Faktiska kostnader vid husköp/boende?

Med tanke på att jag jobbar med att bygga så brukar det inte gå så åt helvete fel när jag räknar jobb :D
Men tidsoptimist är man ju kanske ibland åt sig själv...

Tänk bara på att ett halvår in i renoveringen så är motivationen att göra det du ändå måste göra 40timmar i veckan, även kvällar o helger väldigt låg

Eller så får man börja knarka som lastbilschaufförerna, lite piller innanför västen så orkar man ju med mycket mer :brinnerup

Knark är dyrt. Be banken räkna in det i kalkylen:hihi:hihi

Det där känns ju som sjuka bluffpriser! Det känns ju knappast som att lagfarten blir jobbigare att göra om huset kostar 3 mille istället för 1 :huvet Snacka om att blåsa folk på pengar! :mad:

Innan du börjar hojta och gorma om bluff kanske du ska ha lite mer kött mellan benen!? :gnissla

Eller menade du att det är för dyrt? Ja, det kan jag hålla med om. Att ändra namn och lite annat i ett register ska fan inte kosta 50 000 även om det är ett fint/dyrt hus. Håller med.

Har tidigare ägare inte heller några pantbrev kan det bli dyrt som helvete i starten.
Att sen ha råd med renovering och annat som man vill käpa till huset kräver sin plånbok.

Lagfarten är väl att betrakta som ren och skär skatteavgift.

Ja precis, så det är en bra idé att INNAN KÖP ta reda på vilket belopp pantbrev finns uttaget på. I sämsta fall har det aldrig tagits ut pantbrev, och då kan det bli en rejäl merkostnad bara för att kunna låna på kåken.

Jag tror 2% är ett arv från en tid när folk inte betalade fantasipriser för hus. Om man körde 2% på 70-talet och en kåk kostade hundra lakan så var ju kostnaden då 2000 vilket inte är skräckinjagande precis. Sen dess har priserna skenat och naturligtvis dragit med sig pantbrevs- och lagfartskostnader.

Lagfarten är ditt bevis att du äger fastigheten. Förr var det ett papper, nu registreras det bara hos länsstyrelsen(?) i datorerna.

Lagfart betalar varje ägare.
100 000 på sjuttiotalet motsvarar sisådär en miljon nu.
2000 pesetas då motsvarar 20 000 nu.

När jag tjöppte hus första gången, så frågade jag min bankkontakt vad jag fick för pengarna jag betalar för lagfart och pantbrev.
"Inte ett skit." svarade han.
"Det är att betrakta som en skatt":

Innan du börjar hojta och gorma om bluff kanske du ska ha lite mer kött mellan benen!? :gnissla

Eller menade du att det är för dyrt? Ja, det kan jag hålla med om. Att ändra namn och lite annat i ett register ska fan inte kosta 50 000 även om det är ett fint/dyrt hus. Håller med.
Ja, att priset på pappret va bluffhögt, inte husaffären som sådan :)

Tänk bara på att du aldrig kan få igen tiden du inte spenderar med ditt barn. De växer ju så förbannat fort. (Säger jag, vis av erfarnehet med en 3.5-månaders dotter)

Förvisso, men jag behöver ju knappast gå omkring med ungen på armen varje dag då jag träffar både tjej och unge varje dag ändå.
Det finns de som ligger borta hela veckorna och det fungerar ju också utmärkt så jag ser inte detta som ett problem.

Pantbrev finnes på ena huset, det andra är jag ganska så övertygad om att det aldrig har varit belånat.

Men det är ju en avgift som måste betalas hur som helst antagligen om man ändå ska låna till renovering...

Förvisso, men jag behöver ju knappast gå omkring med ungen på armen varje dag då jag träffar både tjej och unge varje dag ändå.
Det finns de som ligger borta hela veckorna och det fungerar ju också utmärkt så jag ser inte detta som ett problem.

Naturligtvis blir det ju så att det är tjejen som tar mest hand om ungen. Konstigt vore det väl annars, även om det finns vissa killar som skulle vilja kunna amma.

Personligen känner jag att jag skulle vilja spendera mer tid med min unge. Känns hårt att gå till jobbet vissa dagar när hon ligger och skrattar och myser i sängen bredvid sin mamma. Sen gäller det ju att hitta balansen mellan unge/jobb/hobbies/hemmafix.

För övrigt håller jag med om att en besiktningsman kan vara överdrivet om man är kunning själv. Det är väl förvisso bra att kunna påvisa att man gjort det som krävs för att kunna upptäcka dolda fel om det skulle gå så långt. Inte för att det kanske hjälper ändå, då det verkar vara oerhört svårt att få ett fel på huset klassat som dolt fel :mad:

För övrigt håller jag med om att en besiktningsman kan vara överdrivet om man är kunning själv. Det är väl förvisso bra att kunna påvisa att man gjort det som krävs för att kunna upptäcka dolda fel om det skulle gå så långt. Inte för att det kanske hjälper ändå, då det verkar vara oerhört svårt att få ett fel på huset klassat som dolt fel :mad:

Dolda fel ger jag inte mycket för direkt... Jag har varit med på husbesiktning och det de gör kan jag göra själv helt klart, och tillgång till apparatur har jag för diverse mätningar mm.
I båda fallen så känenr jag ju säljarna väldigt väl så jag skulle ju knappast kräva dem på pengar då jag vet att de inte försöker undanhålla något för mig.

Det ena huset är ju nydränerat och med ny panel samt fönster så är det bara taket kvar att kontrollera då stammarna ändå ska bytas överallt, samt göra fuktmätningar i alla ytterväggar i stort sett, och eventuellt en radonmätning.
Det andra huset är det värre med men där räknar jag med att få dränera om grunden inom kort då det är källare samt garageingång som ändå ska grävas igen isåfall.
En helg med grävare och lite grogg så är det klart :tummenupp

Mötet på banken var positivt, det blir inte många kronor dyrare att bo i hus än vår kommande lägenhet.
Nu återstår en värdering av det ena huset och spana in det andra huset nästa vecka.

Vad kostar en värdering och ska man begära offert hos flera mäklare eller kolla statistik för vad husen har sålts för i det området mm?

Mötet på banken var positivt, det blir inte många kronor dyrare att bo i hus än vår kommande lägenhet.
Nu återstår en värdering av det ena huset och spana in det andra huset nästa vecka.

Vad kostar en värdering och ska man begära offert hos flera mäklare eller kolla statistik för vad husen har sålts för i det området mm?

Här står banker/mäklare i kö för att få gratisvärdera hus som ändå inte ska säljas dom närmsta åren.

Grannkärringarna häromkring tävlar om vem som kan få just sitt hus värderat högst.

Här står banker/mäklare i kö för att få gratisvärdera hus som ändå inte ska säljas dom närmsta åren.

Grannkärringarna häromkring tävlar om vem som kan få just sitt hus värderat högst.

Hmm, här i stan är det brist på bostadsmarknaden när det kommer till hus så det är nog inte så "illa" att det är gratis att värdera kåken :(
Iofs så ligger det på säljaren i det ena fallet, men jag vill ha en färsk värdering på det andra huset så att banken har något att gå på då i det fallet. Så uppfattade jag dem åtminstone, men det får vi se och det bör väl inte ta mer än några dagar att få till en värdering tycker man...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick