Fackverksram

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Finns det något speciellt att tänka på om man bygger sig en fackverksram?

Självklart kommer en riktigt stabil jigg att tillverkas och alla rör punktas upp ordentligt innan det tigas ihop.

Jag tänkte bygga i 2.5cm (1") allurör om det blir något bygge, måste bara få klart bilen först.

Kom gärna med synpunkter och idéer.

Ramen på bilden har inte jag varit behjälplig med, den visar bara vad jag har som referens.

Bifogat

• yzf750_fackverksram.jpg
    yzf750_fackverksram.jpg
    40.8 KB · Visningar: 599
Du skall väl inte ha en tråkig gammal yzf750 motor i den hoppas jag? :huvet

Har sett ett par sådana rambyggen, detta ser mkt bra ut, men det är väl stålrör? Själv tänkte jag bygga i CrMoly rör (1 tums med 1.65 mm i godstjocklek) men har fortfarande inte fått tummen ur:mad:
Bygg med en modern motor istället, ex en CBR600RR-07, Öhlins gaffel på det etc så har du en grym båge till sommaren..

Last edited:
vad finns det för fördelar med att ha fackverksram gentemot tex de japanska förpressade aluminiumramarna?

Varför aluminium?

jag föredrar oxå aluminium alla dagar men inte till rambygge. troligtvis kommer du få överdimentionera ramen då alu är svårt att beräkna i motsats till stål. tanken är väl att det ska vara snyggt och vridstyvt antar jag å då är nog C-M det enda rätta.

prata med SFRO ang materialval och utförande innan du påbörjar bygget.

vad finns det för fördelar med att ha fackverksram gentemot tex de japanska förpressade aluminiumramarna?

vackert och vridstyvt!

Last edited:

Stålrörsfackverk är billigast och enklast att göra få antal av. Pressgjuten aluminium är bättre vi stora antal. Har man väl investerat i verktygen så kommer det i prinsip färdiga ramar ut ur verktyget.
Funktion och kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad.

Mats

He, he, nu råkar jag gilla den gamla trotjänaren YZF750R, tycker fan det é en bra hoj för sin ålder.

Har inte börjat kolla Allurör, så jag vet inte riktigt vilka godstjocklekar som finns att tillgå. Men jag har tänkt någonstans runt 2mm.

Men nej, jag kommer inte att bygga med en 750-motor. Kommer troligen att bli en 1000cc nyare än -00 i alla fall. Gixxer eller skramlabra.

Har lite gafflar och skit liggandes, vill bara kunna byta ut nedersta delen så att jag kan köra radialbromsar, sen blir det väl Öhlinskit i gaffeln tror jag. Och om man har råd Öhlin styrdämp och bakdämp. Fan, hade varit sjukt fett...

Du skall väl inte ha en tråkig gammal yzf750 motor i den hoppas jag? :huvet

Har sett ett par sådana rambyggen, detta ser mkt bra ut, men det är väl stålrör? Själv tänkte jag bygga i CrMoly rör (1 tums med 1.65 mm i godstjocklek) men har fortfarande inte fått tummen ur:mad:
Bygg med en modern motor istället, ex en CBR600RR-07, Öhlins gaffel på det etc så har du en grym båge till sommaren..

Har ett styrhuvud från skroten liggandes (dem kapar ju bort dem från ramarna dem får in) och det är i Allu, så om jag vill använda det styrhuvudet så måste ramen vara i allu...

Funderade på att kontakta SFRO, hade varit coolt o få den godkänd. Blir ju lättare att sälja om inte annat...

Nu kommer jag nog säkert vara tvungen att säga till SFRO att jag har tillverkat styrhuvudet, annars blir det ju inte godkänt då jag inte kan uppvisa materialintyg på just den biten.

Varför aluminium?

jag föredrar oxå aluminium alla dagar men inte till rambygge. troligtvis kommer du få överdimentionera ramen då alu är svårt att beräkna i motsats till stål. tanken är väl att det ska vara snyggt och vridstyvt antar jag å då är nog C-M det enda rätta.

prata med SFRO ang materialval och utförande innan du påbörjar bygget.

Last edited:
dom flesta "kända märken" kör väl med stål?

1 tum 2 mm låter lite i mina öron om dom inte ska gå som ett spindelnät överallt..
fast jag är ju ingen expert :D

Jag har den översta bilden som förlaga och den är i svängarna runt 1" (dem grova rören). Men mitt ögonmått kan ju vara felkalibrerat...

Spindelnät vill vi undvika :)

Hmm, jag är ganska säker på att mitt styrhuvud är allu, hade varit svårt för Yamaha att fästa det ihop med r1 ramen från början annars. Eller har jag missat något?

Gaffeln och svingen jag har liggande kommer från en r1 så det var anledningen till att jag letade upp ett styrhuvud från samma maskin, för att slippa problem med att montera gaffelkronorna och så.

Har en hel Fireblade ram liggande också, en gammal 919 eller vad heter dem (-95 eller om det var -97). En sving till en sådan också... + massa annat skit. Blir ju lättare när man väl får tummarna ur att börja bygga om man har lite skrot hemma redan ;)

Tänkte bygga med BB-motor på hondaramen, men efter ett evigt letande efter motor så gav jag upp. Finns inga Super BlackBird motorer någonstans (var iofs 2år sedan jag letade efter en sådan), men nu får det bli något rått och eget istället.

Och den dagen jag hittar en 100.000kr i skogen och en rg500 motor i fint skick så skall jag bygga mig en RGV500RR maskin :D Det är dem absoluta drömmen.

dom flesta "kända märken" kör väl med stål?

1 tum 2 mm låter lite i mina öron om dom inte ska gå som ett spindelnät överallt..
fast jag är ju ingen expert :D

Som ozeo är inne på, den ramen du refererar till är med absolut största sannolikhet gjord i stål.

Stål har ca 3 gånger högre brottgräns och elastisitesmodul (för att beräkna när det övergår från elastisk deformation (temporär) till plastisk deformation(permanent)) och 3 gånger högre vikt.
Alltså, grovt räknat, för att få alu att prestera lika bra som stål behöver du dimensionera upp det en faktor tre.

Jämför tex martin-ramar (cr-mo) mot spondon (alu) så ser du vad jag menar.

Och för att kasta ytterliga smolk i din bägare så godkänner SFRO inte byggen med styrhuvud från andra hojar/använda styrhuvud. De vill även ha exakt materialspecifikationer vilket kanske kan bli lite probs om du inte köpt materialet från grossist/någon som vet vad de säljer.
(Sen att du kanske kan dölja att det är en gammal krona genom att tex svarva bort gjutmönster etc och hitta på något material är ju en annan sak. Sen att dagens ramar är finare och finare dimensionerade och då med små moddar kan falla utanför vad som kan anses säkert är ju en annan sak att betänka.).

Last edited:
Svårt att bygga i alu , Jag går själv i samma tankar

Bygga fackverk i grova stålrör (cromolly)

Finns inte så många alulegeringar du kan bygga i

4212 (6082) en av dom vanligaste och en av dom starkaste svetsbara legeringa MEN KRÄVER efterbehandling (härdning)

7020 som i stort sett alla Jappsramar som inte är gjutna består av
Kräver ingen värmebehandling

Går i stort sett inte att få tag på
sedan vill man offta ha typ flerkammarprofiler vilket inte heller finns i vanliga handeln

Dessa ägs offtast utav ramtillverkarna

Alltså, jag vill inte vara kärringen mot strömmen, men jag har svårt att tänka mig att en sådan här ram har någon form av överdel i stål.

021802frame1.jpg

är inte den översta i stål då?

brukligt med bara bakram i aluminium.

Kanske är den rätta vägen att låta någon svarva ett styrhuvud i CrMo eller liknande och sen bygga ramen i samma material.

Men aluminium är snyggt och coolt...

Skall forska lite i ämnet (= kolla med SFRO)

Svårt att bygga i alu , Jag går själv i samma tankar

Bygga fackverk i grova stålrör (cromolly)

Finns inte så många alulegeringar du kan bygga i

4212 (6082) en av dom vanligaste och en av dom starkaste svetsbara legeringa MEN KRÄVER efterbehandling (härdning)

7020 som i stort sett alla Jappsramar som inte är gjutna består av
Kräver ingen värmebehandling

Går i stort sett inte att få tag på
sedan vill man offta ha typ flerkammarprofiler vilket inte heller finns i vanliga handeln

Dessa ägs offtast utav ramtillverkarna

Last edited:
Alltså, jag vill inte vara kärringen mot strömmen, men jag har svårt att tänka mig att en sådan här ram har någon form av överdel i stål.

