Falkenberg 20 maj

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ja tack..
Corona hojen vart av sista passet, hur gick det med hojen? (föraren såg jag var ok)

Halloj, jo det blir lite meck med hojen, monterade av allt igår, tank, bakram, kåpor, clip-on mm, ska montera ner gaffel idag, mm. Det jag kan se nu som behövs nytt är följande: Tank, toppkåpa, cuts, clip-on, krashpuckar, Fäste till hastighetsmätare, lite smått o gott till mina fotpinnar, Återkommer med lite bilder på liket:D Jaha då va krashoskulden på bana tagen iaf:huvet:huvet

//Björn

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ser sjukt kul ut!!:tummenupp Fan vad sugen man blir!!! Jag var också på väg ner till falkenberg igår men ångrade mig i sista stund pga att jag har helsystem på cykeln, tänkte att jag blir säkert kastad av banan ändå...
Men jag ser ju på bilderna att vissa av er kör ju med slipon och sånt på.... hur gör ni då för att inte överstiga bullerkraven? db killer? gasar inte fullt på rakan eller??
Hur hårda är dom på falkenberg med mätningarna?

.... ska tilläggas att det inte finns db killer att köpa till mitt system.:huve

Du måste klara 95db vid förbiåkning och dom släpper inte igenom eller ser mellan fingrarna däremot finns det en marginal på ca 2db vilket gör att om det ligger på 97 eller under får du köra (i princip)

Db killer är oftast bara en rörbit hälften så lång som dämparen som man skruvar fast, finns det inte till så borde det gå att bygga en för ca 20 kronor?

Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Va där på bankörning för första gången, körde dock inte denna gången, men det va kul att se, speciellt då en del såg ut att ladda på allt va dom orkade på start/mål-rakan! :)

En liten fundering bara, varför körde en del med gula västar?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Gul väst är föråkare som kan visa spårval och vara hjälpsamma på och vid banan, även hålla viss ordning och styra upp körningen på banan så åkningen blir trivsam för alla.

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
Det är ju högst relativt vad som är bra :) jag har ingen aning om hur erfaren du är, men om du jämför tider i t ex rookie 600 så ligger de flesta inom spannet 47-50 sek.

precis fått mitt kort.de va tredje ggr ja körde bana den 20 maj.
och ja körde på 58-1.00
men de är en bra bit kvar då ja :p

sebbeg85

Hojar e livet!
Gick med
18 May 2007
Hoj
Yamaha R1
Gul väst är föråkare som kan visa spårval och vara hjälpsamma på och vid banan, även hålla viss ordning och styra upp körningen på banan så åkningen blir trivsam för alla.

Ja, synd bara att så inte är fallet.
"Vissa gulvästar" tror det är någon lekstuga och kör som idioter, ökar risken för olyckor och klagar på alla andra. Roligt att be om råd då...

Har dock vänner som är mer hjälpsamma och kunniga i detta fall vilket resulterar i att jag faktiskt inte, bryr mig.

Tycker synd om dem däremot som verkligen vill ha hjälp.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
och ja körde på 58-1.00

Ett litet påpekande bara.

Onsdagskörningarna med gathojar är ingen träning inför tävling (tidsträning).
Det skall ses som en övning i avancerad körteknik och nöje. Detta för allas trivsel och säkerhet.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Ja, synd bara att så inte är fallet.
"Vissa gulvästar" tror det är någon lekstuga och kör som idioter, ökar risken för olyckor och klagar på alla andra. Roligt att be om råd då...

Har dock vänner som är mer hjälpsamma och kunniga i detta fall vilket resulterar i att jag faktiskt inte, bryr mig.

Tycker synd om dem däremot som verkligen vill ha hjälp.

När var du där och körde senast? Frågan är inte menad som elak, utan snarare om du upplevt detta den senaste tiden eller om det är en gammal reflektion.

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
och ja körde på 58-1.00

Det kommer :tummenupp slappna av , ta häng på en snabbare förare o ha kul, då kommer tiderna.. stressa inte.. det går bättre ( och fortare ) hela tiden.. 58 är inte dåligt för att vara 3 gången :tummenupp

och btw ALLA kollar nog tiderna lite med polarna även om dom inte säger det.. vi tycker alla det är kul.. eller?? :yoparty alla som kör race har nog börjat med allmän åkning, kommit på att det faktiskt går fort och sedan flyttat ur lekskolan till o börja tävla lite.

för att köra i licens gruppen är bättre på alla sätt, vanligtvis vet alla vad dom gör och tar mer respekt för varandra, samt du slipper på torpederad av någon med kassa ursäkter..

När var du där och körde senast? Frågan är inte menad som elak, utan snarare om du upplevt detta den senaste tiden eller om det är en gammal reflektion.

flera som klagade på det igår tex.. rena lekstugan med tidtagning och kameror på "gulisarna" taskiga omkörningar, bakhjulet flertalet gånger ut ur depån m.m m.m

taskig reklam för bankörningarna, instruktör = någon som hjälper till både på och vid sidan av banan.. SMC = ännu mer seriöst eller ?? inte igår iaf..

( OBS gällar inte alla "gulvästar" finns ett par som utmärker sig.. bryr mig inte heller, har kört bana sen 98 tävlat i ett antal år oxå, men för oerfarna och osäkra personer så ger dom ett dåligt och oseriöst intryck, vill dom köra fort o leka, så av med västen och betala som oss andra, sen bryr sig ingen... speciellt inte i den snabba gruppen iaf :banana :banana )

Last edited:

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
Det kommer :tummenupp slappna av , ta häng på en snabbare förare o ha kul, då kommer tiderna.. stressa inte.. det går bättre ( och fortare ) hela tiden.. 58 är inte dåligt för att vara 3 gången :tummenupp

och btw ALLA kollar nog tiderna lite med polarna även om dom inte säger det.. vi tycker alla det är kul.. eller?? :yoparty alla som kör race har nog börjat med allmän åkning, kommit på att det faktiskt går fort och sedan flyttat ur lekskolan till o börja tävla lite.

ok, få hoppas på de bästa:yoparty
längtar redan till nästa bankörning

sebbeg85

Hojar e livet!
Gick med
18 May 2007
Hoj
Yamaha R1

Varken första eller sista gången är jag rädd för, senast var igår den 20 maj 2009...

Men instämmer OneFoots inlägg...

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
Jag snurrade bara runt och höll ett tempo i grupperna att alla kunde köra om om de omkörningarna jag gjorde var på ställen för att inte tränga eller för den delen skrämma slag på folk.
När jag har gul väst ska jag inte vara snabbast på banan, det är ju inte till nån hjälp, jag ska inte heller göra håriga inbromsningar och omkörningar på "fel" ställen. Det blir ju lite fel om jag ska säga till folk att dom inte sköter sig om jag själv kör för hårt.
Dock tror jag att när föråkare är och snurrar i snabb grupp vet dom att folk kan detta och kör av sig själva oxå, men självfallet borde dom isåfall ta av sig västen.
Det ska vara föråkare i alla grupper men i snabba grupper behövs dom aldrig vilket gör att där kan de med gula västar oxå köra fort men dom ska ju göra det med huvudet och inte göra sådant som man annars påpekar som fel till andra.

Om jag skulle göra omkörningar eller annat som ligger på gränsen så skäms inte att gå fram och tala om det. Jag kör en Rosa ZX-10R och har jag väst ska jag oxå sköta mig på ett bra sätt på banan.

I övrigt kan jag inte göra annat än be om ursäkt o "Gulvästarnas" del och försöka se till att det sköts lite snyggare nästa gång.

Benny

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag snurrade bara runt och höll ett tempo i grupperna att alla kunde köra om om de omkörningarna jag gjorde var på ställen för att inte tränga eller för den delen skrämma slag på folk.
När jag har gul väst ska jag inte vara snabbast på banan, det är ju inte till nån hjälp, jag ska inte heller göra håriga inbromsningar och omkörningar på "fel" ställen. Det blir ju lite fel om jag ska säga till folk att dom inte sköter sig om jag själv kör för hårt.
Dock tror jag att när föråkare är och snurrar i snabb grupp vet dom att folk kan detta och kör av sig själva oxå, men självfallet borde dom isåfall ta av sig västen.
Det ska vara föråkare i alla grupper men i snabba grupper behövs dom aldrig vilket gör att där kan de med gula västar oxå köra fort men dom ska ju göra det med huvudet och inte göra sådant som man annars påpekar som fel till andra.

Om jag skulle göra omkörningar eller annat som ligger på gränsen så skäms inte att gå fram och tala om det. Jag kör en Rosa ZX-10R och har jag väst ska jag oxå sköta mig på ett bra sätt på banan.

I övrigt kan jag inte göra annat än be om ursäkt o "Gulvästarnas" del och försöka se till att det sköts lite snyggare nästa gång.

