Facebook förlorar användare

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
har ni ens reflekterat över att det är Expressens hemsida ni läser detta på?
-
Vilket betyder att sanningshalten förmodligen är typ 2% eller nåt med deras fantastiska vinklingar på allt för att sälja lösnummer..
-
Står det i Expressen eller aftonbladet så vill de till att de finns minst 2 referens artiklar från "riktiga" tidningar för att iallafall jag skall ens orka bry mig att tro det är på riktigt..

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Förr fick säkerhetspolisen jobba för att lägga upp en "dossier" för enskilda individer. Nu lägger folk upp det frivilligt på nätet..... allt finns där, intressen, vänner och kontakter, vanor och rutiner, åsikter, politik etc etc.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Det jag stör mig på med FB är dels polare som skriver ett meddelande till mig där, sen ringer/sms:ar och undrar varför jag inte svarat. Som om det vore det snabbaste/säkraste sättet att nå någon. Dels de som skriker ut hela sin hjärtesorg efter att ha haft ett litet gräl med sambon. I 36 inlägg efter varandra. Oftast folk som "addat" en och man knappt vet vilka de är, bara träffat dem på något jobb.

Dock ägnar jag bara tid åt vänner och jobbkontakter på FB. Faktiskt har jag fått både ett och annat jobb, senast ett som verkar kunna bli långvarigt via FB.
Resten av packet kan man ju blockera.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
har ni ens reflekterat över att det är Expressens hemsida ni läser detta på?
-
Vilket betyder att sanningshalten förmodligen är typ 2% eller nåt med deras fantastiska vinklingar på allt för att sälja lösnummer..
-
Står det i Expressen eller aftonbladet så vill de till att de finns minst 2 referens artiklar från "riktiga" tidningar för att iallafall jag skall ens orka bry mig att tro det är på riktigt..

http://www.idg.se/2.1085/1.391123/facebook-tappar-miljontals-anvandare-i-usa

Att Facebook växer så det knakar råder det ingen tvekan om, åtminstone globalt sett. Enligt mätföretaget Inside Facebook ökade det sociala nätverket med 11,8 miljoner användare under förra månaden. Totalt sett är Facebook på väg att nå 700 miljoner människor inom kort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skaffade förra året faktiskt facebook och slås fortfarande av hur fullkomligt värdelöst deras användargränsnitt är.
Men jag slipper alla dessa jävla random adds genom att låsa ner profilen fullkomligt för alla som inte är på min vännerlista, registrerade mig med en mailadress som enbart finns för facebook, samt kallar mig något helt annat än vad jag heter. Så jag har bara riktiga vänner där, och jag har hyfsat intelligenta vänner som inte bara sprutar dumheter ur sig hela tiden, så det är tolererbart. Men när man är hemma hos en del polare och ser vad de har för skit bland sina uppdateringar blir man lite sorgsen över mänskligheten ärligt talat.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Ett intressant socialt experiment....folk kommer till slut tröttna, frågan är väl bara hur lång tid det tar.

4 år och still going strong :tungan

Alla statusuppdateringar som "åh äntligen, bokat klipptid nu" är ju grymt patetiska, men för min egen del så har facebook bidragit till såväl vänskap och kärlek/kn*ll för min del, så jag gillart.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min flickvän är helt biten på facebook och läser antagligen allt som hennes vänner lägger upp. Det borde startas ett avgiftnings centrum för facebook beroende individer. Det allra mesta som läggs upp där är rent tidsspill för läsarna och även för dem som lägger upp innehållet.

Visst kan det vara roligt att se om någon lägger upp ett litet album med bilder från någon resa om man nu inte har möjlighet att fysiskt hälsa på personen i fråga och se dem tillsammans. Själv har jag lagt upp några bilder. Gillar inte det faktumet att bildinnehållet tillfaller facebook så att de kan använda dem och sälja dem vidare. Åtminstone är det så jag uppfattat att det ligger till.

Sedan gillar jag som sagt inte tanken att blogga om mitt liv. Men det verkar ju var och varannan person göra idag. Några verkar nästan ha sponsorer för att exponera produkter och ha som målsättning att ha flest "vänner" på facebook. Särskilt privat är inte det där facebook direkt.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur ser det ut på SH?

Hur ser det ut här på SH? Har forumet tappat medlemmar eller har det tillkommit nya allt eftersom. Många skaffar ju motorcykel i unga år och lägger ner det när de bildar familj. Några bli var på forumet medan andra försvinner till andra communityn på nätet som mer passar deras nya livsstil.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Hur ser det ut här på SH? Har forumet tappat medlemmar eller har det tillkommit nya allt eftersom. Många skaffar ju motorcykel i unga år och lägger ner det när de bildar familj. Några bli var på forumet medan andra försvinner till andra communityn på nätet som mer passar deras nya livsstil.

Jag tror procenten aktiva användare är försvinnande få,
men vore väl ekonomiskt självmord att rensa.

(1)Visst kan det vara roligt att se om någon lägger upp ett litet album med bilder från någon resa om man nu inte har möjlighet att fysiskt hälsa på personen i fråga och se dem tillsammans. Själv har jag lagt upp några bilder.

(2)
Gillar inte det faktumet att bildinnehållet tillfaller facebook så att de kan använda dem och sälja dem vidare. Åtminstone är det så jag uppfattat att det ligger till.

(3)
Sedan gillar jag som sagt inte tanken att blogga om mitt liv. Men det verkar ju var och varannan person göra idag. Några verkar nästan ha sponsorer för att exponera produkter och ha som målsättning att ha flest "vänner" på facebook. Särskilt privat är inte det där facebook direkt.

1.
De flesta i vänlistan på FB (hos mig) är vänner som flyttat från stan/landet, så blir ganska opraktiskt att titta i deras fotoalbum när de rest, gjort något kuligt.

2.
Juridisk friskrivning de flesta siter har.

Har mig veterligen aldrig använts kommersiellt.

3.
Facebook är precis så privat du vill ha det.
Ingen tvingas lägga upp statusen "Idag vabbar jag och äter lingontårta på dass"

Dock saknar jag funktion för Privat/Jobb-profil.
Går att göra på omvägar men bökigt.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror procenten aktiva användare är försvinnande få,
men vore väl ekonomiskt självmord att rensa.

Får nog den känslan också, men det är nog en del som bara är inne och läser vad som skrivs också. Själv tillhörde jag den skaran ett bra tag innan jag registrerade mig som användare. I början letade man information om motorcyklar, utrustning och gud vet allt. Läste igenom massor med information på olika motor communitys runt om i världen.

Tycker det verkar vara många användare som helt slutat skriva inlägg eller skriver väldigt få inlägg. Antagligen tycker de väl att det skrivs samma saker om och om igen och det är ju till viss del sant. Tillslut blir ämnena uttjatade.

En dag kanske man själv lägger ner och skriver allt färre inlägg för att sakta men säkert försvinna härifrån. That´s life.

Juridisk friskrivning de flesta siter har.

Har mig veterligen aldrig använts kommersiellt.

Kan inte komma på något fall själv, men jag vill minnas att jag läst om något fall där en bild är hämtad från en community. Hamnat på en reklamplansch i något öststatsland om jag inte minns helt fel.

En annan bild jag har i minnet är den här. Men jag vet inte var bildbyrån har fått tag i bilden. Behöver givetvis inte vara någon community utan kan vara någon annan som sålt den till dem så klart.

http://www.fotosidan.se/cldoc/grekisk-yoghurt-turk-far-1-7.htm

Hur som helst så gillar jag inte tanken att lägga ut privata bilder som Facebook sedan ska ha äganderätten och i princip kunna göra vad de vill med sedan.

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Hade facebook i typ 3år, sedan kom någon facebookadministratör på att man inte fick heta "paddan Klas" så dom rökte mitt konto. Kändes lite som en befrielse, för det gav inte så värst mycket egentligen. Kul att återse folk man inte hört av på länge, men lite patetiskt att sitta och snacka med folk man aldrig snackar med annars som bor ett kvarter bort.

Det enda som sög var att inte folk informerades om att kontot togs bort, det hör fortfarande av sig folk som tror att jag bara plockat bort just dom från min vänskapslista.

Jag kommer högst troligast att skita i facebook framöver.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Kan inte komma på något fall själv, men jag vill minnas att jag läst om något fall där en bild är hämtad från en community. Hamnat på en reklamplansch i något öststatsland om jag inte minns helt fel.

En annan bild jag har i minnet är den här. Men jag vet inte var bildbyrån har fått tag i bilden. Behöver givetvis inte vara någon community utan kan vara någon annan som sålt den till dem så klart.

http://www.fotosidan.se/cldoc/grekisk-yoghurt-turk-far-1-7.htm

Hur som helst så gillar jag inte tanken att lägga ut privata bilder som Facebook sedan ska ha äganderätten och i princip kunna göra vad de vill med sedan.

Funkar inte i EU att klicka JA i en EULA och sen har man godkänt det.

Så inte vidare juridiskt bindande även om det står så på sidan.
(vad det nu står)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Funkar inte i EU att klicka JA i en EULA och sen har man godkänt det.

Så inte vidare juridiskt bindande även om det står så på sidan.
(vad det nu står)

Har inte studerat avtalen närmare och vad som verkligen gäller i verkligheten när det kommer till det här. Men tycker nog att det är vanskligt att skriva en sådan sak när man vänder sig till privatpersoner och affärsidén bygger på att man ska hålla kontakt med vänner och lägga upp bildalbum etc. Rätt svårt att veta om bilderna visas i en annan del av världen och som privatperson är det nog inte helt enkelt att komma någonstans mot ett stort företag som Facebook. Jag vet inte ens vilka juridiska regler som är gällande. Det är ju ett USA baserat bolag. Att stämma Facebook i USA lär nog kosta en slant om man skulle känna sig förnärmad och utsåld.

Sedan kan man så klart fråga sig vad det är för intressant man skulle lägga ut på sig själv som de skulle ha nytta av. Men principiellt tycker jag att det är fel tillvägagångssätt att slänga in en sådan klausul även om den inte är bindande på något sätt på grund av EU lagstiftning eller vilken lagstiftning den nu kan tänkas bryta mot.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag förstår inte problemet folk har med menlösa statusuppdateringar. Kommer där en värdelös uppdatering så markera den och där dyker upp en meny där man kan välja att inte se statusuppdateringar från denna person....

Numera är mitt FB fritt från menlösa uppdateringar, Farmville och allt annat tjaffs...

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
En annan porös sak med facebook verkar vara att få tag i de som håller i det. Har iof inte testat själv, men en tjej jag känner försökte få bort sin brorsas facebooksida efter att han kört ihjäl sig på sin hoj, hon hade ett litet helvete med detta innan hon lyckades få tag i nån ansvarig som kunde plocka bort kontot.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0