021802frame1.jpg

Det har den inte heller. Jag tror alla hakade upp sig på fackverksramen i stål i inlägg 1. Här behöver man inte kunna läsa bara skriva:D

021802frame1.jpg

Kanske är den rätta vägen att låta någon svarva ett styrhuvud i CrMo eller liknande och sen bygga ramen i samma material.

Men aluminium är snyggt och coolt...

Skall forska lite i ämnet (= kolla med SFRO)

de är lite annorlunda med "box" ramarna..
men prata med sfro, dom borde veta..
vet inte dom så kanske nå rambyggare vet.

Det har den inte heller. Jag tror alla hakade upp sig på fackverksramen i stål i inlägg 1. Här behöver man inte kunna läsa bara skriva:D

jo men de är ju en fackverksram han ska bygga? el har jag missat nåt?

Last edited:
Ozeo, du missade nog när jag skrev att styrhuvudet kommer från en Yamaha R1.

Hur som helst så är det utrett nu, styrhuvudet jag har är i allu. Vill man fuska lite kan man ju svarva till det en 10-del så att det ser ut som en del man har skapat själv.

Sen kör man materialspecar på allt annat så att SFRO blir glada. Om man nu vill regga, annars är det ju skitsamma.

1.5" i ramen jag fick länken till (spondon eller vad det var) tyckte jag var lite väl grov, jag har hellre 1" och grövre gods. Det borde väl bli lika starkt.!?

jo men de är ju en fackverksram han ska bygga? el har jag missat nåt?

Inga superblackbirds motorer till salu?

Jag har en frisk liggandes till dig.
Förgasar modell men går plättlätt att byta topp till en Sprutt om så skulle önskas.

En GSXR1000 motor från en K1-K2 renoveras just nu och ska säljas den med.

Allt kan får moddat efter önskemål. :)

Här är vi inte omöjliga!

Så vad vill du ha?
Udda byggen är dessutom det roligaste som finns så sånt måste uppmuntras.

Följ herr Andersson råd så kommer det gå fin fint.

Och nej det är alu raktigenom i en R1 ram, lagerbanorna är dock av hårdare material.

Allt är en fråga om pengar ;)

Men mitt Fireblade BB bygge får nog ligga på is ett tag till, för många som har byggt sådana redan. Hur unik é man om man hoppar in i ledet som nummer 172 eller liknande :confused:

Dock kan ju Gixxer 1000 motorn vara av intresse, men om jag skall köra med en massa Yamaha delar (får ju se vad det blir) så vill man ju vara märkestrogen och då hade en R1 motor varit mer intressant.

Gärna en som är nyare än -04 (lösa cylindrar = bra om man tycker att effekten saknas) :krama

Eller en Hayabusa motor i världens elakaste lilla snabbstyrda fackverkschassie :tuttar

Hmm, när man bygger chassie själv så kan man ju köra tankdummy och en vattenkyld IC under "tank" kåpan, eller vad man nu önskar. Man får ju liksom lite mer plats att leka med där man vill ha platsen.

Hmm, lätt som fan att snöa iväg i drömmarnas land. Har ju bilens originalturbo liggandes nu också Mitsh td04 15t #5 (SAAB 9-5 Aero), byter man till #6 huset så borde det gå att köra på en hoj och plocka 280hk...

Nää, gubbs, får fan hålla oss till verkligheten, lagom är alltid bäst, man vill ju inte drabbas av Jantelagen själv.

Ja, ja, nog skrivet för nu.

Tack för all input :banana

Inga superblackbirds motorer till salu?

Jag har en frisk liggandes till dig.
Förgasar modell men går plättlätt att byta topp till en Sprutt om så skulle önskas.

En GSXR1000 motor från en K1-K2 renoveras just nu och ska säljas den med.

Allt kan får moddat efter önskemål. :)

Här är vi inte omöjliga!

Så vad vill du ha?
Udda byggen är dessutom det roligaste som finns så sånt måste uppmuntras.

Följ herr Andersson råd så kommer det gå fin fint.

Och nej det är alu raktigenom i en R1 ram, lagerbanorna är dock av hårdare material.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick