Förvirrade mc-köpare

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Lite här och var faktiskt
Hoj
KTM 525
loser skrev:
2188763 Eller min personliga favorit. Folk som kommer och provkör, frågar om absolut lägsta priset. Säger att de skall fundera, ringer och frågar lite till. Det kommer en annan spekulant som tar bilen / hojen / båten på rotmos. Man blir lättad över att affären är över, tills spekulant nr 1 ringer och skall fråga / pruta lite till. Man svarar att den är såld, varpå helvetet bryter lös och man är världens idiot för att han skulle minsann ha den?!?!?!? Den som ger mig pengar först, får köpa mina saker. Svårt? :va

Instämmer helt och hållet. Det verkar finnas folk som egentligen inte är i behov av prylen man säljer, utan vill köpa den endast till lägsta möjliga pris. :näsblod

Dom går bort. Jag har ett helsystem här på sporthoj till salu, en småsumma på 1800:- men ändå ska folk hålla på och pruta. Ett pris är ett pris. Inte fan prutar jag på typ Claes Ohlsson! :huvet
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Dom gånger man har ringt på nåt och sagt "jag hör av mig" och aldrig gör det är ju när folk uppenbart har ljugit eller snackat massa skit. Försöker dom lura mig kan dom gott få sitta och vänta på att jag ska ringa.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Så här kan ett mail se ut:
Hej Nils
gag vill köpa dinImagetank. gag betalar 500
kronor,du kan skika den i dag till min adress :

Ezzeldin Alhaydari
Kalkspads v. xx
703 74Örebro
Tel: 019 1xxxxxx
073958xxxx
MVH torsdag.

X:n har jag satt dit. :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
marst060 skrev:
2189106 Har ju nu ingen erfarenhet av tidigare försäljningar på blocket... MEN, varför ringa vid 1600 när jag är på jobbet, fråga om man kan komma och kolla senare på kvällen, jag ställer in träning osv men så kommer tattarna inte?

Märk väl att spekulanterna varit och kollat dagen innan också och skulle nu komma tillbaka för en provtur. När jag ringde upp blev han märkbart besvärad "ähhh jo frugan blev så sen från jobbet, ähhhhh jo jag kanske skulle ha ringt..?" Tror du det, dumjävel?

Ska ut med bågen till helgen igen för ett nytt försök. Se vad som händer.

Jo föresten brukar ni planera vilken dag ni lägger ut annonsen? En fredag eftermiddag så den ligger högt upp under helgen eller spelar den mindre roll?

Okej men nu får du ju lite erfarenhet :) Ställ inte in träningar och sånt, säg att de får komma vid en tid efter träningen, take it or leave it :tummenupp
Det spelar egentligen ingen roll om köparen kommit vid något tidigare tillfälle, de kan iallafall vara lika opålitliga :(
Själv brukar jag inte bry mig om vilken dag utan jag lägger bara ut när jag har tid men det kan ju hända att man kan få ett bra läge på en Fredag plus att det är helg efter så folk har tid att leta.

Blip skrev:
2189111 Ha! Jag brukar komma överens om ett pris redan i telefon förutsatt att jag har långt att åka 15 mil+. Stämmer skicket med säljarens beskrivning är det oftast inget snack. Stämmer det inte så hamnar saken i ett omförhandlingsläge, oftast ingen affär då säljaren ändå inte agerat på ett ärligt sätt.

Hehe okej, själv diskuterar jag då aldrig priset i telefon eftersom det då kan uppstå lite problem när köparen kommer och kollar, exempelvis: fan tanken var inte så här repig och bucklig på bilden, så nu ger jag bara 10000kr (även fast priset i telefon var bestämt till 13000kr).
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Webspy skrev:
2189134 Det var en plågsam upplevelse att sälja min R1a på blocket.

*Jag hatar alla*

Av de 100 som ringde var det ca 3 som fattade vad det var.

Vilket av "racehoj, banhoj" Är svårt att förstå?

Jag lägger in ett eget citat från en tidigare tråd:

Edit: Detta är faktiskt inget skämt, tyvärr.



Hmm...

Jag håller med dig, man ska inte sälja till "kompisar" :rofl
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Probotector skrev:
2189274 Kanske för att du höjt ditt pris i annonsen? :confused: Uppskattas inte av köpare :gråta

Min gissning är att hans tidigare pris var 28000:- (inte 20000:)
Alltså har han sänkt priset...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
DM skrev:
2189288 Min gissning är att hans tidigare pris var 28000:- (inte 20000:)
Alltså har han sänkt priset...

Ser ju exakt ut som att priset har blivit höjt :va Men det är nog bara en synvilla :tummenupp

Om det absolut inte går att få hojen såld får man vända sig till ett annat ställe :(
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Probotector skrev:
2189274 Kanske för att du höjt ditt pris i annonsen? :confused: Uppskattas inte av köpare :gråta

Dessutom verkar det inte vara en korrekt bild, och det är en sak som sänker säljarens trovärdighet. Bilden ska visa objektet som säljs, inte någon "likadan", "före renoveringen", "innan vurpan" eller liknande.

Handlar det om vanliga prylar som är begränsat stöldbegärliga så är blurrat/suddat regnummer ytterligare en skummisfaktor som gör att säljaren verkar mindre seriös.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Helt rätt priset är sänkt! Men håller med om att det ser ut som 20000:- Och höja priset efter några veckor är väl inget klassiskt försäljningstrick! :7peta

Och att tanken är helsvart istället för dom 80-tals inspirerade färgerna borde väl vara en fördel..? :)
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
dOLKO skrev:
2189354
Och att tanken är helsvart istället för dom 80-tals inspirerade färgerna borde väl vara en fördel..? :)

Att tanken är omlackad behöver inte vara negativt, men det tänder alltid en varningslampa.

