förvara olja i PET flaksa eller dyl.

Ilovhol

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
norrland
Hoj
110
Hallå! Det är så att jag har en stordunk med olja men skulle behöva ha en liten flaska med olja också ( ca 1 liter ). Fräter Mc-oljan på en vanlig PET flaska? Kanske en sådan här flaska man har med sig till gymmet skulle vara bäst, en vatten flaska med sugkork alltså, dem är ju mjuka och fina! Dela med er av era kunskaper åt mig!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Öhhh?

Fickplunta? Kåsa?


Menar du allvar? Varför ska du släpa runt på lite olja? Köp en liter då, så får du en bra flaska på köpet.


...Eller testa en shaker, hälften vermount hälften 10/30 brukar vara idealiskt :jisses
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Ilovhol skrev:
Hallå! Det är så att jag har en stordunk med olja men skulle behöva ha en liten flaska med olja också ( ca 1 liter ). Fräter Mc-oljan på en vanlig PET flaska? Kanske en sådan här flaska man har med sig till gymmet skulle vara bäst, en vatten flaska med sugkork alltså, dem är ju mjuka och fina! Dela med er av era kunskaper åt mig!

Jag hadde olja i en 0,5L petflaska.. oljan blev grumlig efter att ha varit där i ett par veckor så det använde jag inte. vet ej vart det komme från om det var nått med plasten.. motor olja kan vara rätt hårt mot gummie och plas.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Seriöst, vad gör ni egentligen med oljan däruppe i Norrland? Dricker ni den eller vad är det frågan om :brinnerup
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Vi pratar tvåtakt eller?

enklast är väll att ta en gammal tvåtaktsoljeflaska, det är ju inga problem att hitta 1liters...

Kanske jag missar något?
(själv står det alltid en dunk färdigblandat hemma i garaget, men då hämtar jag ju ny med bilen och det funkar inte för alla. Om amn typ inte har bil...)
 

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
Ilovhol skrev:
Hallå! Det är så att jag har en stordunk med olja men skulle behöva ha en liten flaska med olja också ( ca 1 liter ). Fräter Mc-oljan på en vanlig PET flaska? Kanske en sådan här flaska man har med sig till gymmet skulle vara bäst, en vatten flaska med sugkork alltså, dem är ju mjuka och fina! Dela med er av era kunskaper åt mig!
vafan skulle olja fräta för om man inte har bensin i den :kocko
 

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
christian8371 skrev:
olja löser upp plasten. så det är inte bra att ha oljan i en pet flaska
ok men verkar endå inte nån höjdare att ha me sig olja överallt lr finns det nån bra anledning?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sne_snopp skrev:
ok men verkar endå inte nån höjdare att ha me sig olja överallt lr finns det nån bra anledning?

Jag gissar på att han ska ha med oljan på hojen så att han kan blanda vid tankningen.
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
sne_snopp skrev:
vafan skulle olja fräta för om man inte har bensin i den :kocko

plast är oljebaserad.... Vissa plaster löses upp lättare av olja än andra...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Olja i PET flaskor ger "bleeding" effekt, brandfarligt, samt PET har låg värmetåliget. Ta en "vanlig" HDPE flaska istället.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Bas_Rutten skrev:
plast är oljebaserad.... Vissa plaster löses upp lättare av olja än andra...

Men förutsätt att alla plastbehållare löses upp av olja om inte motsatsen är bevisad.
Inte skoj att att hälla i olja i hojen som har fått mjukgörare och andra komponenter från plasten i sig.

Använd enbart behållare som är avsedda för olja, tex gamla oljeflaskor eller liknande.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Köp en flaska castrol TTS så får du en mjuk fin hällpip också..
Annars kan du få ett par av mig mot avhämtning :)

CASTROL%20TTS.jpg
 

Ilovhol

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
norrland
Hoj
110
fungerar prima med min vattenflarra, den är tillverkad av PE-HD liksom de flesta andra oljeflaskor/bensindunkar
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hade en PET-flaska med motorolja i under mekbänken i minst ett år, inget konstigt med oljan, inga beläggningar eller grumlighet i plasten heller så det verkar funka utmärkt
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Beror kanske på vad som funnits i PET:en innan. Coca coola kanske lämnar kvar rester i flaskan som löses upp av oljan och gör den grumlig. Kanske.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top