Falkenberg motorbana 17 /6

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Jag syftar på just FMK. För egen del tycker jag blanda går bra, kan förstå ifall man inte blandar på just licensträningspass pga avtal. Jag har ingen licens.

Actionpics: ok
Racingworld: ok men bara i racegrupp
Bike Promotion: ok
Zenergy: ok
Seva: ok
Rapido: ok
FMK: ?

Jag har kört på Falkenberg med reggad hoj med kraschkåpor på Falkenberg i gatgrupp både förra året och i år. Så ja, det är ok.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har kört på Falkenberg med reggad hoj med kraschkåpor på Falkenberg i gatgrupp både förra året och i år. Så ja, det är ok.

Jag vill tyvärr inte säga någonting kring gat och racehojar m.m. Det pågår en diskussion i klubben och Svemo angående Smc s tillåtelse att köra " gathojar" på steg 6. Det har tyvärr skapat ett problem när folk med rr licens vill köra sin gathoj i licensgrupp och tvingats köra i gatgrupp hos FMK. Nu var det i och för sig inte svar på din fråga.

Vi kan bara hoppas att Svemo m.fl har hittat en vettig lösning på problemet till nästa år. Jag tror att klara gemensamma regler är en förutsättning för om det kommer att bedrivas någon klubbarrangerad MC träning i framtiden. Annars kommer nog merparten att bedrivas i form av privata bandagar.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag syftar på just FMK. För egen del tycker jag blanda går bra, kan förstå ifall man inte blandar på just licensträningspass pga avtal. Jag har ingen licens.

Actionpics: ok
Racingworld: ok men bara i racegrupp
Bike Promotion: ok
Zenergy: ok
Seva: ok
Rapido: ok
FMK: ?

Men ring och fråga dem så får du svart på vitt vad som gäller! 0346-19033!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men ring och fråga dem så får du svart på vitt vad som gäller! 0346-19033!

Ett muntligt besked är såklart bättre än att klart skriva vad som gäller.
Säkert illvilligt rykte men det surras en del om folk som tagit sig dit och sedan inte fått åka.

Ska man åbäka med lastning och komptidsbränning ska det vara glasklart.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag blir fortfarande inte klok på gat-mc, är det ok med inregistrerad, försäkrad hoj fast i raceutförande?

Jag är inte HELT 100% säker, men nästan: Med gat-MC menas en hoj som skulle klara en besiktning, som är försäkrad och skattad. Alltså, en gat-MC, så som en hoj som körs på gatan ska vara beskaffad och utrustad.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När det gäller låga antalet dagar för gatåkare så är detta pga att FMK har så få bullerdagar, alltså få dagar då banan får användas. Jag har påpekat att gatåkare vill ha fler dagar, men det innebär då att klubbens racerförare får färre körtillfällen. Och det är SÅKLART en svår balansgång. Men, jag påpekade detta på senaste styrelsemötet, så de vet om detta.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är inte HELT 100% säker, men nästan: Med gat-MC menas en hoj som skulle klara en besiktning, som är försäkrad och skattad. Alltså, en gat-MC, så som en hoj som körs på gatan ska vara beskaffad och utrustad.
Det blir inte enklare av att många arrangörer inkl smc tillåter crashkåpor i steg 1-4. Det finns ett problem att kräva fullt gatutrustad sporthoj när crashen är ett faktum. Kostnaden för den ärliga ägaren att reparera sin "ögonsten " blir skyhög eftersom försäkringen troligtvis inte täcker bankörning.

Alternativet för vissa blir tyvärr försäkringsbedrägeri (påhittad olycksplats) eller handla delar på blocket eller eBay som kan ha en "oklar historia" eftersom orginal crashdelar till sporthojar inte "växer på träd".
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det blir inte enklare av att många arrangörer inkl smc tillåter crashkåpor i steg 1-4. Det finns ett problem att kräva fullt gatutrustad sporthoj när crashen är ett faktum. Kostnaden för den ärliga ägaren att reparera sin "ögonsten " blir skyhög eftersom försäkringen troligtvis inte täcker bankörning.

Alternativet för vissa blir tyvärr försäkringsbedrägeri (påhittad olycksplats) eller handla delar på blocket eller eBay som kan ha en "oklar historia" eftersom orginal crashdelar till sporthoj år inte "växer på träd".

Exakt denna anledning.
Lite ödmjukt har jag väldigt svårt att förstå varför ur arrangörssynpunkt, finns det några avtalsmässiga hinder som gör att man vill skilja på det hela?
Licensträning där licensen (eventuellt) ger ett personförsäkringsskydd är förståeligt men övriga "all körning på egen risk-grupper" ser jag inte anledningen måste jag erkänna. Får man sluta köra ifall halvljuslampan pajar t.ex?
Är det bara en gammal grej som blivit kvar?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Exakt denna anledning.
Lite ödmjukt har jag väldigt svårt att förstå varför ur arrangörssynpunkt, finns det några avtalsmässiga hinder som gör att man vill skilja på det hela?
Licensträning där licensen (eventuellt) ger ett personförsäkringsskydd är förståeligt men övriga "all körning på egen risk-grupper" ser jag inte anledningen måste jag erkänna. Får man sluta köra ifall halvljuslampan pajar t.ex?
Är det bara en gammal grej som blivit kvar?

Om din hoj är besiktigad, påställd och försäkrad tror jag inte falkenbergs mk har några invändningar mot att du smackar på en uppsättning kraschkåpor, däremot är jag inte helt säker på att dom godkänner slicks i gatgrupperna men återigen, ring och fråga så får du svart på vitt vad som gäller:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Exakt denna anledning.
Lite ödmjukt har jag väldigt svårt att förstå varför ur arrangörssynpunkt, finns det några avtalsmässiga hinder som gör att man vill skilja på det hela?
Licensträning där licensen (eventuellt) ger ett personförsäkringsskydd är förståeligt men övriga "all körning på egen risk-grupper" ser jag inte anledningen måste jag erkänna. Får man sluta köra ifall halvljuslampan pajar t.ex?
Är det bara en gammal grej som blivit kvar?

En anledning är att hålla såna som mig borta, måste hojen vara gatlegal så blir det ett stort projekt att rodda den till godkänd och man väljer att köra någon annanstans istället.

Gatåkartillfällena är nog tänkta att vara för gatåkarna, inte extra träning för lic.förarna, har du tagit steget att fixa en banhoj tycker jag du ska kliva det steget fullt ut och ta lic. och köra de träningarna istället.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
har du tagit steget att fixa en banhoj tycker jag du ska kliva det steget fullt ut och ta lic. och köra de träningarna istället.

Jag har börjat lyfta foten åtminstone men vissa saker tar lite tid.
Förra årets krux var personförsäkringen som gällde om det inte var träning inför tävling bla bla bla.
Nu är den saken kirrad så snart kanske...
Ska bara fixa något snorbilligt att pendla på också.
Man får käka en elefant i små bitar.

Men jag kan inte låta bli att tycka RR är bedrövligt byråkratiskt jämfört med t.ex MX.
Om nu inga vanliga försäkringar gäller på området och man både får lulla runt med nakenhojar och najad skit fattar jag inte varför en arrangör ska in och peta i däcksval och hojutförande. Det är fånigt på något sätt.

Men visst jag kan ringa. Blir det som det brukar får man väl snacka med "Dä ä bar å åk" för att sedan mötas av en nitisk politruk som myndigt berättar att det idag minsann enbart är tillåtet med helställ från Spyke och däck från Avon om man har rödvit cykel.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det blir inte enklare av att många arrangörer inkl smc tillåter crashkåpor i steg 1-4. Det finns ett problem att kräva fullt gatutrustad sporthoj när crashen är ett faktum. Kostnaden för den ärliga ägaren att reparera sin "ögonsten " blir skyhög eftersom försäkringen troligtvis inte täcker bankörning.

Alternativet för vissa blir tyvärr försäkringsbedrägeri (påhittad olycksplats) eller handla delar på blocket eller eBay som kan ha en "oklar historia" eftersom orginal crashdelar till sporthoj år inte "växer på träd".

Som någon tidigare här påpekat, kraschkåpor är inget problem. Men du ska ha lampor, blinkers osv.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men jag kan inte låta bli att tycka RR är bedrövligt byråkratiskt jämfört med t.ex MX.
Om nu inga vanliga försäkringar gäller på området och man både får lulla runt med nakenhojar och najad skit fattar jag inte varför en arrangör ska in och peta i däcksval och hojutförande. Det är fånigt på något sätt.

Men visst jag kan ringa. Blir det som det brukar får man väl snacka med "Dä ä bar å åk" för att sedan mötas av en nitisk politruk som myndigt berättar att det idag minsann enbart är tillåtet med helställ från Spyke och däck från Avon om man har rödvit cykel.

Visst, man kan tycka som du, det kan jag förstå.:tummenupp

Eller så kan man tycka "Men förihelvete, hur svårt kan det vara!!!! FMK ordnar så att folk som kör vanlig hoj på vanlig väg kan få köra vanlig hoj på ovanlig väg; ovanlig så till vida att det är fri fart! BRA FMK!!! BRA att ni ger den servicen, BRA att ni låter er klubbs göranden gå utanför sådant som står i klubbens stadgar att den ska syssla med, BRA att ni ser till att vanliga hojåkare som vill gasa på lite grann, inte blir skiträdda av när de blir tokrökta av licensåkare som tränar med förklädda racebajkar bara för att de inte orkar/vill/vågar åka på riktiga raceträningar"

Så kan man också säga… TyP!:tummenupp:)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hmmmm…. men i MX finns ju inga reggade hojar alls. Så hur kan du jämföra med MX?

Som lite hobbyåkare både i MX och RR kan jag hålla med. Det känns mindre byråkratiskt i MX. Ingen licens krävs för att träna, det är ofta träningar typ tisdag, torsdag och lördag på samma bana, det kostar en bråkdel av pengarna, ingen ambulans man måste vänta in och betala för, det görs ingen skillnad på reggad (lv-reg eller E-reg) och oreggad hoj osv. Allt detta kanske inte faller under byråkrati men sammantaget är det väldigt mycket enklare att träna MX.

Nästan konstigt att det är så stor skillnad när man tänker efter, för det är ganska likartade sporter, relativt hög skaderisk, båda låter en hel del osv.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som lite hobbyåkare både i MX och RR kan jag hålla med. Det känns mindre byråkratiskt i MX. Ingen licens krävs för att träna, det är ofta träningar typ tisdag, torsdag och lördag på samma bana, det kostar en bråkdel av pengarna, ingen ambulans man måste vänta in och betala för, det görs ingen skillnad på reggad (lv-reg eller E-reg) och oreggad hoj osv. Allt detta kanske inte faller under byråkrati men sammantaget är det väldigt mycket enklare att träna MX.

Nästan konstigt att det är så stor skillnad när man tänker efter, för det är ganska likartade sporter, relativt hög skaderisk, båda låter en hel del osv.

När du säger det på det viset så kan jag lite grann hålla med! För ett par år sedan gick det från SVEMO ut ett påbud att alla som håller i en RR-träning ska ha tävlingsledarutbildning!!!! HALLÅ, vi snackar om att sätta på ett grönt ljus för "Klart att köra" och ett rött för "Nu är det INTE ok att köra!"
Och kostnaderna ska vi inte prata om, bara mina däck kostar 100 kr/minut i racefart!!!
Så, på sitt sätt håller jag med. Men nu är det så klubben har bestämt! För så ska det vara enligt SVEMO. Och det är de som bestämmer.

Sen TROR jag att det är obra att låta MX-hojar och reggade hojar köra tillsammans. Av precis samma anledningar som RR inte kör reggat/oreggat tillsammans. TROR jag...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som lite hobbyåkare både i MX och RR kan jag hålla med. Det känns mindre byråkratiskt i MX. Ingen licens krävs för att träna, det är ofta träningar typ tisdag, torsdag och lördag på samma bana, det kostar en bråkdel av pengarna, ingen ambulans man måste vänta in och betala för, det görs ingen skillnad på reggad (lv-reg eller E-reg) och oreggad hoj osv. Allt detta kanske inte faller under byråkrati men sammantaget är det väldigt mycket enklare att träna MX.

Nästan konstigt att det är så stor skillnad när man tänker efter, för det är ganska likartade sporter, relativt hög skaderisk, båda låter en hel del osv.

Man kan väl i princip ta en trimmad Puch Dakota till en mx-träning om man vill.
Men Mossberg har rätt, bestämt är bestämt och gillar man det inte återstår engagemang eller väpnad revolution.
Men jag hade gärna åkt på Falkenberg. Trist att hamna i vacuum bara.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Så, på sitt sätt håller jag med. Men nu är det så klubben har bestämt! För så ska det vara enligt SVEMO. Och det är de som bestämmer.

Sen TROR jag att det är obra att låta MX-hojar och reggade hojar köra tillsammans. Av precis samma anledningar som RR inte kör reggat/oreggat tillsammans. TROR jag...

Ja, jag blev själv snudd på chockad över hur enkelt det var att få komma och köra lite cross efter att ha åkt RR ett gäng säsonger. Märkligt med tanke på att det är samma Svemo som regerar där, men det är väl något med det massiva antalet utövare som gör att man kanske inte lika lätt lätt ändrar på nåt i cross- och enduo-Sverige.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top