Benny

Jag har en känsla av att det inte är dig man syftar på... Jag håller fullständigt med om att gul väst (som det dessutom står SMC på) skall innebära taktiskt lugn, omdömesfull och säker körning.

Dag

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Det var inte dej vi menade Benny :)

men ärligt talat, klart dom/du ska köra av sig i snabba gruppen.. ni kör väldigt mycket på alla bandagarna och får upp en bra fart :tummenupp men som sagt.. dom som vill leka lite. följ egna regler, , och visa respekt för dom andra förarna, alla är inte supersnabba bara för att dom kör i snabb grupp, det skiljer ganska mycket i hastighet på en som kör .50 tider och en som kör .58-1.00. det gör inget om man väntar en kurva till för att passera när det passar lite bättre, är man snabb får man frivarv ganska snabbt ändå :tummenupp .. av med västen och kom ut o ha kul med oss andra i leklandet.. låt en stackare offra sig med västen på :D

nog med gulväst snack nu, VAR ÄR BILDERNA :gnissla loggar ju för fasen in var tredje minut.. men jag körde väl för långsamt för att fastna i CMOS´n

kan knappt bärga mig till nästa gång, vill köra bana nuuuuuu :huvet :huvet

nu korkar vi upp inför helgen :fyllisar

// 1F

Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag var ju en av gulvästarna, men kan ju inte svara för alla. Jag vet att jag passerade en hel del under de pass som jag var ute, men jag hoppas innerligt att all omkörningar var snygga och med marginal. Jag vet med mig att en omkörning var lite väl påstridig efter rakan, men för att det inte skulle bli allt för krångligt för övriga valde jag att titta på den jag körde om och sedan vika in framför. Jag försökte sedan leta upp den personen i depån för att kolla så det inte upplevts otrevligt. Det var ändå god marginal men min inre känsla var att jag var närmre än jag brukar.

Att detta kommer upp är bra så vi kan bli bättre till nästa gång. Vi är inte på dessa dagar för att lära ut motorcykelkörning, utan vårt primära arbete är att tillse att det flyter på och att det är en bra och kontrollerad körning av dom som är ute på banan. Naturligtvis får man gärna komma fram till oss och fråga saker om körteknik, så hjälper vi er med glädje.
Man får också komma fram och påpeka det ni beskriver i tråden. Det är ju inte alltid säkert att vi vet att vi gjort något galet.

Vi tar åt oss av det ni skriver och tycker. Vi skall ta med detta till nästa gång och bli mycket bättre. Kom gärna fram direkt till den som gjort fel enligt eran bedömning så skall vi ändra oss omedelbart.

Det är ju ni som är på banan som bestämmer hur det känns och det är det som skall gälla som bedömningsgrund. Nu hoppas jag vi kan se fram emot nästa dag och att ni vågar komma fram till oss. Vi vill gärna hjälpa och lyssna på er.

Men som tidigare talare sagt: Detta är en bildtråd och jag hoppas nu att dom grymt duktiga fotograferna snart lägger upp lite fler bilder.:tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det var inte dej vi menade Benny :)

men ärligt talat, klart dom/du ska köra av sig i snabba gruppen.. ni kör väldigt mycket på alla bandagarna och får upp en bra fart :tummenupp men som sagt.. dom som vill leka lite. följ egna regler, , och visa respekt för dom andra förarna, alla är inte supersnabba bara för att dom kör i snabb grupp, det skiljer ganska mycket i hastighet på en som kör .50 tider och en som kör .58-1.00. det gör inget om man väntar en kurva till för att passera när det passar lite bättre, är man snabb får man frivarv ganska snabbt ändå :tummenupp .. av med västen och kom ut o ha kul med oss andra i leklandet.. låt en stackare offra sig med västen på :D

nog med gulväst snack nu, VAR ÄR BILDERNA :gnissla loggar ju för fasen in var tredje minut.. men jag körde väl för långsamt för att fastna i CMOS´n

kan knappt bärga mig till nästa gång, vill köra bana nuuuuuu :huvet :huvet

nu korkar vi upp inför helgen :fyllisar

// 1F

han som startade tråden sitter också följdaktligen inne med några pix, tyvärr så befinner han sig i stockholm och jag tror han sa att han kommer hem imorgon, men jag ska påminna honom att lägga upp dom snarast möjligt då även jag lyckades fastna på några:tungan

Mike bike

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
BMW S1000RR -11
och ja körde på 58-1.00

Du ska vara lite försiktig att prata tider, både här och vid banan om du inte kör i licens. Vet att det har blivit lite liv tidigare år/banor.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha