmarginal att någon obehörig släpps in och gör satyg, alternativt att man har en pyroman i sin BRF.

Det är i alla fall min tanke. Jag flyttade snällt ut hojen, även om det nu hade varit väldigt lämpligt att ha den i förrådet. Nu står den i lägenheten istället, med endast tillåten mängd soppa i tanken :D.

Vilken lag var det du inte trodde fanns..?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Som kuriosa så kan man bli lite fundersam över regelverken. Man "får" ha rätt så mycket eldfarligt i lägenhet och förråd trots allt.

Men jag har gått brandsyn och fått nedslag på en I-Balk i stål som varande brandfarligt materiel..:confused::död Vi fick inte öppna för allmänheten innan den var regelmässigt brandskyddad.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Om du har en överfull parkering med lång väntelista och närmsta shureguard 5km från där du bor där du kan få hyra 1kvm för 400/mån eller möjligen lyckas hitta ett garage att hyra lika långt bort av någon kärring för 1000/mån som ändå ska förvara nåt skit där inne så du inte får plats eller kan mecka MEN du har ett förråd 3m från din ytterdörr. Då, bor du som jag bor.

Om det är det Skärhamn som jag tänker på som är i Bohuslän, innevånare 3200, så är nog inte problemet lika stort som i Stockholm kanske?

I en sån stad så känns det ju som att man kan parkera på gatan med nycklarna i tändningslåset utan att någon ska "låna" hojen.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Som kuriosa så kan man bli lite fundersam över regelverken. Man "får" ha rätt så mycket eldfarligt i lägenhet och förråd trots allt.

Men jag har gått brandsyn och fått nedslag på en I-Balk i stål som varande brandfarligt materiel..:confused::död Vi fick inte öppna för allmänheten innan den var regelmässigt brandskyddad.

Du får inte ha ett skit i ditt förråd - det är det som är poängen...
Brandfarligt alltså.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Stålbalkar blir väldigt lätt mjuka när det blir varmt, och när bärande stålbalkar böjer sig så rasar hela hus ganska lätt...

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Driver du med oss lr har du bara formulerat dig dåligt!?
Men balken brandisolerar man inte för att den är brandfarlig. Utan för att skydda den från brand så den inte ger vika om en brand skulle börja i lokalen:fakta

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Driver du med oss lr har du bara formulerat dig dåligt!?
Men balken brandisolerar man inte för att den är brandfarlig. Utan för att skydda den från brand så den inte ger vika om en brand skulle börja i lokalen:fakta

Det är väl för att den leder värme väldigt effektivt oxå, så risken för spridning ökar??

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Nej!
En stålpelare står nästan alltid i en brandcell. Kan va en stålbalk som är i 2 brandceller. Men det har inget med saken att göra.

Det är väl för att den leder värme väldigt effektivt oxå, så risken för spridning ökar??

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Det var tokigt formulerat nu när jag läser det själv. Jag menade inte att jag inte trodde den fanns. Utan jag pratade om anledningen till att den fanns.. alltså att jag inte tror att anledningen till att lagen finns är för att hojen ska börja självtända..... osv.

Vilken lag var det du inte trodde fanns..?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!