Förvaring av hoj i varmgarage över vinter!

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Fagervik
Hoj
Ingen just nu
Vad är det för saker som man ska fixa o dona med innan man ställer in en hoj över vintern i ett varmgarage? Är det samma regler som gäller för ett kallgarage? eller är det nån annan skola som man kör med då?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Är väl samma procedur
Ladda batteriet
Nytvättad
Ev ny olja om man är noggrann
Depåstöd eller rulla den ibland för att inte däcken ska ta stryk.
Och INTE starta den om man inte ska köra den riktigt varm, även om det lockar när säsongen är långt borta.
 

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki zx6r -98
ska fögasare å tank va tomma eller mår den bättre av lite fuktande bensin?
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har aldrig gjort ett skit med nån av mina hojar. Jo förresten jag har tagit bort batteriet på någon och laddat litegrann. Det har inte varit några som helst problem. På hd:n kunde en smula tryck gå ur bakdäcket det är väl det ända som hänt. Skitiga o jävliga har de också varit.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
ska fögasare å tank va tomma eller mår den bättre av lite fuktande bensin?

Tanken full. Förgasare tömda.

Jag har aldrig gjort ett skit med nån av mina hojar. Jo förresten jag har tagit bort batteriet på någon och laddat litegrann. Det har inte varit några som helst problem. På hd:n kunde en smula tryck gå ur bakdäcket det är väl det ända som hänt. Skitiga o jävliga har de också varit.

Det enda jag gör med min hoj på vintern är att köra. "Ställa undan"? Vem fan är det? :va
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
i vintras hade jag ej tömt förgasarna men den startade så fint i våras ändå. (varmgarage)
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Jag har aldrig gjort ett skit med nån av mina hojar. Jo förresten jag har tagit bort batteriet på någon och laddat litegrann. Det har inte varit några som helst problem. På hd:n kunde en smula tryck gå ur bakdäcket det är väl det ända som hänt. Skitiga o jävliga har de också varit.

Har faktiskt inte heller gjort nått större inför vintern. Tagit ur batteriet bara och laddat det lite ibland.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fan komma med en sån här tråd redan får ju höst nojja :skrämd Men som tidigare skrivit så handlar det lite om hur noga du är? men att ta ut batteriet och underhålls ladda det kan ju va en bra idé så du slipper kasta det till våren :tummenupp
 

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Fagervik
Hoj
Ingen just nu
har märkt att många tycker att man ska tömma förgasaren! är detta ett stort jobb?? det är min första vinter... kanske därför dessa dumma frågor!!
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
har märkt att många tycker att man ska tömma förgasaren! är detta ett stort jobb?? det är min första vinter... kanske därför dessa dumma frågor!!



Din första vinter? ...är du inte lite för liten att köra hoj då? :crash

Finns väll nån skruv man skruvar ur och tömmer med? Annars borde det funka att slå av bensinkran och köra till den dör?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Soppan nuförtiden är så kass att jag skulle rekomendera att ställa av med full tank men köra förgasarna tomma (antingen slå av kranen och köra tomt eller dränera flottörhusen)

Därefter skulle jag rekomendera att tappa ur en skvätt ur tanken innan man startar upp den inför våren för att få bort urfällningar som samlas i botten.

Vad jag gör?
Jag kör tills jag tror att snön ska börja ligga kvar på backen, sen ställer jag den på centralstödet över vintern, tar fram den lika skitig som den var när jag ställde bort den, startar den utan att göra ett skit åt den och svär över att den rycker och har sig dom första tankarna på grund av skit i förgasarna/tanken...

STP injectioncleaner/Akuthjälp brukar funka för att bli av med ryckningarna om dom är allvarliga....
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
förklara hur man lossar på batteriet när hojen är fulltankad tack :)
Det är ju inte bra och lyfta på tanken när det finns mer än 5 liter bensin..riskerar läckage..
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
förklara hur man lossar på batteriet när hojen är fulltankad tack :)
Det är ju inte bra och lyfta på tanken när det finns mer än 5 liter bensin..riskerar läckage..

Enklast är väl att ha en snabbkoppling från batteriet till en underhållsladdare typ CTEK och ha det påkopplat hela vintern. Det har iaf jag.
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Enklast är väl att ha en snabbkoppling från batteriet till en underhållsladdare typ CTEK och ha det påkopplat hela vintern. Det har iaf jag.

Men jag måste la ändå skruva loss batteriet för att koppla på laddaren? Kommer inte åt annars, batteriet sitter precis under tanken. :gnissla
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Vad menas då med "ordentlig varmkörning"? Upp till 70 grader och sen är man nöjd eller stå och puttra några minuter med arbetstemperatur?

motorn arbetar som bäst när oljan e runt 80 grader..men 60-70 e la helt ok.
så med ordentlig varmkörning menar man att de ska vara iaf. minst 60-70 grader där nånstans. det borde räcka
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Men jag måste la ändå skruva loss batteriet för att koppla på laddaren? Kommer inte åt annars, batteriet sitter precis under tanken. :gnissla

Snabbkopplingen kan du sätta på utan att för den skull ha en full tank. Vitsen är att du ska slippa sånt trassel.
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Snabbkopplingen kan du sätta på utan att för den skull ha en full tank. Vitsen är att du ska slippa sånt trassel.

ok tack :tummenupp vet du vart man kan få tag på denna snabbkopplingen? :)

hmm kom på nu att jag inte har något strömuttag i garaget (gemensamt garage)..de blir svårt de här
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top