notrightrider
Thought is the enemy of flow
Facebook = fördumning
Messenger är en schysst chat-app som går via facebook som jag i alla fall använder mer än just facebook
Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.
Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.
Inte alls omöjligt. Vill man slippa sådant rekommenderas Whatsapp.
Buy quality, cry once
Inte alls omöjligt. Vill man slippa sådant rekommenderas Whatsapp.
Buy quality, cry once
Whatsapp trodde jag facebook hade köpt upp? Vill minnas att mina vänner inom IT säkerhet nämnde det. Telegram eller Vidogram har jag hört är de mest privata per idag. Sen kan det tänkas att även de kommer köpas upp av de stora giriga företagen när de får tillräckligt många användare.
Många har även gett messenger tillgång att läsa telefonens sms m.m. Så då är det ännu mer info man ger bort. Det är lätt att tänka att man inte har någonting att dölja, men jag tror många kommer ångra sig på sikt när känslig information om de själva eller deras barn sålts vidare till högstbjudande, tex försäkringsbolag.
Poängen är att Whatsapp krypterar meddelandena, dvs de får inte heller tillgång till innehållet. Oavsett vem som äger bolaget så är ju funktionen densamma.
Jag är själv ingen dataexpert även om jag är långt mer insatt än medelsvensson i ämnet. Jag pratar dock ofta med vänner som jobbar med datasäkerhet/programmering om dessa frågor då personlig integritet blivit viktigt för mig. Enligt de så kan google/android samt den som skapat appen lätt kringå krypteringen och få tillgång till informationen.
OK, då kan den inte rekommenderas längre.
Nej, tyvärr inte. Jag hade inte heller vetat om att whatsapp blivit osäker om det inte vore för mina vänner som jobbar inom ämnet. Kan tycka att det är konstigt att inte media skriver mer om saker som rör personlig integritet. Men samtidigt så är det ganska logiskt. Media om någon är ju intresserade av att veta mest möjligt om flest möjligt
Ta Facebooks-ägda Whatsapp som exempel. Appen har lyfts som ett föredöme eftersom den var tidig med att börja kryptera alla konversationer på ett sådant sätt att inte ens Facebook kan läsa innehållet.
Men det Facebook kan läsa – och aktivt loggar – är all annan information. Vem du skriver till, vid vilka tidpunkter, från vilka platser.
Då är "Signal" tydligen bättre, även om själva innehållet i meddelandena fortfarande är krypterat med Whatsapp.
Vet inte hur privat den är men har inget direkt jag behöver dölja så har inte brytt mig
För mig personligen är den smidig.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |