fabror polisen

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Darre skrev:
Vill bara få det här rätt....

Ifall jag blir stoppad av en MC Polis med min trimmade 125a, och han vill provköra den, kan jag neka det och låta bli att ge han nycklarna? Vet du vilka försäkringsbolag som inte tillåter att polisen kör ens hoj?
Jag använder mig av Länsförsäkringar och enligt de själva får jag inte låna ut hojen under några omständigheter eftersom den då blir ogiltig.

Om snuten fortfarande vill provköra den får de släpa med mig in till stationen. De får inte heller pilla eller undersöka den utan samma papper som gäller för husransakan (samma sak som för polisen att tex få titta under motorhuven i din bil, krävs beslut från domstolsväsendet eller någon med samma auktoritet). Självklart ska du KRÄVA att få se detta papper (brukar ta de ca 3-4timmar att skaffa). Chansen att de orkar göra något sådant är inte ens tänkbart.

Egentligen borde det vara negativt att ha en polis som granne, men tänk på att de är personer precis som vi och är du snäll och artig när du blir stoppad så kommer de förmodligen vara lika artiga mot dig!

Det är så här därför att det du kör är ett registrerat fordon där du står som ägare. En moped är en förväxt cykel och är inget registrerat fordon därför får polisen pilla på den.

Last edited:

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
okej.-.. så att om man ska summera detta så är det ingen större risk att dom ska ta en körkort eller att dom märker om den är trimmad......

tackar för alla svar.... för nu j*vlar ska dbeställas trim :yoparty :yoparty :yoparty

Therudeboy

Guest
Fluxir skrev:
borde dom inte känna på draget att den är trimmad?? då behöver dom inte köra för fort... men ja tror tien att det hjälper att dom "påstår" att den e trimmad. dom måste kunna besvisa det. altså måste den bänkas... det orkar dom inte... då släpper dom dig istället med en fet böteslapp för fortkörning... (ja utgår ifrån att man blir stoppad av den anledningen)

de bestämmelser som finns är ju att det ska vara 15hk i motorn... altså behövs det egentligen inte nåra strypningar på motorn om den bara har 15hk... så om dom säger "du har inga strypningar i motorn" kan man enkelt svara... det behövs inte.. är inte mer än 15hk iaf... då måste dom bevisa att du har mer! då måste dom bänka.. aldrig att dom gör sig det besväret...

Fråga dom efter reg beviset då så har du ju en del att förklara.

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Therudeboy skrev:
Fråga dom efter reg beviset då så har du ju en del att förklara.

Står det alltid i papprena att motorn är ändrad, strypt? dvs om den är det, till 11kW alltså?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
hbg_speedster skrev:
Alla i detta forum snackar om att ostrypa och trimma sina hojar.....

så ja undrar, vad händer om man blir tagen med en trimmad 125:a....
blir man av med körkortet eller vad händer??
Blir du tagen för TRIMNING så kan du kyssa körkortet byebye om prövotiden inte har gått ut...
det du åker dit för heter Olovlig körning, dvs att det spelar ingen roll om du kör en långtradare eller din lätta mc. Alltså du har inget körkort för det fordonet du kör.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Va bra att ni skriver sånh-r livsnödvändig info här, så man vet vad som gäller :hihi

Nästa år ska det trimmas :yoparty :Bugar :)

Jag måste va den ända i svergie som kör crossmoppe med hantagsvärme och dessutom strypt! Så jävla segt!

Men det är ju så lätt o bli tagen, mina kompisar har blivit det, får stå ut ett tag till :huvet :huvet :huvet ...bättre än ingen "hoj" alls iaf...

Dessutom blir det ju roligare när man nästa år kommer går från typ 45kg/hk till 10kg/hk, sen trimamr man lite o vipps så har man bara typ 5kg/hk! GÖTT!!! :tummenupp

Från två hästar till 15 är ett stort steg! Det lilla jag kört hojjern så var den jui grymm! Även fast den va orginal, så nästa år blir mitt livs roligaste år hittils! :yoparty

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Kom på en sak, vi var på mascot motor i näsjö för ett tag sedan...

Vi snackade lite med en som jobbade där... Han påstog att polisen kunde inte kolla det, och det kunde inte VV heller! dom hade tydligen inte grejer för det??!!! :)

Sen så som ni säger får ju inte dom heller köra för fort!

Känns rätt lugnt det här med trimmning... Få se till o inte krocka bara, får köra med insidan...

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
MRX_Martin skrev:

Vi snackade lite med en som jobbade där... Han påstog att polisen kunde inte kolla det, och det kunde inte VV heller! dom hade tydligen inte grejer för det??!!! :)

Känns rätt lugnt det här med trimmning... Få se till o inte krocka bara, får köra med insidan...

denne killen verkar juh vettig "får köra med insidan" ... :tummenupp

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
MRX_Martin skrev:

En loge! Få moppedister som förstått innebörden av det ansvar som kommer med ett motorfordon! :tummenupp

Japp köra ska det göras!CroC o jag ska ge oss ut på bilda äventyr, välkommen att hänga på om du bor runt Östergötland :banana

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...