f-säkring på trygg hansa

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mojjsan skrev:
blev glad när jag kolla upp min f-säkring hos trygg hansa via deras online tjänst och fick en premie på 9802 kr hel/hel, nu när jag tänkte sätta i gång den fick jag reda på följande, den premien räknas på om jag har den på ställd hela året :/ den faktiska månadskostnaden blev om jag inte har på den året runt ca 1300:- hel/månaden "blir sk sommar tillägg" så för mig så räknar jag ju då för att jämföra mot andra f-bolag 1300x12 = 15600 fy fan, ringde då och kolla med folksam som ger mig ett pris på 13000 hel/hel = 1083

dom kan konsten att teckna nya kunder , men fan vad det skiljer mot den faktiska summan, så nu blev det folksam i stället, tjäna jag ju typ 300 i månaden..

kolla upp detta ni som har trygg hansa innan ni ställer på hojjen //M
Har Trygg Hansa själv, och samma system.
Helt logiskt & naturligt tycker jag.

Priset man får är en helårskostnad, men dom säger också att månadspremien blir dyrare på sommaren, och billigare på vintern.
På så sätt "behöver" man inte ställa av hojen, då den i princip endast kostar som en garageförsäkring under vinterhalvåret.

Ser ingen direkt anledning att klaga på detta system själv, då jag tycker det känns väldigt logiskt & rättvist.
(Så länge dom informerar att premien är variabel, som dom iallafall gjorde tydligt i mitt fall.)

Då är det värre som det var innan, då man fick pröjsa lika mycket i december, som i Juli på sin helårsförsäkring, trots att hojen står still på vintern.
Iallafall kändes det mer märkligt då.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
abethebabe skrev:
pratade med t h i förrgår och det går alldeles utmärkt att STÄLLA AV hojen! så var detta utbenat! jag vet att det står att man inte kan ställa av den på hemsidan men det stämmer inte! antagligen har dom skrivit så för att dom hoppas väl att folk inte ska fråga det när dom ringer utan att folk har hojen påställd även "off season" och därmed betalar lite mer även på vinterhalvåret.
jag menar frågar man inte så tror fan att dom inte kommer att berätta att du har den möjligheten! bolagen är ju inga välgörenhetsföreningar. pengar pengar pengar pengar :hihi
Fast varför ställa av?

Min kostar inte mer än en garageförsäkring(stöld) under vintermånaderna.
Vill man verkligen spara dom där 98:-/ mån (i mitt fall) och stå helt oskyddad för t.ex. stöld?

Om vi snackar Trygg Hansa d.v.s.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
abethebabe skrev:
elementärt min käre! beror helt å hållet på vad man har för hoj! din verkar va rätt så gammal så kan jag ju tänka mig att dom skiter i vicket men för oss som har lite mer aktuella hojar kan det bli en slant man tjänar på att ställa av :tummenupp
Jo, iofs... men jag antar att priserna följer med beroende på hojens värde.

D.v.s. att premien blir lika billig som en stöld/garageförsäkring under vintermånaderna.
Även om din hoj är dyrare, så kanske det inte blir dyrare än om du skulle teckna en garage/stöldförsäkring under vintern.

Eller vill man ha en helt oskyddad(ekonomisk) hoj under vintern, om den är värd mer?

Som sagt, jag vet inte, jag bara undrar.

Last edited:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
JA man kan ställa av hojjen under sommarmånaderna också! om du åker iväg nån vecka kan du göra det.eller dylikt. till mig sa dom att helt ok att ställa av när du vill bara du inte gör det varje dag och missbrukar det... typ köra dagen och ställa av på kvällen och sen ställa på dagen efter igen osv..

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
abethebabe skrev:
som jag fattade det så ingår stöld i garageförsäkringen :confused: kan ha hört fel men jag e bara 30 så jag borde inte ha fått dålig hörsel ännu :rolleyes:
Jo, garage är i princip en halvförsäkring utan trafikdelen.
(Trodde det framgick i mina inlägg.)

Men för att göra det tydligare:

Är du säker på att månadskostnaden vintertid på TH's helförsäkring är dyrare än om du ställer av och endast tecknar garageförsäkring?
Och är det stor skillnad.

I mitt fall, så var det strunt samma, frågan är hur mycket du tjänar på det.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
War-psycho skrev:
Jo, garage är i princip en halvförsäkring utan trafikdelen.
(Trodde det framgick i mina inlägg.)

Men för att göra det tydligare:

Är du säker på att månadskostnaden vintertid på TH's helförsäkring är dyrare än om du ställer av och endast tecknar garageförsäkring?
Och är det stor skillnad.

I mitt fall, så var det strunt samma, frågan är hur mycket du tjänar på det.

har jag sagt att det e dyrare :va

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
abethebabe skrev:
har jag sagt att det e dyrare :va
Är det ett frågetecken efter en mening, så kan du oftast anta att det är en fråga.

Vad jag från början frågade, var varför man vill ställa av överhuvudtaget, om man nu har TH's helförsäkring.
D.v.s. vad själva poängen var med det hela, om nu TH's helförsäkring ändå är snorbillig på vintern?

Det är en fråga, alltså inte ett påstående om du sagt ditten eller datten.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
mojjsan skrev:
visst kan du göra det, men räkna på dina 813 kr i månaden slå det på den säsongs betonade perioden 813x6 = 4878:- testa det mot tex folksam se vad du får för en helårs f-säkring slp det sedan på antal månader du kör så kommer det bli billigare, du betalar ett över pris gentimot andra bolag, som har en års premie du kan dela på 12,
svårare än så är det inte för att din sk "billiga f-säkrings skall bli så måste du ha den året runt, visst låter ju bra med 9802kr skulle jag få den års premien med folsam skulle jag i stället för mot trygg hansa som vill ha 1300kr månaden april till sep, och folksam då i stället räknat på samma premie fast en riktig helårs f-säkring blir då 816:- hoppas ni fattar detta annars börjar jag bli orolig för en del av er !!!!

en -99´a

Förstår och förstår allt är ju relativt och i mitt fall e det så att folksam vill ha 8207:- hel/hel om jag går en kurs hos SMC som kostar 1300:- alltså totalt 9507:- och det är excakt 3000:- mer än vad TH vill ha hur man än vrider på det :)

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Kolla IF, dom hade bra premier på mig iaf.
Men självklart dyrare på sommaren men ska man ha kul så kostar det :tungan

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Cyberdog skrev:
Kolla IF, dom hade bra premier på mig iaf.
Men självklart dyrare på sommaren men ska man ha kul så kostar det :tungan

hhmm ja du! frågade du någonting om självrisken?

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
eller kolla tennant dom ville BARA ha 111 396:- :va dom a fan inte kloka :rofl

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
tl1000larsson skrev:
eller kolla tennant dom ville BARA ha 111 396:- :va dom a fan inte kloka :rofl

ha ha ha nä där har du 1 poäng eller 2! dom e helt störda men det e så bolagen som inte vill försäkra vissa grejer funkar! LF gjorde likadant med mig och å ska du veta att jag e helkund hos dom men det verkar inte bekomma dom. assholes, jo just det jag bytte bolag

nä nu ska jag käka pizza så man får nått att fylla ut stället med till våren :tummenupp

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Joe Schmoe skrev:
Vad bra att du drog ihop ordet lite, sparade ju in ett helt tecken. :tummenupp
//Johan (legitimerad grinkuk)

Jaså? Jag trodde det hette försäkring, inte fösäkring.
Rätt svar är alltså att "mojjsan" sparade in två tecken på att dra ihop ordet, inte ett. Och ja, då blir det ju lite kortare... :hihi

Trevlig Helg!
//Bobby - legitimerad småsaksletaresentpåenfredagskvällare

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Panajo skrev:
Rätt svar är alltså att "mojjsan" sparade in två tecken på att dra ihop ordet, inte ett. Och ja, då blir det ju lite kortare... :hihi

Trevlig Helg!
Fast du glömmer en sak. Han lägger till ett tecken också (bindestrecket).

Så han tar bort 2 bokstäver, men lägger till ett tecken, är alltså lika med 1 teckens vinst. :mattias

Försäkring = 10 tecken.

F-säkring = 9 tecken.

Sådär, då borde det vara utrett... eller ? // War-psycho, Über-korrektus. :2cool

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Panajo skrev:

Trevlig Helg!

Med - tecknet så blir det minus ett alltså sparade han bara ett tecken i ordet försäkring, f-säkring räkna så får du se :D

Till och med jag kan räkna ut det med streck i matte plus ett par öl haha

Edit: Fan men för långsam av ölen blev jag, aja skål!

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
tl1000larsson skrev:
Förstår och förstår allt är ju relativt och i mitt fall e det så att folksam vill ha 8207:- hel/hel om jag går en kurs hos SMC som kostar 1300:- alltså totalt 9507:- och det är excakt 3000:- mer än vad TH vill ha hur man än vrider på det :)

det är ju vad man betalr sommar tid som är viktigt, med folksam som vill ha 13000 hel/hel kostar det mig 1083 i månaden vi tar det x4 som jag kör ungefär

då blir det 4332:- trygghansa har jag 9805 kr hos MEN om jag kör april-september har dom ett sk tillägg då ger jag 1300kr månaden
så trygg hansa vill ha av mig 5200:- för samma tid.
detta kommer ni inte i från vad ni än skriver detta är ren fakta på 4 månader tjänar jag ca 1000kr , därför är folksam med sin "riktiga hel/hel" billigare för mig,för vintern vill jag väl för fasen inte ha min hoj helförsäkrad, en garage f-säkring kostar för mig 21 kr i månaden , alltså den faktiska summan hos folksam blir mindre än trygghansas "billiga försäkring".

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Åker du endast 4 månader??
Jag åker nog snarare 7 månader. Det är ju en "årsförsäkring" så man vet ju vad man betalar för ett år. Inte konstigt med det. Att priset är lite olika/säsong tycker jag är bra.

//Daniel

mojjsan skrev:
det är ju vad man betalr sommar tid som är viktigt, med folksam som vill ha 13000 hel/hel kostar det mig 1083 i månaden vi tar det x4 som jag kör ungefär

då blir det 4332:- trygghansa har jag 9805 kr hos MEN om jag kör april-september har dom ett sk tillägg då ger jag 1300kr månaden
så trygg hansa vill ha av mig 5200:- för samma tid.
detta kommer ni inte i från vad ni än skriver detta är ren fakta på 4 månader tjänar jag ca 1000kr , därför är folksam med sin "riktiga hel/hel" billigare för mig,för vintern vill jag väl för fasen inte ha min hoj helförsäkrad, en garage f-säkring kostar för mig 21 kr i månaden , alltså den faktiska summan hos folksam blir mindre än trygghansas "billiga försäkring".

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Får jag norpa tråden o fråga lite snabbt..hur i HE kan man kolla försäkrings siffror om man inte har ett reg nr på hojen..dvs jag har irländskt reg nr fortf. Jag får inte något att funka :huvet

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Nursey skrev:
Får jag norpa tråden o fråga lite snabbt..hur i HE kan man kolla försäkrings siffror om man inte har ett reg nr på hojen..dvs jag har irländskt reg nr fortf. Jag får inte något att funka :huvet
Du får låna reg.nummer från en annan likadan hoj.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta, men säkert finns det andra lillhornet-piloter här på forumet. :)

Annars kan du leta bland hojannonser, finns alltid nån som glömt maskera skylten. Hojfirmorna visar ofta skylten också.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...