Förvara hojen i carport över vintern

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Tjena,
Undrar om det är så himla farligt att förvara hojen "utomhus" över vintern? Har en tio år gammal, grymt välvårdad VFR. Just nu står den under ett MC-kapell i mor och fars carport, alltså utan dörr och sådär, så blir det kallt ute så blir det kallt på hojen. Bara man ser till att det är ordentligt frysskydd i kylarvätskan, borde den då inte klarar ett par kalla februarinätter? jag hittar inget bra värmegarage till den, och tycker faktiskt att den borde fixa ett par minusgrader. kommer den paja? fyll upp tanken, ta in batteriet och byta olja/nu i höst eller i vår innan första repan. låter det som en plan, eller förstör jag något?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har aldrig haft hojar ute, men väl ett Monster 900ie och S2R i ett garage där värmen inte var på, så att det var lika kallt som ute. Inga som helst problem. Jag tömde tanken, bytte oljan så de inte stod med gammal olja i, spryade in ett tunnt lager olja in i cylindrarna, smörjde in kedjorna, hade på 5-56 på en hel del detaljer. Batterierna var kvar med anslutna CTEK. Startade upp på första försöket på våren och allt var belissimo.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Byt oljan nu, det bildas en massa otrevligheter i den när den används, som man inte vill ha i motorn under vintern. Men annars så har du en rätt bra plan! Jag kanske skulle ha ett kapell som stänger ute fukt, men inte stänger den inne, om du förstår vad jag menar? Helst bör det inte ligga å slå mot hojen om det blåser å har sig heller.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Som påpekats, inga problem alls. Ett batteri laddas ur långsammare när det står kallt. Elektronerna rör sig helt enkelt långsammare vilket gör att du inte behöver tänka särskilt mycket på det heller utan möjligtvis underhålls ladda det en eller 2 ggr under vintern. Beror klart lite på batteriets kondition, själv har jag aldrig underhållsladdat på vintern men alltid startat utan problem på våren. Töm inte tanken utan gör precis som du sa, lämna bensin i och då helst mer än 50%. Detta mest för att inte få för mycket fukt i bensinen då om den står med väldigt lite bensin under en tid väldigt kallt bildas kondens i tanken.
Du har rätt, en hoj klarar minusgrader utan problem, det är ju ändå ett fordon och dom klarar en smällkall vinter utan problem. Finns ett flertal som även monterar på isdubb och kör RR på is på vintern med sina racers......verkar ju skitkul men jag hade nog aldrig vågat testa själv :)
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Kom på en grej till, lästa i lite andra trådar, och där skriver en del att de sprutar 5-56 på olika delar, var ska man spruta det? på gaffelben och sådär för att de inte ska kärva sen, eller vad är nyttan/onyttan med det? håller sig hojen fräschare? och om ni tycker att man ska smörja lite här och var, beskriv gärna var...
Tack för alla svar om carporten!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kom på en grej till, lästa i lite andra trådar, och där skriver en del att de sprutar 5-56 på olika delar, var ska man spruta det? på gaffelben och sådär för att de inte ska kärva sen, eller vad är nyttan/onyttan med det? håller sig hojen fräschare? och om ni tycker att man ska smörja lite här och var, beskriv gärna var...
Tack för alla svar om carporten!
Smörj in sånt som ska vara insmort tex alla vajrar, alla leder (vid kopplingsgrepp, fotbroms, växelpedal mm). Sen skadar det inte att smörja på lite på sånt som kan rosta, men då snackar vi ju inte indränkning, utan bara en fin hinna.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fukten borde väl vara det största problemet när den står ute?

Har aldrig fattat det där med underhållsladdning! Jag bukar låta den stå och så en dag innan jag ska ut så sätter jag den på laddning och låter den stå över natten! Funkar perfekt!
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Har haft två hojar i en lada över vintern. Båda gångerna så pajade packboxarna i framgaffeln. Vet inte om det berodde på kylan. Kanske bara otur. Hojarna hade i alla fall några år på nacken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutsatt att batteriet är laddat och glykolhalten är tillfyllest så är det inte minusgraderna i sig som är "problemet" med utomhusförvaring. Problemet är variationerna i temperatur och luftfuktighet som ger kondensutfällning både externt på hojen samt även intern i motorn om inte avgasrör och/eller luftburk tejpas igen.
Det kan av samma orsak vara bra att spraya alla korrosionskänsliga ytor som tex gaffelrör, kolvstänger i stötdämpare, alla lackade och polerade ytor på motorn, polerade alufälgar mm med tex WD40, 556 eller Biltema X4.

Annars kommer det lätt bli korrosion när den ständing återkommande kondensen får metallytorna att drypa.

Att ha hojen stånde i en förvisso kall men torr lada under vintern är därför bättre än ha hojen ståendes under bar himmel på tex en gräsmatta med kapell över, ty i det sistnämna faller kommer markfukt att tex stiga upp under kapellet etc.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Har ni kapell över i tex kallgarage så kan det vara en ide att lägga under en torrboll.
Det brukar trots kapell alltid dra åt sig lite fukta. Känns bättre iallafall att ha en torrboll och de kostar inte många tior.

Spraya o smörj lite här o var,även det skyddar skruvar osv från att ärga.
En ordentlig tvätt och vaxning av hojen är oxå ett plus innan det får dvala.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ett kapell som står och viftar en hel vinter kan vara nog så illa mot lack och annat. Skippa kapellet eller fäst det seriöst, och kontrollera det ofta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett kapell som står och viftar en hel vinter kan vara nog så illa mot lack och annat. Skippa kapellet eller fäst det seriöst, och kontrollera det ofta.

Håller med. Ett kapell som tillåts flappra mot lacken slipar denna matt på kort tid under blåsiga höstnätter.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Jag har alla mina hojar i en kall bod. Harleyn har jag kostat på motorkonservering. Minns inte vad den heter men den säljs bla på marinor och säkert i MC-butiker.

Man sprayar in medlet i förgasaren under tomgång tills motorn stannar, sedan duttar man i lite i varje cylinder oxå. Det är ju bökigare på en radfyra med inbyggdluftburk o grejer iof. På mina radfyror har jag skippat det och det har funkat bra ändå.

Kylarvattnet ska ha rätt fryskydd som sagt.

Kapellet kan repa lacken om det nöter på hojen vid blåst, som ngn redan sagt.


Fan vad trist att säsongen är över..:huvet
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Ett tunnt bladmått är ett alldeles utmärkt verktyg att lyfta läpparna på packboxarna med. :tummenupp
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Om man ska vara petig är det bättre med vasselinspray eller silikonspray då en roslösare torkar ut gummit i packboxar eller likn.
 

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Detta med att byta oljan. Måste det göras trots att man tex gjorde stor service för ca 200mil sedan eller klarar den sig endå. Min kommer dock stå i varmgarage.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top