Förvirring kring körprov på högfartsbanan

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Det va generöst av dig, om ingen hinner före så ska jag träna för det till våren:fyllisar
Om fler är intresserade av ett valfritt sexpack så vill jag påminna om att det måste köras med koner, och konerna skall stå kvar efteråt.
Den 1a svängen 'tillbaka i banan' blir inte lätt med knäet i backen... :fyllisar:shrules:dricka
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Har varit på 2 körskolor. Den första lärde mig det jag skrev i inlägget, men inte det som examinatorn underkände mig på. Den andra fick jag bara värma upp med innan körprovet, eftersom uppkörningen var i en annan stad.
Är du verkligen inskriven i körskolan och tagit några lektioner, eftersom körskolorna brukar inte ge klartecken för uppkörning förrän sina elever klarar alla delmoment!!!

Om Jag var du, skulle ta några lektioner på högfart delen, bara för att se hur läraren upplever din situation samt få feedback:)
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Är du verkligen inskriven i körskolan och tagit några lektioner, eftersom körskolorna brukar inte ge klartecken för uppkörning förrän sina elever klarar alla delmoment!!!

Om Jag var du, skulle ta några lektioner på högfart delen, bara för att se hur läraren upplever din situation samt få feedback:)
Ja, jag tog 5 lektioner plus uppvärmning innan körläraren sa att jag var redo. Något unikt i mitt fall var att under de första 2 lektionerna på banan körde jag bra enligt körläraren. Men på de sista 2 lektionerna, inklusive uppvärmningen, blev det sämre på grund av stress, våt asfalt och bortglömd motstyrning.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur kan man glömma motstyrning?
Det är fundamentalt för att ens kunna svänga i högre fart än gånghastighet.
Du var uppenbarligen inte färdig för att köra upp. Körningen skall kännas naturlig och okomplicerad, då är man färdig.
De jag övningskört med har förutom banorna fått köra oändliga antal mil på diverse gator och vägar tills de slutar tänka på tekniken och bara känner ett skönt flyt. Då går också banorna lättare.
Många börjar nöta banor direkt, jag tycker det är fel, har du inte känslan för hojen blir det bara krampaktigt och det släpper inte så lätt.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ja, jag tog 5 lektioner plus uppvärmning innan körläraren sa att jag var redo. Något unikt i mitt fall var att under de första 2 lektionerna på banan körde jag bra enligt körläraren. Men på de sista 2 lektionerna, inklusive uppvärmningen, blev det sämre på grund av stress, våt asfalt och bortglömd motstyrning.
Det låter ju väldigt bra..sedan har du redan svaret för vilka områden du behöver träna på :tummenupp(nervositet lr stress är alltid svårt att undvika). Försök att slappna av och föreställ dig som vanligt körlektionspass när du kör upp nästa gång:)
 
Last edited:

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Jag har övningskört en del privat med tung mc, plus kört en del moped, lätt mc (i Spanien) och trial sedan ung ålder, men lärde mig inte om motstyrning förrän i teorin. Min far har haft körkortet i nästan 40 år utan att veta om det, så man använder förmodligen lite motstyrning även utan att känna till principen. Jag behöver nog bara mer tid på banan för att få grepp om det. :tummenupp:giggle:
 
Last edited:

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Det låter ju väldigt bra..sedan har du redan svaret för vilka områden du behöver träna på :tummenupp(nervositet lr stress är alltid svårt att undvika). Försök att slappna av och föreställ dig som vanligt körlektionspass när du kör upp nästa gång:)
Jag fick fortfarande bra tips om banan, men jag lyckades ta mig igenom banan bättre de första gångerna. Jag funderar på att köpa en motorcykel för att öva på banan så mycket som möjligt innan nästa uppkörning.
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Min far har haft körkortet i nästan 40 år utan att veta om det, så man använder förmodligen lite motstyrning även utan att känna till principen. Jag behöver nog bara mer tid på banan för att få grepp om det.
haha, ja, det är något helt magiskt med det där. Det bara händer. Min handledare var på mig om det där häromdagen så jag kollade massa videor. Det är inte lätt alltså, men som jag förstått det. Vill man svänga tight är det motstyrning som gäller, men under "vanlig" körning så behöver man inte tänka på det, man kör ju ändå liksom. Men är det tighta svängar man ska göra är det motstyring som gäller. Har försökt öva lite på det senaste dagarna men det är inte lätt för hjärnan att ställa om alltså, bara att nöta antar jag.

Har kollat massa videor men tycker nog de här två är de bästa, börja med den övre... och lycka till!! :)


 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
haha, ja, det är något helt magiskt med det där. Det bara händer. Min handledare var på mig om det där häromdagen så jag kollade massa videor. Det är inte lätt alltså, men som jag förstått det. Vill man svänga tight är det motstyrning som gäller, men under "vanlig" körning så behöver man inte tänka på det, man kör ju ändå liksom. Men är det tighta svängar man ska göra är det motstyring som gäller. Har försökt öva lite på det senaste dagarna men det är inte lätt för hjärnan att ställa om alltså, bara att nöta antar jag.

Har kollat massa videor men tycker nog de här två är de bästa, börja med den övre... och lycka till!! :)


Fantastiska videor! Tack så mycket :D Är du också på väg att ta körkort?
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Fantastiska videor! Tack så mycket :D Är du också på väg att ta körkort?
Vassego. Hoppas de hjälper. Ja, kom igång från scratch för nån vecka sedan bara. Hoppas på att kunna öva lite nu så ska jag fortsätta med kortet i början av nästa år. Seg vinter men man får kolla mer videos 😄
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vassego. Hoppas de hjälper. Ja, kom igång från scratch för nån vecka sedan bara. Hoppas på att kunna öva lite nu så ska jag fortsätta med kortet i början av nästa år. Seg vinter men man får kolla mer videos 😄
Förra vintern låg det rätt fina isar även för oss i Göteborg, var uppe vid Härlanda tjärn och mätte iaf 15-20cm is, så sätt på lite isdubb och kötta vetja, kanske inte på Härlanda tjärn dock...
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Förra vintern låg det rätt fina isar även för oss i Göteborg, var uppe vid Härlanda tjärn och mätte iaf 15-20cm is, så sätt på lite isdubb och kötta vetja, kanske inte på Härlanda tjärn dock...
ja, de senaste vintrarna har varit rätt fina för vintersport. Men jag håller mig till längskidor och långskridskor då tror jag :) man kunde haft en 250 scrambler och kötta lite is, hade varit kul, men men, det får bli nångång jag har garageplats för det :)
 

ma6s

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2024
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 790 Duke
Du beskriver det helt rätt, men genomförandet behöver vara bra. Det jag tog med mig från min misslyckade uppkörning gällande högfarten är:
- 50 räcker, men ligg inte på 2:an även om hojjen klarar det utan problem, upp till 3:an eller t.o.m 4:an beroende på hoj - kör du på låg växel tar motorbromsen hårt och det är jäkligt lätt att tappa lite gas och därmed fart i slalomen.
- vändningen, behåll en hel del fart och luta - och framför allt - blicken - precis som på lågfarten, titta dit du ska, de kollar garanterat på detta.
 
Nyheter
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Top