fabror polisen

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
Alla i detta forum snackar om att ostrypa och trimma sina hojar.....

så ja undrar, vad händer om man blir tagen med en trimmad 125:a....
blir man av med körkortet eller vad händer??

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
ja träffar jag på min stammis-snut så blir det tokigt....

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
När jag blev stoppad så sa dom ingeting om mina olagliga miniblinkers, dom nämde inte mina däck som just nu ser ut som utslitna slicks. Dom sa heller ingenting om att den kunde ha varigt trimmad. Trotts att dom mätte upp 130km\h på 70 sträcka...
Det ända ja fick var 1400:- i fortkörningsböter eftersom dom var snälla och bara skerv 95km\h på böteslappen!

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Biifer skrev:
När jag blev stoppad så sa dom ingeting om mina olagliga miniblinkers, dom nämde inte mina däck som just nu ser ut som utslitna slicks. Dom sa heller ingenting om att den kunde ha varigt trimmad. Trotts att dom mätte upp 130km\h på 70 sträcka...
Det ända ja fick var 1400:- i fortkörningsböter eftersom dom var snälla och bara skerv 95km\h på böteslappen!

Gud finns med dig! Något han aldrig skulle göra med mig efter alla mina elaka uttal om denna äckliga gestalt :kocko

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Esquina skrev:
Gud finns med dig! Något han aldrig skulle göra med mig efter alla mina elaka uttal om denna äckliga gestalt :kocko
hehe... Ja gud fanns klart med mig vid den lilla insidenten... Men han var lika snabbt borta som han kom! För hojjen pajjade senare samma kväll. Och sedan dess har det stått i garaget... :gråta

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Biifer skrev:
hehe... Ja gud fanns klart med mig vid den lilla insidenten... Men han var lika snabbt borta som han kom! För hojjen pajjade senare samma kväll. Och sedan dess har det stått i garaget... :gråta

Haha aa du ser, ett jävla rötägg är vad det är! :tuttar

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Polisen kan vid misstanke om trimmat fordon skicka dig på en kontrollbesiktning. Eftersom de själva inte kan bevisa att effekten överstiger 11kw.

De får nämligen inte "provköra" ditt fordon på samma sätt eftersom de inte får överstiga hastighetsbegränsingen på den platts de befinner sig. Om det inte är med ett utryckningsfordon.

Så man kan vara alldeles lugn :)

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Biifer skrev:

Har din prövotid gått ut lr? ska man inte tappa kortet om man kört för fort eller gör nått annat trafikbrott :va

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Nejvbie skrev:
Polisen kan vid misstanke om trimmat fordon skicka dig på en kontrollbesiktning. Eftersom de själva inte kan bevisa att effekten överstiger 11kw.

De får nämligen inte "provköra" ditt fordon på samma sätt eftersom de inte får överstiga hastighetsbegränsingen på den platts de befinner sig. Om det inte är med ett utryckningsfordon.

Så man kan vara alldeles lugn :)

Om det är på en 70-väg så borde det la finnas kompetenta poliser som märker skillnad? Dom behöver la inte maxa cykeln?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
AtlantiZ skrev:
Har din prövotid gått ut lr? ska man inte tappa kortet om man kört för fort eller gör nått annat trafikbrott :va

Man måste åka 30km/h för fort för att bli av med kortet. Det gäller även under prövotiden. Ända skillnaden är att du måste ta om körkortet om du blir av med det under prövotiden.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Poffer skrev:
Om det är på en 70-väg så borde det la finnas kompetenta poliser som märker skillnad? Dom behöver la inte maxa cykeln?

En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Kör med huvudet så blir det inga problem :tummenupp

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Nejvbie skrev:
En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty

Vill bara få det här rätt....

Ifall jag blir stoppad av en MC Polis med min trimmade 125a, och han vill provköra den, kan jag neka det och låta bli att ge han nycklarna? Vet du vilka försäkringsbolag som inte tillåter att polisen kör ens hoj?

Last edited:

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Nejvbie skrev:

ok, då fattar jag :kocko Lite trög :rolleyes: Tror inte heller dom skulle säga ngt...men man vet aldrig vad sura poliser kan hitta på :fatta!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm säg att du inte vet vad försäkringsbolaget heter, och enbart _du_ får köra hojen för försäkringen ska gälla.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Nejvbie skrev:

borde dom inte känna på draget att den är trimmad?? då behöver dom inte köra för fort... men ja tror tien att det hjälper att dom "påstår" att den e trimmad. dom måste kunna besvisa det. altså måste den bänkas... det orkar dom inte... då släpper dom dig istället med en fet böteslapp för fortkörning... (ja utgår ifrån att man blir stoppad av den anledningen)

de bestämmelser som finns är ju att det ska vara 15hk i motorn... altså behövs det egentligen inte nåra strypningar på motorn om den bara har 15hk... så om dom säger "du har inga strypningar i motorn" kan man enkelt svara... det behövs inte.. är inte mer än 15hk iaf... då måste dom bevisa att du har mer! då måste dom bänka.. aldrig att dom gör sig det besväret...

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
kan dom nåt så känner dom det kanske... men dom får inte provköra din hoj utan rätt papper... så det är bara att neka..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...