Oavsett vilka förändringar man gjort på hojen så är det både obegripligt och meningslöst att ha en bild som inte är på hojen i det skicket den säljs. Det känns alltid som att säljaren försöker dölja något då. En säljare som ger ett skumt intryck kan bara förvänta sig samtal från skumma köpare.
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Varför skulle det vara bättre att endast acceptera mailsvar? Isåfall är det väl precis tvärs om. Mail kan skickas och besvarar närsomhelst oavsett om man är hemma eller inte.

Skulle köpa en kamera, slängde iväg ett mail på en annons i min hemstad. Bara fråga enkla grejer som antal exponeringar, eventuella servicar och liknande. Får till svar "Seriöst intresserade ringer!" plus en massa annat som närmast liknas vid en regelrätt utskällning. Några dagar senare drar jag till göteborg(25 mil enkel resa), köper samma kamera av en annan säljare för 500 spänn mer.

Väl hemma svarar jag säljare nummer ett minst lika otrevligt och hälsar att jag köpt samma kamera, åkt 50 mil, betalat 500 mer, hoppas han aldrig får sin kamera såld samt att han kanske skulle banka in i sin skalle att marknaden för analoga systemkameror verkligen är köparens marknad. Hoppas han :argpådato när han läste mailet :)
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Det verkar vara mer konstigt folk som är spekulanter på hoj...

När jag sålt mina bilar så är det den första, ibland den enda som ringt som köpt den så fort de kommit å tittat.

Förutom att mailen och telefonsamtalen som bara väller in när man sålt objektet. ( När man annonserat i tidningar )

En tokfan som ringde på min då redan sålda Golf Vr6 Syncro som jag plöjt ner 70k i gav sig inte...

-Du fan ja måste ha den bilen!

Ööhh ee ok, men den är ju såld.

-Jaja men får ja numret till den som köpte den då, ja ska köpa bilen!

Ja tror inte du får köpa den men du kan ju få hans namn så får du leta på nr själv..

-Faen va fint ja ska ringa han diReCt!

Mina hojar har ja sålt hyffsat fort så de har aldrig hunnit bli nå tok men polarns tar priset.

Han hade fått ras på sin dator å använde då min mail.

Vi skrev ej mail! Om annonsen är kvar så är hojen kvar osv.

Tront på fan så mailar folk hela tiden!

Mail 1: Tjena är hojen kvar?
Svar 1: Ja eftersom annonsen är kvar, ring XXX på XXXX då det inte är hans mail.
Mail 2: Va bra hur är det med bla bla bla bla bla?
Svar 2: Jag kan svara på dina frågor men som sagt ring han som har hojen ist!
Mail 3: Tack för dina svar, kan man komma å kolla på den i helgen?
Svar 3: Det kan du säkert, men nu svarar ja inge mer på dina mail du får ringa han som har hojen!!!!!
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Jag stör mig på folk som tar bort registreringnummret på hojen dom ska sälja. Om dom ändå lämnat ut mobilnummret så kan man ta reda på vars dom bor ändå, alltså helt meningslöst ur undvika stöldsynpunkt.

Det är enkelt och praktiskt om man kan kolla upp sin försäkringskostnad och fordonets historik direkt utan att behöva blanda in säljaren och sen återkomma då man kollat upp allt.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Anderzzon skrev:
2189757
Mina hojar har ja sålt hyffsat fort så de har aldrig hunnit bli nå tok men polarns tar priset.

Han hade fått ras på sin dator å använde då min mail.

Vi skrev ej mail! Om annonsen är kvar så är hojen kvar osv.

Tront på fan så mailar folk hela tiden!

Mail 1: Tjena är hojen kvar?
Svar 1: Ja eftersom annonsen är kvar, ring XXX på XXXX då det inte är hans mail.
Mail 2: Va bra hur är det med bla bla bla bla bla?
Svar 2: Jag kan svara på dina frågor men som sagt ring han som har hojen ist!
Mail 3: Tack för dina svar, kan man komma å kolla på den i helgen?
Svar 3: Det kan du säkert, men nu svarar ja inge mer på dina mail du får ringa han som har hojen!!!!!


Det där är ju inte alls särskilt konstigt eftersom 95% av de som annonserar på blocket tydligen inte har någon egen mail. Självklart mailar man då


:)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ogre skrev:
2190064 Jag stör mig på folk som tar bort registreringnummret på hojen dom ska sälja. Om dom ändå lämnat ut mobilnummret så kan man ta reda på vars dom bor ändå, alltså helt meningslöst ur undvika stöldsynpunkt.

Kontantkort behöver inte ha någon abonnent och jag förstår dem som inte lämnar ut reg.nummer, vet ett par stycker som fått hojarna stulna efter att de satt ut annons på blocket med reg.nummer.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Blip skrev:
2190090 Det där är ju inte alls särskilt konstigt eftersom 95% av de som annonserar på blocket tydligen inte har någon egen mail. Självklart mailar man då


:)

:rofl

Jo men inte tre ggr på raken när jag sa i första mailet att det inte var jag som ägde den, hur svårt är det att lyfta luren :va
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top